Kim jest webmaster?
Analizując słowo webmaster intuicyjnie szukamy jego wyjaśnienia w dziedzinie IT. Jest to słuszny kierunek, ponieważ webmaster zajmuje się projektowaniem stron internetowych. To dość ogólne pojęcie, ale tak naprawdę odzwierciedla specyfikę zawodu. W mniejszych firmach osoba na tym stanowisku może zajmować się każdym aspektem witryny - od projektu, poprzez redakcję treści, dobranie grafiki, po pracę nad widocznością portalu w sieci.
Z kolei w większych korporacjach do każdego z wyżej wymienionych sektorów (a także innych) wybiera się specjalistów, tworzących zespół webmasterów. Grupa najczęściej składa się z webdesignerów, webdeveloperów, redaktorów, grafików itd. Każdy jest odpowiedzialny za inne elementy, ale wszystko powinno tworzyć jedną spójną całość, dopasowaną do oczekiwań klienta. Dlatego też coraz częściej wśród ogłoszeń o pracę możemy znaleźć oferty rozpisane na poszczególne stanowiska, a nie na jedno ogólne.
Webmaster - praca
Zlecenia dla webmastera najczęściej opierają się na dwóch wariantach. Pierwszy polega na tym, że webmaster pracuje jako freelancer. Otrzymuje zamówienie od kontrahenta na stworzenie strony. Dostaje szereg wymagań, wg których tworzy i wdraża dany projekt. Zbiera zlecenia z różnych źródeł, może dopasowywać je pod swoje zainteresowania itd.
Z kolei większe korporacje zatrudniają całe grupy specjalistów, by nieustanie doskonalili gotowe już strony internetowe (lub stworzyli od początku i cały czas je kontrolowali). Wtedy praca webmastera ma raczej charakter stałej pracy etatowej. Do codziennych obowiązków należeć będzie optymalizacja, dopasowywanie pod potrzeby użytkowników lub dostosowywanie do zmian zachodzących w korporacji.
Wśród innych szczegółowych zadań, podanych między innymi w wyszukiwarce opisów zawodów Wortalu Publicznych Służb Zatrudnienia, w kompetencjach webmasterów znajdują się przyjmowanie zleceń, praca nad scenariuszami projektów tekstowych, fotograficznych, graficznych i dźwiękowych, nadzorowanie podwykonawców zaangażowanych w projekt, często też dbanie o działanie serwera.
Jak zostać webmasterem
Jak to w branży IT nie ma jednej konkretnej ścieżki, by pracować w zawodzie związanym z programowaniem czy tworzeniem stron internetowych. Liczy się wiedza (którą można zdobywać samodzielnie, na studiach, podczas kursów) a także umiejętności, najlepiej poparte gotowymi projektami (nawet jeśli nie na zlecenie konkretnego klienta, to zrobionymi na własne potrzeby, dla prezentacji umiejętności).
Zarobki webmastera z pewnością będą zależne od doświadczenia i firmy, w której znajdzie zatrudnienie. Według ogólnopolskiego badania wynagrodzeń z lutego 2019 mediana wynosi 3056 zł netto.