Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Ekologiczne biuro w praktyce

Ekologiczne biuro w praktyce

 
Ekologiczne biuro w praktyce

Coraz więcej firm decyduje się na wprowadzanie rozwiązań proekologicznych, zarówno jeśli chodzi np. o metody produkcji czy dystrybucji różnych dóbr, jak i samo funkcjonowanie biur. Jak stworzyć w przedsiębiorstwie zielone biuro? Podpowiadamy, jak się do tego zabrać.

 

Ekologia w biurze – od czego zacząć?

 

Na pierwszy rzut oka trudno wprowadzić do biura rozwiązania przyjazne środowisku. Jest to miejsce, w którym zazwyczaj znajduje się dużo sprzętu elektronicznego, klimatyzatorów i lamp, a te łącznie pobierają znaczne ilości energii elektrycznej. Do tego dochodzi codzienne wykorzystywanie papieru. Ponadto pracownicy biurowi często kupują lub przynoszą gotowe posiłki w plastikowych opakowaniach, które zwykle trafiają do jednego kosza razem z resztkami jedzenia we wspólnej kuchni.

 

Co zatem możemy zrobić, by stworzyć biuro przyjazne środowisku? Przede wszystkim do ekowyzwania należy zaangażować wszystkich pracowników – informując o nowych zasadach funkcjonowania biura. Można to zrobić za pomocą maila, komunikatu, ale warto też zorganizować specjalne spotkanie, na którym zostanie omówiona kwestia nowej polityki firmy dotyczącej ekologii i wprowadzonych rozwiązań. Ważne, by każdy pracownik zdał sobie sprawę, jak ważny jest jego udział w przedsięwzięciu oraz w jaki sposób indywidualne działania przyczyniają się do ochrony środowiska.

 

Warto zacząć od drobnych, ale absolutnie podstawowych rzeczy, takich jak:

 

Oświetlenie

W całym biurze powinny być stosowane żarówki energooszczędne. Warto dbać o to, by nie oświetlać pomieszczeń, z których nikt aktualnie nie korzysta, np. sal konferencyjnych, pomieszczeń socjalnych, klatek schodowych. Jeśli jest to możliwe, warto maksymalnie wykorzystywać światło dzienne, np. odsłaniając okna.

 

Segregacja śmieci

Kosze na poszczególne typy odpadów (plastik, papier, odpady organiczne itd.) muszą być oznakowane. Segregacja powinna być prowadzona zarówno w pomieszczeniach socjalnych, jak i na całym terenie biura.

 

Wykorzystanie papieru

Praca biurowa wiąże się z tworzeniem różnego rodzaju dokumentów, faktur, zestawień i analiz. Nie dość, że zużywany jest papier, to dodatkowo zostaje zadrukowany tuszem. Warto więc zastanowić się, które z dokumentów mogą pozostawać wyłącznie w elektronicznym obiegu. Ponadto wiele drukarek ma obecnie funkcję drukowania ekologicznego, tzn. z wykorzystaniem mniejszej ilości tuszu.

 

Ekologiczne materiały biurowe

Każde biuro jest stale zaopatrywane w takie materiały biurowe jak papier ksero, notatniki, segregatory, przybory do pisania i podobne. Warto zadbać, by były to ekogadżety (tzn. oznaczone jako produkty ekologiczne). Papier biurowy powinien pochodzić z recyklingu, ekotorby mogą zastąpić plastikowe opakowania i reklamówki (jeśli te są wykorzystywane i niezbędne).

 

Oszczędność energii

Urządzenia w trybie czuwania również pobierają energię, dlatego warto wprowadzić zasadę, że jeśli pracownik nie będzie korzystał np. z komputera w ciągu 30 minut, wyłącza go. Należy dbać o odłączanie nieużywanych ładowarek, a także nie ładować telefonów i urządzeń dłużej, niż jest to konieczne.

 

Ekologiczne sprzątanie

Oszczędzać trzeba również wodę, np. ograniczając zmywanie pod bieżącą wodą do minimum. Warto też zaopatrzyć biuro w ekologiczne środki czystości.

 

Roślinność

Warto postawić na rośliny do biura – i to z wielu względów. Oczyszczają i nawilżają powietrze, ale też pozytywnie wpływają na produktywność i samopoczucie pracowników.

 

Zachęcanie do postawy ekologicznej

Niektórzy pracodawcy decydują się na promowanie dobrych nawyków wśród pracowników poprzez oferowanie dodatków do pensji i bonusów pozapłacowych np. za jeżdżenie do pracy rowerem, niepalenie papierosów czy inne postawy minimalizujące zanieczyszczenie środowiska.

 

Ekobiuro – dlaczego jest ważne?

