Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Intranet - definicja, wady i zalety

Intranet - definicja, wady i zalety

 
Intranet - definicja, wady i zalety

Intranet - definicja

 

Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN definiuje intranet jako „wewnętrzną sieć danej firmy, wykorzystującą programy i rozwiązania techniczne opracowane dla internetu”.

 

Mówiąc prościej i bardziej ogólnie - intranet jest platformą, służącą do wewnętrznej komunikacji między działami, zespołami, współpracownikami czy między przełożonym a podwładnymi.

 

Wydawać by się mogło, że to narzędzie ze względu na swoją funkcję informacyjną, jest bardziej przydatne w wielkich korporacjach, zatrudniających tysiące osób. Sprawdza się jednak równie dobrze w mniejszych firmach, ułatwiając np. przepływ informacji między działami lub upraszczając procedury ustalania urlopów czy naliczania premii.

 

Jak wygląda obsługa wewnętrznej sieci? Najczęściej trzeba zalogować się do niej w podobny sposób, co np. do banku, podając hasło i login. Dalej przechodzi się do strony zbliżonej wyglądem do portali społecznościowych i w zależności od potrzeb wybiera interesujące działy.

 

Intranet w firmie - czemu służy

 

Wprowadzenie intranetu sprowadza zarządzanie komunikacją i informacją do jednego, dostępnego dla wszystkich pracowników (oczywiście posiadających odpowiednie uprawnienia) systemu. Sposób przekazywania danych jest więc jasny, ściśle określony i obowiązujący każdego. Dzięki temu minimalizuje się zagrożenie dezinformacją, brakiem dostępu do niezbędnych danych.

 

Czemu jeszcze służy intranet w firmie? Pozwala na przykład na tworzenie podgrup tematycznych - dotyczących wspólnego wyjścia lub zamawiania posiłków, aktywności sportowych i innych. Jest też wygodnym sposobem obwieszczania decyzji podejmowanych przez zarząd. Wszelkie postanowienia są praktycznie natychmiast dostępne dla zainteresowanych. Na platformie można również umieszczać dane na temat kursów, szkoleń, spotkań integracyjnych. To również miejsce do gromadzenia dokumentów (np. regulaminów) i formularzy do pobrania (np. wniosków urlopowych).

 

Publikowanie aktualnych informacji oraz możliwość swobodnego komunikowania się sprawia, że i przełożeni, i pracownicy oszczędzają bardzo dużo czasu, który musieliby poświęcić na docieranie do istotnych danych. Można więc powiedzieć, że w szerszej perspektywie wprowadzenie firmowego intranetu przełoży się na wzrost wydajności przedsiębiorstwa.

 

Co ważne, dzięki platformie służącej do komunikacji, pracownicy za pomocą właściwych uprawnień mogą korzystać z danych, kiedy nie przebywają w biurze lub siedzibie firmy. Intranet ułatwia więc funkcjonowanie przedsiębiorstwa w przypadku konieczności wprowadzenia pracy zdalnej.

 

Jak wdrożyć taki system? Na rynku dostępnych jest wiele gotowych platform, które z powodzeniem sprostają potrzebom większych i mniejszych firm. Istnieje też sposobność, by zlecić specjalistom wykonanie takiej platformy lub aplikacji na zamówienie.

 

Intranet w firmie - wady i zalety

 

Za wprowadzeniem intranetu do przedsiębiorstwa przemawia szereg zalet. Główne korzyści, jakie płyną z posiadania wewnętrznej sieci to:
- ułatwienie i uproszczenie przekazywania informacji (obwieszczeń, ustaleń) oraz komunikowania się,
- segregowanie i porządkowanie danych,
- możliwość łączenia się z siecią za pomącą różnego typu sprzętów (telefony, komputery stacjonarne, laptopy),
- zdalny, nieograniczony czasem oraz miejscem dostęp do danych (weryfikowany za pomocą uprawnień),
- duża oszczędność czasu oraz wzrost efektywności,
- wzmocnienie integracji i motywacji pracowników (poprzez możliwość prezentacji własnych pomysłów, umawiania się na spotkania grupowe itd.).

 

Analizując opłacalność wprowadzenia sieci intranetu, należy zwrócić uwagę również na wady takiego przedsięwzięcia:
- jeśli system będzie zbyt skomplikowany, może zostać odrzucony przez pracowników (np. trudność w znalezieniu potrzebnych informacji, nieintuicyjny interfejs),
- swoboda wypowiedzi zakłada prawdopodobieństwo wystąpienia niechcianych i nieprzyjemnych treści,
- tak jak w przypadku każdego portalu, profilu czy bazy danych istnieje prawdopodobieństwo włamania i kradzieży, dlatego bardzo ważne jest odpowiednie zabezpieczanie dostępu.

