Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Po co budować markę pracodawcy?

Po co budować markę pracodawcy?

 
Po co budować markę pracodawcy?

Na sukces rynkowy przedsiębiorstwa składa się wiele czynników. Obok dobrego zarządzania zasobami i ludźmi, rzetelnego biznesplanu, umiejętności wykorzystania sytuacji gospodarczej, popytu w poszczególnych obszarach konsumpcyjnych oraz zdobyczy nowych technologii – ogromne znaczenie ma budowanie i rozwijanie wizerunku przedsiębiorstwa. Warto położyć tu nacisk właśnie na rozwój, gdyż marka, która stoi w miejscu i nie dostosowuje się do zmieniającego się świata, może szybko stracić na wartości marketingowej. Jak budować wizerunek pracodawcy, zarówno w kontekście współpracy biznesowej, jak i rynku pracy? Bez wątpienia warto zacząć o strategii employer brandingu – z tego artykułu dowiesz się, co to takiego i jak go zastosować w Twojej firmie.

 

Spis treści

Co to jest marka pracodawcy?

 

Marka pracodawcy – ang. employer brand, to aktualny obraz firmy w świadomości:

 

  • obecnych pracowników,
  • potencjalnych pracowników,
  • klientów, konsumentów,
  • inwestorów, partnerów biznesowych, 
  • interesariuszy,
  • konkurencji na rynku.

 

Na employer brand składa się wizerunek marketingowy, kultura organizacyjna, specyfika środowiska pracy, filozofia promowane przez przedsiębiorstwo, misja przedsiębiorstwa (społeczna, ekologiczna, charytatywna, inna), warunki zatrudnienia, poziom wynagrodzenia i benefity, sposób komunikacji prowadzonej z klientami, partnerami biznesowymi, mediami, opinie o firmie funkcjonujące w sieci i poza nią.

 

Na markę pracodawcy składa się wiele czynników, niemniej szczególnie duży nacisk kładzie się tu na wizerunek przedsiębiorstwa jako pozytywnego miejsca pracy oferującego konkurencyjne wynagrodzenia i liczne korzyści materialne i pozamaterialne dla zatrudnionych. Dlatego też duża część kreowania employer brandu ma za zadanie zwrócić uwagę najlepszych specjalistów na rynku i przyciągnąć do firmy największe talenty. Innymi słowy, jeśli firma prowadzi działania, by aktualnym i ewentualnym przyszłym pracownikom pokazać, iż najlepiej zatrudnić się właśnie w jej strukturach – to znaczy, że działa w myśl zasad employer brandingu.

 

 

Jakie modele employer brandingowe wyróżniamy?

 

Employer branding to sposób kreowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. Jest to obszar wiedzy o stosunkowo krótkiej historii, niemniej zdobywa coraz więcej zwolenników. Odpowiednie strategie dotyczące polepszenia wizerunku pracodawcy najczęściej prowadzone są przez HR oraz marketing, czyli działy zatrudniania i promocji w danej organizacji.

 

Jakie działania można zaliczyć do employer brandingu? Wizerunek pracodawcy można budować na dwóch płaszczyznach – w aktualnych strukturach firmy oraz poza jej granicami. Stąd wyróżnia się dwa modele employer brandingu, wewnętrzny i zewnętrzny.

 

  •  Czym jest employer branding wewnetrzny?

 

W przypadku zatrudnionych już pracowników, działania employer brandingowe prowadzi się w celu polepszenia warunków pracy i budowania pozytywnej i przyjaznej atmosfery w firmie. Ważne są m.in.:

 

  • procesy związane z motywacją zatrudnionych osób np. atrakcyjny system motywacyjny i premiowy,
  • stworzeniem możliwości rozwoju w strukturach firmy (przejrzyste ścieżki kariery),
  • zatrudnianie pracowników na preferowanych przez nich umowach, 
  • praca zdalna, praca hybrydowa, 
  • możliwość korzystania z elastycznego czasu pracy, 
  • pakiety socjalne np. prywatna opieka medyczna, środowisko wspierające rodziców dzieci, żłobki przyzakładowe,
  • imprezy okolicznościowe, wyjazdy integracyjne, inne benefity, 
  • bezpłatne szkolenia, możliwość rozwoju umiejętności, podwyższania kwalifikacji, 
  • kultura organizacyjna wspierająca równouprawnienie i otwartość, przeciwdziałająca dyskryminacji, 
  • możliwość korzystania z konsultacji dot. kariery u coacha pracy, konsultacji z psychologiem w pracy itp.