 

Przedsiębiorca może dzięki temu zminimalizować negatywny wpływ działalności gospodarczej na otoczenie. Promowanie rozwiązań proekologicznych wyrabia dobre nawyki u podwładnych, które przekładają się również na wybory dokonywane przez nich w życiu prywatnym.

 

Poza czysto środowiskowym aspektem warto zauważyć, że nowoczesne biuro coraz częściej kojarzy się z takim, w którym dba się o ekologię. Wdrożenie „zielonych” rozwiązań ma więc rosnące znaczenie wizerunkowe. Pozwala wyróżnić się na rynku, przyciągnąć najlepszą kadrę, wzmacnia pozycję, buduje prestiż.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Account Manager

    Legal House Poland sp z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Opis stanowiska: sprzedaż usług oraz pozyskiwanie nowych klientów; organizacja kampanii reklamowych; przygotowywanie ofert; udział w spotkaniach handlowych wsparcie w tworzeniu materiałów reklamowych;
  • Przedstawiciel Regionalny

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice    praca mobilna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Obszar pracy obejmuje województwa: śląskie i małopolskie. Twoje zadania: Budowanie i utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami; Prezentowanie innowacyjnych rozwiązań i produktów medycznych, przeprowadzanie szkoleń produktowych dla personelu medycznego. Realizacja celów...
  • Kierownik Działu Prefabrykacji i Montażu

    Remontowa Shipbuilding S.A.   Gdańsk, blisko stacji SKM Politechnika    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Obowiązki: Nadzór nad procesami prefabrykacji, montażem oraz terminową realizacją prac wyposażeniowych; Zarządzanie dokumentacją technologiczną i techniczną; Planowanie i koordynacja pracy zespołu; Podejmowanie decyzji dotyczących organizacji pracy; Kontrola jakości prac; Współpraca...
  • Technik - Konserwator

    Fresenius   Stargard    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat
    4 godz.
    Opis stanowiska: podstawowe naprawy i konserwacje aparatury medycznej w danej stacji dializ, monitorowanie przeglądów i kontroli bezpieczeństwa aparatury medycznej i urządzeń technicznych, monitorowanie i nadzór nad stacją uzdatniania wody i centralnej dystrybucji koncentratów,...
  • Elektryk

    Elektra i Kungsbacka AB   Szwecja, Goteborg   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    START Pracy od stycznia 2025 roku. Opis stanowiska: Praca fizyczna przy montażu instalacji elektrycznych i teletechnicznych. Montaż tras kablowych, układanie kabli i przewodów. Podłączanie urządzeń elektrycznych i AKPiA. Montaż rozdzielnic, opraw oświetleniowych, osprzętu.
  • Inspektor kontroli jakości ds. malarskich

    Remontowa Shipbuilding S.A.   Gdańsk, blisko stacji SKM Politechnika    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Czym będziesz się zajmować: Analiza dokumentacji konstrukcyjnej, technologicznej oraz wymagań Armatora; Bieżące zgłaszanie zaistniałych rozbieżności; Współpraca z Armatorami i Towarzystwami klasyfikacyjnymi w zakresie odbiorów i oceny jakości oraz wykonywanych badań; Dokonywanie oceny...

Najnowsze artykuły

Wigilia firmowa, prezenty świąteczne – jak wliczyć je do kosztów uzyskania przychodu?

Wigilia firmowa, prezenty świąteczne – jak wliczyć je do kosztów uzyskania przychodu?

Organizując świąteczne spotkanie w biurze i rozdając upominki dla pracowników czy klientów, przedsiębiorcy muszą mieć świadomość, że każda darowizna może wywoływać skutki podatkowe. Czy prezent na święta Bożego Narodzenia podlega opodatkowaniu? Jak zaksięgować świąteczne wydatki firmy? Wyjaśniamy, kiedy wydatek może stanowić koszt uzyskania przychodu.

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

Na koniec roku niektórzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne – tzw. trzynastkę. Nie ma ona charakteru powszechnego, zgodnie z przepisami przewidziana jest dla określonej grupy zawodów. Co więcej, trzynastkę łatwo stracić np. przez nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, kto i kiedy otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, a także jaka jest jego wysokość za 2024 rok.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

– Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Trwa rekrutacja do polskiej stacji polarnej. Czy warto się zgłosić?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Dyskusje o wolnej od pracy Wigilii czy wolnym Wielkim Piątku toczą się od dawna... a co z sylwestrem? 31 grudnia należy do dni, w których większość z nas jest zajęta przygotowywaniem się do zabawy noworocznej – w związku z czym skupić się na pracy jest wyjątkowo trudno. Póki co w Polsce sylwester nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy, a jak jest w innych krajach Europy?