Fundusz zalążkowy – definicja
Źródeł finansowania dobrych pomysłów jest sporo i można powiedzieć, że początkujący przedsiębiorca – wizjoner ma w czym wybierać. Aby zdecydować dobrze, warto poznać wszystkie opcje. Jedną z nich jest fundusz zalążkowy, zwany także seed capital.
Jak sama nazwa sugeruje, jest to wsparcie dla firm w najbardziej początkowej fazie rozwoju. Zalążek to właściwie dobry pomysł, idea, która przy odpowiednim wsparciu może okazać się niezwykle dochodowym i przyszłościowym biznesem. Inwestycja w działalność na wczesnym etapie rozwoju wiąże się z wysokim ryzykiem, dlatego zazwyczaj stopa zwrotu dla inwestora jest wysoka, a podpisywana umowa przewiduje od 30 do 50% udziałów w firmie dla inwestora, które ten w późniejszej fazie działalności firmy może odsprzedać. Nie jest też łatwo uzyskać finansowanie z funduszu.
Kapitał zalążkowy – co to jest
Kapitał zalążkowy to nie tylko pieniądze. W zależności od potrzeb danej firmy może ona uzyskać też merytoryczną opiekę i wsparcie na etapie badań, zakładania działalności i ustalania wyboru modelu biznesowego. Nowe przedsiębiorstwo otrzymuje duże kwoty, a to w połączeniu z brakiem pewności, czy pomysł odniesie rynkowy sukces, powoduje, że inwestor chce zminimalizować ryzyko niepowodzenia, poprzez większe wsparcie i ingerencję w projekt. Seed capital w Polsce oferują m.in. parki naukowo-technologiczne czy aniołowie biznesu.
Fundusze kapitału zalążkowego – jak zdobyć środki
Przede wszystkim niezbędny będzie innowacyjny i perspektywiczny pomysł na biznes. To nie jest rodzaj wsparcia dla lokalnej kwiaciarni czy sklepu z butami, natomiast nowe technologie czy projekty inżynierskie jak najbardziej mają szansę na uwagę inwestorów. Fundusz zalążkowy stanowi jednocześnie ciekawą alternatywę dla kredytów bankowych, które dla początkującego przedsiębiorcy z ryzykownym pomysłem byłyby zupełnie nieosiągalne.
Co jest absolutną koniecznością, aby zdobyć pomoc? Odpowiedź jest krótka: biznesplan. Musi być sporządzony bardzo skrupulatnie i zawierać użyteczny plan działania – dokładne analizy zysków i kosztów, możliwości zdobycia przewagi konkurencyjnej. Ważny jest też trafny wybór instytucji, która dysponuje środkami na wsparcie. Najczęściej ubiegający się o dofinansowanie przedsiębiorcy muszą wysłać wniosek oraz biznesplan.
Z autorami najlepszych pomysłów spotykają się przedstawiciele funduszy, aby omówić wszystkie istotne dla obu stron kwestię. Znaczący wpływ na pozytywną decyzję o przyznaniu środków ma umiejętne zaprezentowanie autów swojego biznesu. Odpowiednia autoprezentacja, asertywność i profesjonalizm młodego przedsiębiorcy są nieodzowne, aby zdobyć zaufanie inwestorów.