Dobry biznesplan - czyli jaki?
Dobry biznesplan wiele ułatwia. Jest to zarówno świetne narzędzie, pozwalające przedsiębiorcy ocenić opłacalność działalności, jak i podstawowy dokument w procesie ubiegania się o dofinansowanie, np. z funduszy europejskich. Jaki powinien być ów plan, aby móc nazwać go dobrym?
Przede wszystkim musi być konkretny i szczegółowy. Im dokładniej przeanalizujemy wszystkie punkty, tym większe prawdopodobieństwo, że uda się je zrealizować. Oczywiście nowe przedsięwzięcie najczęściej podejmujemy, optymistycznie patrząc w przyszłość. Choćby dlatego trzeba też dorzucić nieco realizmu i samokrytyki. Przeanalizowanie atutów konkurencji i własnych słabych stron ułatwi zapobieganie niepowodzeniom.
Cechy dobrego biznesplanu
Ten, kto napisze dobry biznesplan ułatwi sobie start. I trudno temu zaprzeczyć. Dokument nie jest jednak spisem oczekiwań i marzeń przedsiębiorcy. Musi być rzetelny i logiczny. Ma porządkować komplet informacji na temat przedsięwzięcia i przekonywać, że inwestycja się zwróci, a firma będzie przynosić zyski. To bardzo istotne, zwłaszcza jeśli przedsiębiorca na przykład poszukuje inwestorów czy stara się o dotacje.
Co powinien zawierać dobry biznesplan?
Choć sama forma dokumentów może się różnić – długością, kolejnością omawianych elementów, układem graficznym – to są punkty, których nie sposób pominąć w rzetelnej analizie sytuacji firmy. Co się do nich zalicza, co zawiera dobry biznesplan?
1. Wszystkie formalne elementy – tytuł dokumentu, np. Biznesplan firmy M&K Marian Kowalski, spis treści (warto go umieścić, ponieważ biznesplan często liczy nawet kilkadziesiąt stron, a spis ułatwi odnajdywanie potrzebnych informacji). Dobrze jest też pamiętać o ponumerowaniu stron, streszczeniu dokumentu, a na końcu o dodaniu wykazu załączników.
2. Dane o firmie i przedsiębiorcy.
3. Opis przedsięwzięcia – charakterystyka firmy, przedmiotu jego działania.
4. Informacje na temat strategii marketingowej. Warto skupić się m.in. na opisie produktu czy usługi, założeniach związanych z dystrybucją, strategiach cenowych, prognozach sprzedaży i przychodów, a także przeanalizować otoczenie rynkowe. Pomocne będą odpowiedzi na pytania: jak silna jest konkurencja, jak wygląda popyt i podaż na podobne usługi czy produkty.
5. Plan finansowy – m.in. jakie posiadamy środki, jak kształtuje się poziom prognozowanych wpływów w stosunku do koniecznych wydatków.
6. Analiza SWOT – pozwoli porównać mocne strony i szanse firmy z jej słabszymi elementami i zagrożeniami.
7. Harmonogram działań – warto dokładnie określić, kiedy planujemy zrealizować poszczególne etapy przedsięwzięcia.
Jak napisać dobry biznesplan do urzędu pracy
Pierwsze kroki w biznesowym świecie bywają trudne. Przedsiębiorcy towarzyszy wiele obaw – czy plan był dobry, czy uda się znaleźć klientów i zainwestowane pieniądze się zwrócą. Bardzo dobry biznesplan pozwoli realnie spojrzeć na opłacalność własnych zamierzeń. Jest też podstawą do tego, aby do słuszności naszej wizji przekonać innych. A warto to zrobić, na przykład po to, aby uzyskać dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej z urzędu pracy.
Każdy powiatowy urząd może posiadać wewnętrzny regulamin przyznawania dotacji, zgodny oczywiście z obowiązującym prawem (czyli rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. poz. 1380).
Na pewno w każdym urzędzie zostaniemy poproszeni o przedłożenie wniosku o przyznanie dofinansowania. Łatwiej będzie go wypełnić na podstawie sporządzonego biznesplanu (który sam w sobie nie jest wymagany przez każdy urząd). Oba dokumenty zawierają bowiem wiele wspólnych elementów, m.in. charakterystykę firmy i informacje zawodowe o wnioskującym, kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności oraz źródła ich finansowania (w tym wielkość własnego kapitału i oczekiwana kwota dotacji), a także przewidywane przychody oraz koszty ich uzyskania).