 

  • Employer branding zewnętrzny

 

Nie mniej ważny jest zewnętrzny employer branding, którego celem jest budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy na rynku, a szczególnie promowanie firmy jako atrakcyjnego miejsca pracy w celu przyciągnięcia talentów, największych specjalistów mogących zasilić kadrę przedsiębiorstwa. Skuteczny employer branding to działanie bardzo złożone, które powinny rozpocząć się od dokładnej analizy aktualnego wizerunku firmy, popartego badaniami konsumenckimi i innymi. Ważnym krokiem jest także przejrzyste określenie takich elementów wizerunku jak:

 

  • wartości pracodawcy, filozofia, misja firmy, 
  • kultura organizacyjna,
  • cechy unikatowe, charakterystyczne dla danego miejsca pracy, 
  • polityka kadrowa, w tym sygnalizowane w ofertach pracy i komunikatach dotyczących rekrutacji oferowane warunki zatrudnienia, poziom wynagrodzenia na poszczególnych typach stanowisk, benefity pozapłacowe oferowane kandydatom, możliwość rozwoju kariery, 
  • współpraca z prestiżowymi jednostkami, znanymi specjalistami, 
  • wykorzystanie najnowocześniejszych technologii, 
  • udział w targach pracy, targach talentów, 
  • udział w konferencjach, śniadaniach branżowych, innych wydarzeniach,
  • działalność pracodawcy w mediach społecznościowych, 
  • content marketing, w tym wartościowe treści eksperckie publikowane na stronie www pracodawcy, 
  • nagrody, wyróżnienia, 
  • współpraca z różnymi markami o zbliżonych wartościach i celach.

 

Jak budować markę pracodawcy?

 

Dobra, silna marka firmy to wynik sporego wysiłku, który może się jednak bardzo opłacać. Dzięki działaniom prowadzonym w tym zakresie zwiększa się lojalność pracowników, ich zaangażowanie i produktywność, a to z kolei przekłada się na wyniki finansowe firmy. 

 

Ponadto, dzięki życzliwym opiniom aktualnych pracowników i innym, wyżej wymienionym działaniom, kształtuje si pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz. Pracownik jest ambasadorem firmy, najcenniejszym jej kapitałem, jeżeli oczywiście zachowuje się odpowiedzialnie. Silna marka to stabilna pozycja na rynku oraz efektywni i jednocześnie zadowoleni ludzie. Taka jednostka jednocześnie działa jak magnes, w którym chcą pracować utalentowane i ambitne osoby. W efekcie firma nie ma problemów z obsadzaniem specjalistycznych i odpowiedzialnych stanowisk. Rekrutacje są szybkie i skuteczne, co przekłada się także na wysoką retencję pracowników.

 

Z naszych badań (Badanie marki pracodawcy, 2017) wynika, że 70% kandydatów chętniej zaaplikuje do pracodawcy, który aktywnie zarządza swoją marką. Co więcej 70% osób szukających pracy wysyła CV do prestiżowych firm, nawet kiedy ci nie mają aktywnych ogłoszeń rekrutacyjnych. Nie bez znaczenia jest też fakt, że aż 67% naszych użytkowników przegląda profile pracodawców. 

 

Employer branding – przykłady

 

W jaki sposób marka pracodawcy zachęca kandydatów ubiegających się o pracę do aplikowania na wybrane stanowisko? Eksperci Praca.pl podkreślają, że w publikowanym ogłoszeniu powinny znaleźć się kluczowe z punktu widzenia kandydata informacje takie jak:

 

  • opis firmy jako miejsca pracy,             
  • atrakcyjna szata graficzna,
  • jasno zdefiniowane wymagania wobec kandydatów,
  • informacje o konkretnym wynagrodzeniu / widełkach wynagrodzenia, zwłaszcza na stanowiskach deficytowych,
  • sprecyzowane korzyści wynikające z podjęcia pracy – np. pakiet szkoleń,
  • nagrody i wyróżnienia istotne z punktu widzenia kandydata.

