Wielu młodych ludzi na początku zawodowej drogi zastanawia się, jak zostać copywriterem. Jest to bardzo atrakcyjna perspektywa także dla osób, które kochają tworzyć teksty i coraz śmielej myślą o przebranżowieniu się i porzuceniu nudnej, nielubianej pracy na rzecz wymarzonego zarabiania na pisaniu. Jak zacząć? Czy zawód copywritera naprawdę jest dla każdego?
Jak zostać copywriterem
Gdzie zatrudnienie może znaleźć copywriter? Praca w agencji reklamowej i przygotowywanie tekstów do prasy czy scenariuszy reklam telewizyjnych albo radiowych to jedna z najbardziej oczywistych opcji. Poza nią kandydaci mogą znaleźć oferty dotyczące tworzenia opisów produktów w sklepach internetowych, prowadzenia bloga firmowego i fanpage’y, pisania artykułów sponsorowanych czy tekstów poradnikowych. Copywriting to także komentarze na temat danego produktu na forach internetowych czy pisanie treści stron WWW. Jak widać, możliwości jest naprawdę mnóstwo i znalezienie przez copywritera pracy zdalnej, tak pożądanej przez wiele osób, nie powinno stanowić problemu.
Powszechnie uważa się, że aby zostać copywriterem wystarczy mieć lekkie pióro i poprawnie pisać. Nie jest to jednak koniec listy wymagań, a samo ukończenie filologii polskiej nie daje gwarancji, że absolwent będzie umiał konstruować skuteczne teksty.
Firmy oferujące zlecenia dla copywriterów najczęściej oczekują:
- doskonałej znajomości języka polskiego,
- kreatywności, myślenia koncepcyjnego,
- dobrej organizacji pracy,
- umiejętności argumentacji,
- umiejętności redagowania treści, tytułów oraz haseł reklamowych,
- dokładności,
- bardzo dobrej znajomości języka angielskiego.
Wiedza, czego wymagają pracodawcy, ułatwia znalezienie odpowiedzi na pytanie: „jak zacząć”. Copywriter na początku zawodowej drogi powinien skupić się nie tylko na pogłębianiu wiedzy na temat tworzenia tekstów i doskonaleniu warsztatu pisarskiego. Dla firm liczy się przede wszystkim skuteczność, to czy treści są zgodne z oczekiwaniami odbiorców, czy trafiają w ich gusta i wreszcie czy przekładają się na wzrost sprzedaży danego produktu.
Z tego względu dobry copywriter to taki, który zdaje sobie sprawę do kogo kieruje teksty i jaki efekt mają one wywołać. Dlatego ważna jest kreatywność, ale też znajomość podstaw marketingu, psychologii czy socjologii. Warto wiedzieć, czym kierują się ludzie w decyzjach zakupowych oraz jak sobie ich zjednać. Zupełnie inaczej pisze się tekst reklamowy drogiego zegarka, a inaczej gadżetu dla nastolatków. Copywriter powinien wiedzieć, jak przekonać do oczekiwanych zachowań różnych konsumentów. Musi też potrafić wykonać dokładny research – poznać grupę docelową, słownictwo jakim się posługuje itd.
Copywriter - jak zacząć
Ponieważ praca przy tworzeniu tekstów wymaga kreatywności i perfekcyjnego władania językiem polskim, aby zdobyć zlecenie copywriter powinien przygotować nienaganne zarówno w formie, jak i treści CV. Rekruterzy cenią także portfolio z tekstami, które pokazują wszechstronność i warsztat kandydata. Bardzo często copywriterzy prowadzą własne zawodowe strony internetowe, profesjonale profile na portalach społecznościowych. Blog copywritera czy inna forma prezentacji jego umiejętności to dobry sposób zwrócenia na siebie uwagi potencjalnych zleceniodawców.
Copywriter - kurs
Choć pracodawcy najczęściej nie wymagają ukończenia przygotowującego do zawodu kursu ani dyplomu uczelni wyższej na żadnym konkretnym kierunku, dostępna jest spora oferta szkoleń dla copywritera. Kurs można odbyć stacjonarnie albo online. Do wyboru są bardziej lub mniej złożone programowo opcje, zróżnicowane też pod względem opłat.
Czy opłaca się zainwestować w taką formę edukacji? Każdy powinien odpowiedzieć na to pytanie indywidualnie. Z pewnością copywritingu można się nauczyć i choć niektórzy mają do tego większe predyspozycje, nikt nie rodzi się z umiejętnością pisania skutecznych tekstów. Dlatego, aby zdobywać dobrze płatne zlecenia, warto postawić na rozwój.