Marketingiem określamy wszelkiego rodzaju czynności wspierające sprzedaż towarów i usług, polegające na oddziaływaniu na nabywcę. Zazwyczaj kojarzymy go z reklamą, ale to również dbanie o markę i wizerunek, badanie rynku i potrzeb klientów, prowadzenie polityki cenowej, wybór kanałów dystrybucji i wiele innych elementów. W mediach słyszymy czasem o nieczystych zagrywkach marketingowców, manipulacji w reklamie, agresywnych praktykach handlowych, które są przecież zakazane prawnie. Dlaczego etyka w marketingu odgrywa tak dużą rolę? Co można zyskać, grając fair?
Etyczny marketing – definicja
Etyczny marketing to działania z poszanowaniem norm prawa, wartości społecznych i etycznych. Punkt wyjścia stanowi tu niedążenie do sprzedaży za wszelką cenę, aby osiągnąć zysk, ale zaspokojenie potrzeb konsumenta, co przekłada się na jego lojalność wobec firmy. W etycznym marketingu ważne są również uczciwe relacje z partnerami biznesowymi przedsiębiorstwa oraz pracownikami.
Etyczny marketing – zasady
Etyka w marketingu i reklamie odgrywa dziś niezmiernie istotną rolę. Współcześnie sam fakt sprzedaży nie jest już celem samym w sobie, a jednym z etapów. Firmy koncentrują się na budowaniu długoterminowych relacji z klientami, zaspokajaniu ich aktualnych potrzeb i przewidywaniu przyszłych oczekiwań. Dobrze prowadzony marketing nie manipuluje klientem, aby osiągnąć jak największy zysk ze sprzedaży, ale polega na szukaniu sposobu na to, by klient wyrobił sobie opinię, że firma świetnie odpowiada na jego potrzeby, co przekłada się na sukces ekonomiczny przedsiębiorstwa w długiej perspektywie.
Kontrowersyjna reklama zawierająca manipulację, nieprawdziwe dane, choćby przyniosła jednorazowo wyższą sprzedaż, z pewnością odbije się na wizerunku firmy, przyczyni się do utraty zaufania klientów. Nad etyką w komunikatach reklamowych czuwa m.in. Rady Reklamy i Komisji Etyki Reklamy, która opracowała Kodeks Etyki Reklamy. Instytucja kładzie nacisk na przeciwdziałanie wszelkiej dyskryminacji w reklamach, zachęcaniu do przemocy czy nadużywaniu zaufania odbiorców, wykorzystywaniu ich niewiedzy. Etyka jest szczególnie ważna w marketingu emocjonalnym, gdzie komunikaty odwołują się do uczuć konsumentów.
Stosująca marketing etyczny firma pokazuje, że ceni pozytywne wartości, angażuje się w działalność służącą społeczeństwu, promuje dobre nawyki związane np. z ochroną środowiska, budowaniem relacji międzyludzkich itd.
Etyczny marketing – zalety
Marketing holistyczny prowadzony etycznie pozwala zbudować silną markę, utrzymać się na konkurencyjnym i bardzo zmiennym rynku. Klienci, ale też pracownicy czy partnerzy, bardzo szybko zauważą nieetyczne, nastawione na zysk działania, a na tym z pewnością ucierpi reputacja firmy.