Branża beauty rozwija się w Polsce w zawrotnym tempie. Ogromny popyt na nowoczesne zabiegi na twarz i ciało sprawia, że w każdym większym mieście klienci mogą wybierać spośród oferty salonów urody. Popularne są też usługi kosmetyczne w domu czy mobilne gabinety. Czy opłaca się rozkręcić własny biznes? O czym warto pamiętać na początku?
Jak otworzyć salon kosmetyczny?
Nie tylko zawodowa kosmetyczka czy kosmetolog mają podstawy, by prowadzić biznes kosmetyczny. Osoba bez odpowiednich kwalifikacji również może zainwestować w salon urody, ale otwierając go, musi na wstępie zaplanować zatrudnienie wyszkolonego i kompetentnego personelu.
Co jest ważne na początku?
- Biznesplan usług kosmetycznych – zebranie pomysłów, podsumowanie wydatków, szans i zagrożeń gabinetu pozwalają lepiej przygotować się do otwarcia firmy.
- Znalezienie odpowiedniego lokalu i wyposażenie go – tu ważna jest nie tylko lokalizacja – dogodna dla klientów, ale też spełnienie norm sanepidu. Nawet gabinet kosmetyczny w mieszkaniu musi mieć wydzieloną osobną przestrzeń i wyposażenie umożliwiające poszczególne usługi. Niedopuszczalne jest wykonywanie zabiegów np. w pokoju gościnnym.
- Formalności – zarejestrowanie działalności gospodarczej, VAT, składki ZUS, podatek dochodowy – w tych i innych kwestiach można skorzystać z pomocy księgowej.
- Zasady bhp w salonie kosmetycznym i normy sanepidu – powinny być bezwzględnie przestrzegane, aby zabiegi w salonie kosmetycznym nie stanowiły ryzyka dla zdrowia pacjentów. Niedostateczna higiena, brak lub niewłaściwa sterylizacja w salonie kosmetycznym zwiększają ryzyko przenoszenia się m.in. gronkowca, grzybicy, a także zakażeń wirusem HIV.
-
Marketing – odpowiednia promocja działalności pomoże zachęcić klientów do skorzystania z oferty w nowym miejscu.
Jak urządzić salon kosmetyczny?
Nagromadzenie wielu dodatków, które pełnią jedynie funkcje ozdobne, w salonie urody nie jest dobrym rozwiązaniem. Wnętrze powinno być schludne, jasne i estetyczne. To miejsce, gdzie wykonywane są usługi polegające na mniejszej lub większej ingerencji w ciało, dlatego przede wszystkim ważne jest bezpieczeństwo. Ergonomiczne, wygodne i dla klientów, i dla pracowników stanowiska, łatwy dostęp do urządzeń i kosmetyków oraz miejsce do przechowywania utrzymane w porządku to zupełne minimum. Bardzo ważne, by pracować precyzyjnie, jest też punktowe oświetlenie.
Dobre wrażenie klientów można budować, dbając o szczegóły – muzyka w salonie kosmetycznym, która pozwala odpocząć i się zrelaksować, wygodny kącik pełniący funkcję poczekalni i miły zapach dodadzą wnętrzu przytulności.
Ile zarabia salon kosmetyczny?
Na to pytanie trudno jednoznacznie odpowiedzieć. Ceny za te same usługi w salonie kosmetycznym w małej miejscowości i w wielkomiejskim studiu urody mogą różnić się nawet o kilkadziesiąt procent. Warto jednak pamiętać, że wysoki obrót nie zawsze oznacza większą opłacalność biznesu. Kluczowe są bowiem wydatki i kwestie podatkowe. Poza materiałami i sprzętem do poszczególnych zabiegów właściciel biznesu musi ponieść koszty zatrudnienia pracowników, opłacić czynsz za lokal, rachunki za media. Mobilny salon kosmetyczny czy mały salon kosmetyczny w mieszkaniu w bloku oznacza o wiele niższe opłaty niż lokal wynajęty w dobrym punkcie w mieście, ale to także mniejszy zysk – mniejsza liczba przyjętych klientów, konieczność wprowadzanie bardziej atrakcyjnego dla klientów cennika i duża konkurencja podobnych usług.