Dobra integracja w firmie – jak to osiągnąć
Definicję terminu „integracja” możemy znaleźć między innymi w Internetowym Słowniku PWN, który podaje, że jest to ”proces tworzenia się całości z części”. Oprócz tego została też wyróżniona integracja społeczna, czyli „proces scalania się, zachodzący na różnych szczeblach społecznych”.
Proces integracji pracowników jest wykorzystywany w przedsiębiorstwach i firmach głównie po to, aby stworzyć zgrany zespół, który będzie miał wspólne cele. Coraz więcej pracodawców zdaje sobie bowiem sprawę, że dobrze zintegrowany zespół przekłada się na realne zyski dla zakładu pracy. Obecnie mówi się, że jest to tak zwana strategia team buildingu. Nazwa jest stosowana głównie w wielkich międzynarodowych korporacjach, gdzie kładziony jest duży nacisk na tak zwane wyjścia teamowe, które mają pomóc w integracji.
Jak zatem sprawić, że zespół, który składa się z bardzo różnych i obcych sobie osób, był zintegrowany i potrafił wspólnie działać bez większych komplikacji i sporów? Przede wszystkim przełożony powinien kreować pozytywne relacje między pracownikami. Ważne tutaj mogą okazać się pewne cechy osoby, która kieruje zespołem. Przede wszystkim będą to: umiejętność rozwiązywania sporów, których na pewno nie uda nam się uniknąć, oraz brak stronniczości. Każdy przełożony powinien traktować swoich pracowników równo, nikogo nie dyskryminować. W przypadku nowych osób warto zadbać o ich pomyślną i szybką adaptację.
Oprócz tego coraz modniejsze stały się wyjścia na różne spotkania między innymi obiady, kolacje, czy specjalne wyjazdy integracyjne, które pozwolą pracownikom poznać się i spotkać na stopie innej, niż zawodowa. Dzięki temu będzie można np. rozładować stresujące sytuacje, a przede wszystkim nawiązać koleżeńskie relacje między pracownikami.
Integracja firmowa
Jak widać, integracja zespołu staje się coraz ważniejszym aspektem, na który pracodawcy zaczynają zwracać szczególną uwagę. Zespół w pracy można porównać do drużyny piłkarskiej. Wszyscy musimy „grać do tej samej bramki”. Dobrze zintegrowany zespół może mieć większą motywację do pracy, a pracownicy chcą poszerzać swoje umiejętności, aby wykorzystać je w pracy właśnie z tymi konkretnymi ludźmi. Wzrasta wtedy poziom lojalności, dzięki czemu pracownicy rzadziej myślą o zmianie pracy.
Dobra atmosfera w pracy sprawia, że wypełnianie codziennych zadań nie jest traktowane, jak przykry obowiązek. Z czasem może się to stać przyjemnością. Brak skutecznej komunikacji może spowodować, że nawet zespół składający się z najlepszych specjalistów nie będzie w stanie razem pracować.
Integracja zespołu w pracy – spotkania integracyjne
Obecnie coraz częściej organizuje się wyjazdy i spotkania integracyjne. Jeszcze kilka lat temu były to przede wszystkim wspólne wyjścia do restauracji na obiad lub kolację. Obecnie jednak pracodawcy inwestują pieniądze w specjalne zajęcia rekreacyjne, gry, czy wyjazdy na weekendy. Warto tutaj dopasować typ integracji do pracowników – nie każdy może sobie bowiem pozwolić na kilkudniowy wyjazd.
Jeżeli pracodawca zdecydował się na aktywną integrację, to może wybrać np. wypad do parku linowego, wizyta w escape roomie, które ostatnio cieszą się bardzo dużą popularnością. Dla bardziej aktywnych członków zespołu można zorganizować specjalne biegi survivalowe albo ciekawe gry motywacyjne dla pracowników lub wyjście na paintball. Jeżeli wiemy, że członkowie naszego zespołu lubią wycieczki na łono natury, można zorganizować wycieczkę na jakiś w miarę łatwo dostępny szczyt górski. Często też organizuje się specjalne imprezy integracyjne o określonej tematyce. Pracownicy mają za zadanie wymyślić jak najbardziej kreatywne przebranie związane z zaproponowanym tematem. A możliwości jest tutaj bardzo wiele.
Pracodawca musi także pamiętać, że dobra integracja w pracy nie musi opierać się tylko na wielkich imprezach, czy wyjściach. Warto także czasem wspólnie wypić kawę, porozmawiać o rzeczach niezwiązanych z pracą, dzięki czemu pracownicy także mają szansę na bliższe poznanie się.
Spotkania integracyjne pracowników na pewno przyczynią się do lepszej atmosfery w pracy, dzięki czemu nasi podwładni będą bardziej zgrani, a przecież o to właśnie chodzi w integracji.