Bonus w pracy to dzisiaj nie tylko samochód, komórka i laptop. Wachlarz dodatkowych świadczeń, które oferują pracodawcy, znacznie się rozszerzył.
Benefity w pracy – co to jest?
Przedsiębiorcy decydują się na dodatkowe formy wynagradzania pracowników. Oferując coś ponad pensję, liczą na zatrzymanie najlepszych specjalistów. To szczególnie istotne w branżach, w których obserwuje się deficyt pracowników – na przykład IT.
Warto też zauważyć, że liczba i rodzaj benefitów oferowanych przez przedsiębiorstwo jest często uzależniony od stanowiska. Osoby na wyższych szczeblach w hierarchii firmy mogą liczyć na znacznie więcej.
Bonusy to także metoda motywacji. Pracownik otrzymujący benefity pozapłacowe czuje się bardziej doceniony. Zadowolenie z pracy wzrasta i w związku z tym łatwiej jest mu zmobilizować się do dalszego wysiłku.
Świadczenia pracownicze – przykłady
Jakimi benefitami pracodawcy najczęściej starają się przyciągnąć kandydatów? Wszystko zależy od wielkości firmy, rodzaju wykonywanej pracy oraz stanowiska. Średniej wielkości przedsiębiorstwa coraz częściej zapewniają pracownikom podstawową opiekę medyczną. Do najpopularniejszych pozapłacowych świadczeń pracowniczych należą również laptop i telefon. Wszystkie trzy uważane są w niektórych branżach za standard, a więc siła ich przyciągania jest mniejsza. Dlatego wiele firm stara się rozszerzyć pakiet benefitów pracowniczych o dodatkowe pozycje.
Dość często mamy więc do czynienia z karnetami do klubów sportowych, biletami do kina/teatru lub wyjazdami i spotkaniami po godzinach pracy, opłacanymi z kieszeni pracodawcy. Stosunkowo popularnymi benefitami w pracy są również karnety na basen, dopłaty do wyżywienia w firmowej stołówce, rabaty na produkty firmy, szkolenia branżowe, dofinansowanie zajęć językowych, świeże owoce w wybrane dni, bony na produkty bądź do niektórych sklepów, karty podarunkowe na święta.
Niekiedy pracownik lub cały zespół jest nagradzany wycieczką za osiągnięcie dobrych wyników lub zakończenie trudnego zadania – to motywuje do efektywnej pracy. Pracownicy dużych firm często zyskują również prawo pierwokupu akcji.
Rzadziej i najczęściej pracownikom pełniącym funkcje menadżerskie oferuje się np. możliwość podróżowania pierwszą klasą, przyznanie pożyczki na preferencyjnych warunkach, ubezpieczenie na życie.
Na najwięcej mogą liczyć osoby na stanowiskach kierowniczych, członkowie zarządu czy dyrektorzy dużych oddziałów. Firma nagradza ich za zaangażowanie oraz to, że często spędzają w pracy większość swojego czasu. W tym wypadku dodatki niekiedy nie są bezpośrednio związane z życiem zawodowym. Firma opłaca przedszkole dla dziecka lub zapewnia opiekunkę, refunduje koszty użytkowania prywatnego samochodu lub zapewnia auto służbowe, niekiedy wraz z kierowcą.
Do rzadszych benefitów w pracy należą:
• mieszkanie służbowe lub pomoc w jego znalezieniu dla osób, które z uwagi na pracę decydują się na przeprowadzkę,
• pokoje gier, relaksu, drzemek w firmie,
• pakiety kursów niezwiązanych z pracą,
• żłobki i przedszkola przy zakładzie pracy,
• pozwolenie na przyprowadzanie do pracy zwierząt,
• płatne urlopy o przedłużonym wymiarze, np. miesięczny, półroczny, sabbatical,
• dofinansowanie do różnych usług – masażysty, akupunkturzysty, kosmetyczki, fryzjera,
• możliwość skorzystania z konsultacji u coacha/psychologa w miejscu pracy.
Benefity dla pracowników – świadczenia pozapłacowe dla pracowników małych firm
Z dodatkami gorzej jest w małych firmach, które muszą walczyć o swoją pozycję na rynku, oszczędzają i tną koszty. Tutaj bonusem może być nawet firmowa kawa czy mleko do niej.
W małych firmach najczęściej spotykanymi dodatkami są bony towarowe i szkolenia zawodowe lub językowe. Rzadziej i w ograniczonym zakresie (na przykład na niektórych stanowiskach) pracownicy mogą korzystać ze służbowych telefonów komórkowych i laptopa. Nieczęsto zdarza się ryczałt na paliwo. O takich dodatkach jak pokój do drzemek czy płatne przedłużone urlopy w większości małych i średnich firm nie ma mowy. Niemniej nawet nieduże przedsiębiorstwa najczęściej nie rezygnują z dodatków świątecznych czy organizowania imprez okolicznościowych.