Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak napisać dobry biznesplan?

Jak napisać dobry biznesplan?

 
Jak napisać dobry biznesplan?

Dobry biznesplan - czyli jaki?


Dobry biznesplan wiele ułatwia. Jest to zarówno świetne narzędzie, pozwalające przedsiębiorcy ocenić opłacalność działalności, jak i podstawowy dokument w procesie ubiegania się o dofinansowanie, np. z funduszy europejskich. Jaki powinien być ów plan, aby móc nazwać go dobrym?

Przede wszystkim musi być konkretny i szczegółowy. Im dokładniej przeanalizujemy wszystkie punkty, tym większe prawdopodobieństwo, że uda się je zrealizować.  Oczywiście nowe przedsięwzięcie najczęściej podejmujemy, optymistycznie patrząc w przyszłość. Choćby dlatego trzeba też dorzucić nieco realizmu i samokrytyki. Przeanalizowanie atutów konkurencji i własnych słabych stron ułatwi zapobieganie niepowodzeniom.

 

Cechy dobrego biznesplanu


Ten, kto napisze dobry biznesplan ułatwi sobie start. I trudno temu zaprzeczyć. Dokument nie jest jednak spisem oczekiwań i marzeń przedsiębiorcy. Musi być rzetelny i logiczny. Ma porządkować komplet informacji na temat przedsięwzięcia i przekonywać, że inwestycja się zwróci, a firma będzie przynosić zyski. To bardzo istotne, zwłaszcza jeśli przedsiębiorca na przykład poszukuje inwestorów czy stara się o dotacje.


Co powinien zawierać dobry biznesplan?


Choć sama forma dokumentów może się różnić – długością, kolejnością omawianych elementów, układem graficznym – to są punkty, których nie sposób pominąć w rzetelnej analizie sytuacji firmy. Co się do nich zalicza, co zawiera dobry biznesplan?

1. Wszystkie formalne elementy – tytuł dokumentu, np. Biznesplan firmy M&K Marian Kowalski, spis treści (warto go umieścić, ponieważ biznesplan często liczy nawet kilkadziesiąt stron, a spis ułatwi odnajdywanie potrzebnych informacji). Dobrze jest też pamiętać o ponumerowaniu stron, streszczeniu dokumentu, a na końcu o dodaniu wykazu załączników.

2. Dane o firmie i przedsiębiorcy.

3. Opis przedsięwzięcia – charakterystyka firmy, przedmiotu jego działania.

4. Informacje na temat strategii marketingowej. Warto skupić się m.in. na opisie produktu czy usługi, założeniach związanych z dystrybucją, strategiach cenowych, prognozach sprzedaży i przychodów, a także przeanalizować otoczenie rynkowe. Pomocne będą odpowiedzi na pytania: jak silna jest konkurencja, jak wygląda popyt i podaż na podobne usługi czy produkty.

5. Plan finansowy – m.in. jakie posiadamy środki, jak kształtuje się poziom prognozowanych wpływów w stosunku do koniecznych wydatków.

6. Analiza SWOT – pozwoli porównać mocne strony i szanse firmy z jej słabszymi elementami i zagrożeniami.

7. Harmonogram działań – warto dokładnie określić, kiedy planujemy zrealizować poszczególne etapy przedsięwzięcia.

 

Jak napisać dobry biznesplan do urzędu pracy

 

Pierwsze kroki w biznesowym świecie bywają trudne. Przedsiębiorcy towarzyszy wiele obaw – czy plan był dobry, czy uda się znaleźć klientów i zainwestowane pieniądze się zwrócą. Bardzo dobry biznesplan pozwoli realnie spojrzeć na opłacalność własnych zamierzeń. Jest też podstawą do tego, aby do słuszności naszej wizji przekonać innych. A warto to zrobić, na przykład po to, aby uzyskać dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej z urzędu pracy.

Każdy powiatowy urząd może posiadać wewnętrzny regulamin przyznawania dotacji, zgodny oczywiście z obowiązującym prawem (czyli rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. poz. 1380).

Na pewno w każdym urzędzie zostaniemy poproszeni o przedłożenie wniosku o przyznanie dofinansowania. Łatwiej będzie go wypełnić na podstawie sporządzonego biznesplanu (który sam w sobie nie jest wymagany przez każdy urząd). Oba dokumenty zawierają bowiem wiele wspólnych elementów, m.in. charakterystykę firmy i informacje zawodowe o wnioskującym, kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności oraz źródła ich finansowania (w tym wielkość własnego kapitału i oczekiwana kwota dotacji), a także przewidywane przychody oraz koszty ich uzyskania).

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Konfekcjoner / Robotnik produkcyjny

    Lava Group S.C   Józefosław    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  tymczasowa/dodatkowa   35,00 - 38,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    rozpakowywanie i pakowanie towaru; konfekcjonowanie przygotowywanie kartonów; kontrolowanie jakości wyrobów;
  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Operator Koparki

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Wymagania: minimum 5 letnie doświadczenie na ww. stanowisku; wykształcenie zawodowe lub techniczne; mile widziana znajomość j. niemieckiego; samodzielność; sumienność dokładność oraz rzetelność;
  • Sztygar Zmianowy Górniczy pod Ziemią / TBM Shift Engineer

    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Zakres obowiązków: Praca przy drążeniu tuneli za pomocą tarczy TBM na projekcie rozbudowy II linii Metra w Warszawie, Nadzór nad prowadzeniem robót tunelowych na zmianie, Przestrzeganie obowiązujących przepisów, zarządzeń, instrukcji, norm i wytycznych, Prowadzenie robót zgodnie z...
  • LINKTIS Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    1 dni
    Obowiązki: Pozyskiwanie nowych klientów oraz obsługa bieżących. Organizacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi oraz przewoźnikami lotniczymi. Negocjacje cenowe i przygotowywanie ofert transportowych.

Najnowsze artykuły

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

– Istniejące luki płacowe są wyraźnym dowodem na nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn. GUS donosi o 17 proc. różnicy w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami, a im wyższe stanowisko tym luka płacowa większa – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!

„Wiele kobiet myśli: Nie awansuję, bo jestem za gruba”. Wywiad z autorką książki „Waga z głowy”

„Wiele kobiet myśli: Nie awansuję, bo jestem za gruba”. Wywiad z autorką książki „Waga z głowy”

– W społeczeństwie dominują dwie postawy. Z jednej strony wiemy, że otyłość to choroba, z drugiej leczymy ją stwierdzeniem, że trzeba wziąć się w garść. To trochę jak z depresją. Też wiemy, że jest chorobą, a i tak nie brakuje rad w stylu: „wyjdź na spacer, uśmiechnij się do słońca” – zauważa Katarzyna Kucewicz. Psycholog wyjaśnia, jak waga definiuje nas w pracy i wpływa na rozwój kariery.