Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Firmy rodzinne - definicja, wady i zalety, specyfika zarządzania

Firmy rodzinne - definicja, wady i zalety, specyfika zarządzania

 
Firmy rodzinne - definicja, wady i zalety, specyfika zarządzania

Mikro- małe i średnie przedsiębiorstwa, które wspólnie tworzą tak zwany sektor MŚP są siłą napędowa gospodarki. Ogromna część z nich to firmy rodzinne. Czym się charakteryzują? I jaka jest specyfika zarządzania przedsiębiorstwem rodzinnym?

 

Firma rodzinna – definicja


W fachowej literaturze znajdziemy wiele definicji firmy rodzinnej. Za takową można uznać przedsiębiorstwo, w którym spokrewnione osoby podejmują strategiczne decyzje i które ma pozostać pod kontrolą kolejnych pokoleń. Można także definicję nieco zawęzić, wskazując, że w firmie rodzinnej w zarządzanie bezpośrednio angażuje się więcej niż jedna osoba z rodziny, mamy do czynienia z wielopokoleniowością i większa część kapitału znajduje się w rękach spokrewnionych osób.

Przedsiębiorstwo rodzinne jest podstawowym źródłem dochodu jego założycieli i przez nich samych powinno być traktowane jako wspólny, rodzinny biznes. Co ważne, a jednocześnie dość oczywiste, nie wszyscy pracownicy muszą należeć do familii – trudno byłoby zapełnić wakaty, kierując się głównie kryterium osobistych relacji.

 

Firma rodzinna – wady i zalety


Przedsięwzięcia rodzinne w Polsce cieszą się dobrą opinią. Samo określenie „rodzinny” budzi wiele pozytywnych skojarzeń. Rodzinny to przecież solidny, oparty na tradycyjnych wartościach i taki, któremu można zaufać.

Dużą zaletą prowadzenia biznesu z najbliższymi jest ich zaangażowanie i lojalność. Osobiste relacje pozwalają znacznie skrócić procesy decyzyjne i wypracowywać najlepsze rozwiązania, niejako z pewnością, że każdemu zależy na wspólnym dobru bardziej niż na własnych profitach. To daje możliwość szybkiego reagowania na pojawiające się problemy. Firmy rodzinne są bardzo elastyczne i mogą sprawnie przystosowywać się do zmian.

Z założenia też w takich przedsiębiorstwach powinny panować dobra atmosfera i przyjazne relacje także pomiędzy kierownictwem a pracownikami. Komunikacja co do zasady jest łatwiejsza niż w korporacjach. Dzieje się tak, jeśli właściciele firmy mają świadomość swoich możliwości i ograniczeń, nie faworyzują bliskich, a wspierają i nagradzają pracowników ze względu na osiągnięcia i kompetencje, a nie na relacje.

Więzi rodzinne, które są ogromnym atutem, mogą być jednocześnie uznawane za największą wadę. W sytuacji konfliktu kierownictwa, którego powód może dotyczyć spraw zupełnie niezawodowych, często cierpi cała firma i personel. Całkowite rozdzielenie pracy z życiem osobistym jest przecież niemożliwe i tak jak przy niedzielnym obiedzie mogą pojawić się rozważania na temat przyszłych inwestycji, tak i w biurze małżeńska kłótnia nie będzie wcale zaskoczeniem.

 

Specyfika zarządzania małymi i średnimi firmami rodzinnymi

 

Jak wiadomo mała czy średnia firma nie jest miniaturą ogromnej korporacji. Zależnie od wielkości i złożoności struktur, w tych przedsiębiorstwach zupełnie inaczej będzie się pracować. Odmiennie się także nim przewodzi. Czym charakteryzuje się zarządzanie firmą rodzinną złożoną z kilku czy kilkudziesięciu osób?

W większości przypadków założyciel przedsiębiorstwa jest autorytetem dla pozostałych pracowników i całej familii. Zawsze jednak przyjdzie czas, że będzie on musiał wybrać swoich następców. Zmiana pokoleniowa to trudne zadanie i skomplikowany proces. Kluczowe staje się w nim pytanie, jak przekazać kompetencje i władzę, zachowując przy tym wartości spajające rodzinę i biznes, a bez nich trudno będzie odnieść sukces z nową osobą u steru.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

– Istniejące luki płacowe są wyraźnym dowodem na nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn. GUS donosi o 17 proc. różnicy w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami, a im wyższe stanowisko tym luka płacowa większa – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!