 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun w domu Seniora

    Socco Stuttgart GmbH   Niemcy, całe Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę   14 221 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Zakres obowiązków: zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne; podawanie posiłków; kontrola wagi pacjenta, mierzenie ciśnienia, temperatury, poziomu cukru we krwi; wykonywanie zleceń lekarskich według obowiązujących procedur;
  • Actuarial Analyst

    Aon Polska Sp. z o. o.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    What the day will look like Work with colleagues (brokers, analytics and others) to identify and respond to client needs and develop additional opportunities related to products and services; You will perform technical analysis and get an innovative insight into insurance companies, their portfolios...
  • Pracownik produkcji / Operator CNC

    Job Impulse Polska Sp. z o.o.   Dąbrowa Górnicza    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat   6 011 zł brutto/mies.
    7 godz.
    Do Twoich zadań będzie należało: Obsługa maszyn produkcyjnych, Oczyszczanie odlewów żeliwnych, Wstępna kontrola jakości produkowanych detali.
  • Brukarz

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis stanowiska: Praca przy układaniu kostki granitowej, marmurów i krawężników.
  • Specjalista ds. Sprzedaży Oprogramowania

    Symfonia Sp. z o.o.   Katowice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Twój zakres głównych obowiązków: kontakt z aktualnym klientem; doradztwo i sprzedaż rozwiązań i produktów Symfonii; rzetelne wprowadzanie informacji do systemu CRM; realizacja zadań wartościowych (plan sprzedaży), ilościowych (czynności) oraz jakościowych (rozmowy telefoniczne)
  • Prezes Zarządu - Dyrektor Spółki

    "KOMUNIKACJA AUTOBUSOWA" Sp. z o.o.   Świnoujście, ul. Karsiborska 33 A    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    dyrektor / prezes  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis wymagań dla kandydata na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki: Kandydaci na stanowisko Prezesa Zarządu Spółki powinni spełniać następujące kryteria: posiadać wykształcenie wyższe, co najmniej magisterskie, preferowane kierunki: techniczne, zarządzanie, prawo, ekonomia, posiadać co...

Najnowsze artykuły

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wczasy pod gruszą – zasady, warunki, kwota, wniosek

Wynagrodzenie za urlop to nie wszystko! Pracownicy mogą również otrzymać dofinansowanie do wypoczynku z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, czyli popularne „wczasy pod gruszą”. Te, choć brzmią jak relikt przeszłości, nadal są powszechne w wielu firmach. Powszechnie bywają także mylone ze świadczeniem urlopowym. Czym różnią się obie formy dofinansowania i jak z nich skorzystać?

List motywacyjny – schemat i struktura

List motywacyjny – schemat i struktura

Nie jest już tak często stosowany jak niegdyś, jednak list motywacyjny pozostaje jednym z podstawowych dokumentów rekrutacyjnych i warto umieć go napisać. Co więcej, gdy o stanowisko walczą kandydaci o zbliżonych kwalifikacjach, to właśnie ciekawy list może przesądzić o sukcesie w rekrutacji. Sprawdź, co powinno znaleźć się w każdym akapicie listu motywacyjnego oraz uniknij typowych błędów.

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Kłamanie w CV – co grozi za kłamstwo w CV?

Podczas przeglądania ogłoszeń nagle udało Ci się trafić na jedną lub kilka propozycji, które wydają się być dla Ciebie idealne. Jest tylko jedna przeszkoda. Wskazane przez pracodawców wymagania są wyższe niż Twoje kwalifikacje. Stajesz przed dylematem – czy dopuścić się kłamstwa w CV? Badania pokazują, że wiele osób w takim przypadku wybierze oszustwo, ignorując grożące za nie konsekwencje.

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Praca sezonowa – definicja, podatki, umowa

Dla jednych lato oznacza urlop i wypoczynek, dla innych to okres wzmożonej aktywności zawodowej. Wielu Polaków wykorzystuje gorące miesiace na podreperowanie domowego budżetu w ramach pracy sezonowej: przy zbiorach owoców i warzyw, żniwach, a także w obsłudze turystycznej i gastronomicznej. Zanim zatrudnisz się sezonowo, poznaj swoje prawa pracownicze oraz obowiązki podatkowe.

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.