Kiedy z pracy rezygnuje dobry specjalista, od wielu lat sprawdzający się na swoim stanowisku, przełożeni zadają sobie pytania o przyczyny jego decyzji. Strata takiej osoby wiąże się z poniesieniem kosztów w procesie rekrutacji i wdrażania kogoś innego. Oznacza także, że z całego doświadczenia zdobytego w przedsiębiorstwie będzie najprawdopodobniej korzystać konkurencyjna firma, co może nieść ze sobą stratę klientów czy zachwianie rynkowej pozycji.
Exit interview - co to jest?
Exit interview po polsku to rozmowa pożegnalna przełożonego bądź pracownika działu HR z osobą, która podjęła decyzję, że odchodzi z firmy. Nadmierna rotacja personelu jest kosztownym i raczej negatywnym zjawiskiem, które może świadczyć o niewłaściwym sposobie zarządzania. W zapobieganiu i naprawieniu ewentualnych błędów bardzo pomocna jest opinia pracowników. Ci z nich, którzy zdecydowali się odejść, najczęściej szczerze wypowiadają się o sytuacji w przedsiębiorstwie.
Dlatego taka pożegnalna rozmowa to świetna okazja do sprawdzenia, co można by było poprawić, aby zapobiegać kolejnym odejściom. Udział w niej jest dobrowolny i to pracownik decyduje, na które pytania udzieli odpowiedzi.
Exit interview - jakie pytania zada pracodawca?
Przede wszystkim pracodawca będzie chciał dowiedzieć się, z czego wynika decyzja o zwolnieniu się i pytanie: „Dlaczego chce pan/pani odejść?” zapewne padnie jako pierwsze. To kluczowa dla pracodawcy kwestia, więc spora część rozmowy może się skupiać na doprecyzowaniu tych powodów.
Często postanowienie o zmianie firmy może wynikać z braku satysfakcji bądź niewystarczającej motywacji. „Czy wynagrodzenie i system benefitów były zadowalające?”, „Czy warunki pracy miały odpowiedni poziom? Co w tej kwestii moglibyśmy poprawić?”, „Czy stopień trudności i liczba zadań na stanowisku były odpowiednie do pani/pana kompetencji”? „Czy czuł/czuła pan/pani, że rozwija się w naszej firmie?”. O to wszystko możemy zostać zapytani.
Ogromne znaczenie dla utrzymania personelu ma także atmosfera i relacje między pracownikami oraz na linii zatrudniony – bezpośredni przełożony. W związku z tym podczas exit interview mogą paść pytania: „Jak ocenia pan/pani współpracę i grę zespołową?”, „Czy manager ma odpowiednie kompetencje, jest osobą godną zaufania i wszystkich w dziale traktował na równi?”. „Proszę ocenić komunikację w firmie, czy jest coś, co ją utrudniało?”.
Bądźmy także przygotowani na wyjaśnienie, czy jest coś, co mogłoby zmienić naszą decyzję. Jeśli pracodawca ma sposobność np. na poprawę warunków finansowych albo zmianę naszego dotychczasowego stanowiska, może spróbować zatrzymać nas w firmie. Istotną z punku widzenia przełożonego wiedzą jest także to, co zaoferowała nam konkurencja i który z elementów ich oferty przeważył na decyzji.
Exit interview - sztuka pożegnań
Nawet jeśli mamy pewność, że chcemy odejść, a były pracodawca nie może zaproponować nam nic, co mogłoby zatrzymać nas w firmie, warto zgodzić się na udział w exit interview. Pytania m.in. o ocenę możliwości rozwoju, satysfakcji z pracy i systemu motywacyjnego pozwolą firmie dokładniej poznać naszą motywację.
Rozmowa może przebiegać wedle przygotowanego schematu, może też być bardzo luźną wymianą spostrzeżeń. W obu przypadkach warto zakończyć współpracę w dobrym stylu. Co to właściwie oznacza? Nie musimy wypowiadać się o sytuacji w firmie, stosunkach w zespole i naszej pensji w samych superlatywach. W exit interview liczy się szczerość.
Opowiedzmy, co nam przeszkadzało i co wymaga przemyślenia/usprawnienia. Pokażmy, że nasza decyzja była przemyślana, że darzymy byłego pracodawcę szacunkiem. Warto nie palić za sobą mostów i szczerze porozmawiać. Nigdy przecież nie wiadomo, czy kontakty nawiązane w dotychczasowej pracy nie przydadzą nam się w przyszłości.