 

Opracowanie i wdrażanie strategii employer brandingu jest zadaniem, które skutecznie realizujemy od wielu lat, współpracując z różnorodnymi markami, i niewielkimi działającymi na lokalnych rynkach, jak i dużymi korporacjami o międzynarodowym zasięgu. Sprawdź ofertę Employer Branding Praca.pl.

 

  • Direct match od Praca.pl – autopromocja

 

W przyciągnięciu do firmy najlepszych i pasujących do niej kandydatów coraz częściej pomagają nowoczesne narzędzia oparte na sztucznej inteligencji. Warto zwrócić uwagę chociażby na dodatek Direct Match. 

Umożliwia on:

 

  • wysoką precyzję wyboru najlepszych kandydatów na oferowane stanowisko, 
  • zarekomendowanie ogłoszenia o pracę w grupie ściśle wyselekcjonowanych, pasujących kandydatów, 
  • cotygodniowe aktualizowanie ofert, dzięki czemu mogą one dotrzeć do nowych kandydatów, 
  • zwiększanie zasięgu ogłoszenia dzięki technologii opartej na sztucznej inteligencji oraz doświadczeniu naszych ekspertów, 
  • przyspieszenie rekrutacji (potrzeba mniej czasu na przeglądanie aplikacji, mniejsza jest też liczba niepasujących do stanowiska osób zapraszanych na rozmowy kwalifikacyjne i do innych etapów rekrutacji).

 

By dowiedzieć się więcej o nowym dodatku, sprawdź zakładkę Dla pracodawców >> Dodatki do ogłoszeń >> Direct Match.

 

  • Widget Znajdź Pracę z Praca.pl – wspieranie strony www – autopromocja

 

Budowanie wizerunku firmy jest wielopłaszczyznowym działaniem, obejmującym także rozwój i promocję strony internetowej pracodawcy. W podniesieniu prestiżu witryny pracodawcy, a także uczynieniu jej bardziej przyjaznym dla użytkowników, może pomóc także wtyczka z ofertami pracy Znajdź Pracę z Praca.pl. Co istotne, wtyczkę można personalizować, na przykład w taki sposób, by wyświetlała aktualne ogłoszenia danego pracodawcy / wykluczała oferty konkretnych firm (np. konkurencji). Wtyczka jest całkowicie bezpłatna.

 

Dowiedz się więcej: Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

 

 

Budowanie marki pracodawcy – korzyści

 

Budowanie marki pracodawcy jest procesem długotrwałym, w efekcie którego firma zyskuje ugruntowaną pozycję na rynku, zadowoleni pracownicy są jej wizytówką, a nowi kandydaci ustawiają się w kolejce, by zasilić jej szeregi. Markę buduje się długo, jednak łatwo ją zniszczyć niewłaściwym ruchem, wypowiedzią lub postępowaniem, dlatego warto zadbać o spójność komunikatów w promocji marki – właśnie poprzez dobrze opracowaną strategię employer brandingu.

 

O tym, jak ważny jest employer branding w przyciąganiu do firmy dobrych specjalistów, mówią statystyki. Kandydaci chętnie wysyłają dokumenty aplikacyjne do firmy, w której chcieliby pracować, mimo że ta akurat nie prowadzi rekrutacji. W badaniu Praca.pl potwierdziło to 76% ankietowanych pań i 68% panów. 37% badanych przyznaje, że podjęłoby pracę w renomowanej firmie nawet kosztem niższego wynagrodzenia niż oferowane w przedsiębiorstwie o mniej ugruntowanej pozycji.

 

Marka pracodawcy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Czy budowanie marki pracodawcy to część HR?

 

Employer brandingiem zwykle zajmują się w firmach działy kadr oraz działy marketingu, często przy współpracy i wsparciu ze strony zewnętrznych podmiotów. Warto sprawdzić ofertę Employer Brandingu Praca.pl.

 

  • Employer branding a marka pracodawcy

 

Wizerunek pracodawcy to zwieńczenie działań związanych z budowaniem marki pracodawcy. Prowadząc aktywną politykę EB firma może zyskać bardzo wiele. Pracodawcy uznani na rynku jako wiarygodni i rzetelni zyskują lojalnych pracowników, którzy chcą pozostać dłużej w strukturach przedsiębiorstwa i dążą do rozwoju pod kątem pracy w tym miejscu.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Travel Advisor with Norwegian

    Concentrix   Warszawa, Aleja Solidarności 171    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   9 550 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Your responsibilities: Be the 1st point of contact for premium travel inquiries of customers. Advise partners on flights, products, online services, payment methods, membership programs etc. Help in purchasing airline tickets and handling different payment methods. Support customers with travel...
  • Travel Advisor with Swedish

    Concentrix   Warszawa, Aleja Solidarności 171    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   9 750 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Your responsibilities: Be the 1st point of contact for premium travel inquiries of customers. Advise partners on flights, products, online services, payment methods, membership programs etc. Help in purchasing airline tickets and handling different payment methods. Support customers with travel...
  • Elektromonter

    Real - Construct Sp. z o.o.   Francja   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   64,00 - 86,00 zł brutto/godz.
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków kładzenie kabli na konstrukcjach stalowych; podłączanie urządzeń; doprowadzanie kabli do szaf sterowniczych; montaż konstrukcji stalowych (wsporniki, korytka itp.)
  • LUX MED Sp. z o.o.
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę / o dzieło / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    1 godz.
    Oczekiwania wobec Ciebie:​ wykształcenie min. średnie medyczne - preferowane ukończone studia licencjackie/magisterskie na kierunku ratownictwo medyczne; mile widziane doświadczenie w pracy w punkcie pobrań; aktualne prawo wykonywania zawodu; orientacja na Pacjenta, empatia, wysoka kultura...
  • Szkoleniowiec

    Rotenso - Grupa Thermosilesia   Ruda Śląska    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Będziesz odpowiedzialny/a za: szkolenia produktowe i techniczne; wsparcie techniczne; przygotowywanie materiałów i prezentacji szkoleniowych z zakresu oferowanych produktów; opracowywanie dokumentacji technicznej; rozwiązywanie zagadnień technicznych. Aplikuj do nas jeśli: masz min. 2 lata...
  • Asystent Dyrektora

    NES Fircroft   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / asystent  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Codzienne wsparcie administracyjne dla Członka Zarządu Spółki, w tym zarządzanie jego kalendarzem spotkań, ustalanie priorytetów, rozliczanie wydatków oraz organizacja podróży służbowych. Organizacja i obsługa spotkań biznesowych, zebrań i wizyt gości....

Najnowsze artykuły

Wigilia firmowa, prezenty świąteczne – jak wliczyć je do kosztów uzyskania przychodu?

Wigilia firmowa, prezenty świąteczne – jak wliczyć je do kosztów uzyskania przychodu?

Organizując świąteczne spotkanie w biurze i rozdając upominki dla pracowników czy klientów, przedsiębiorcy muszą mieć świadomość, że każda darowizna może wywoływać skutki podatkowe. Czy prezent na święta Bożego Narodzenia podlega opodatkowaniu? Jak zaksięgować świąteczne wydatki firmy? Wyjaśniamy, kiedy wydatek może stanowić koszt uzyskania przychodu.

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

Na koniec roku niektórzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne – tzw. trzynastkę. Nie ma ona charakteru powszechnego, zgodnie z przepisami przewidziana jest dla określonej grupy zawodów. Co więcej, trzynastkę łatwo stracić np. przez nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, kto i kiedy otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, a także jaka jest jego wysokość za 2024 rok.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

– Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Trwa rekrutacja do polskiej stacji polarnej. Czy warto się zgłosić?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Dyskusje o wolnej od pracy Wigilii czy wolnym Wielkim Piątku toczą się od dawna... a co z sylwestrem? 31 grudnia należy do dni, w których większość z nas jest zajęta przygotowywaniem się do zabawy noworocznej – w związku z czym skupić się na pracy jest wyjątkowo trudno. Póki co w Polsce sylwester nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy, a jak jest w innych krajach Europy?