Coraz więcej firm decyduje się na wprowadzanie rozwiązań proekologicznych, zarówno jeśli chodzi np. o metody produkcji czy dystrybucji różnych dóbr, jak i samo funkcjonowanie biur. Jak stworzyć w przedsiębiorstwie zielone biuro? Podpowiadamy, jak się do tego zabrać.
Ekologia w biurze – od czego zacząć?
Na pierwszy rzut oka trudno wprowadzić do biura rozwiązania przyjazne środowisku. Jest to miejsce, w którym zazwyczaj znajduje się dużo sprzętu elektronicznego, klimatyzatorów i lamp, a te łącznie pobierają znaczne ilości energii elektrycznej. Do tego dochodzi codzienne wykorzystywanie papieru. Ponadto pracownicy biurowi często kupują lub przynoszą gotowe posiłki w plastikowych opakowaniach, które zwykle trafiają do jednego kosza razem z resztkami jedzenia we wspólnej kuchni.
Co zatem możemy zrobić, by stworzyć biuro przyjazne środowisku? Przede wszystkim do ekowyzwania należy zaangażować wszystkich pracowników – informując o nowych zasadach funkcjonowania biura. Można to zrobić za pomocą maila, komunikatu, ale warto też zorganizować specjalne spotkanie, na którym zostanie omówiona kwestia nowej polityki firmy dotyczącej ekologii i wprowadzonych rozwiązań. Ważne, by każdy pracownik zdał sobie sprawę, jak ważny jest jego udział w przedsięwzięciu oraz w jaki sposób indywidualne działania przyczyniają się do ochrony środowiska.
Warto zacząć od drobnych, ale absolutnie podstawowych rzeczy, takich jak:
Oświetlenie
W całym biurze powinny być stosowane żarówki energooszczędne. Warto dbać o to, by nie oświetlać pomieszczeń, z których nikt aktualnie nie korzysta, np. sal konferencyjnych, pomieszczeń socjalnych, klatek schodowych. Jeśli jest to możliwe, warto maksymalnie wykorzystywać światło dzienne, np. odsłaniając okna.
Segregacja śmieci
Kosze na poszczególne typy odpadów (plastik, papier, odpady organiczne itd.) muszą być oznakowane. Segregacja powinna być prowadzona zarówno w pomieszczeniach socjalnych, jak i na całym terenie biura.
Wykorzystanie papieru
Praca biurowa wiąże się z tworzeniem różnego rodzaju dokumentów, faktur, zestawień i analiz. Nie dość, że zużywany jest papier, to dodatkowo zostaje zadrukowany tuszem. Warto więc zastanowić się, które z dokumentów mogą pozostawać wyłącznie w elektronicznym obiegu. Ponadto wiele drukarek ma obecnie funkcję drukowania ekologicznego, tzn. z wykorzystaniem mniejszej ilości tuszu.
Ekologiczne materiały biurowe
Każde biuro jest stale zaopatrywane w takie materiały biurowe jak papier ksero, notatniki, segregatory, przybory do pisania i podobne. Warto zadbać, by były to ekogadżety (tzn. oznaczone jako produkty ekologiczne). Papier biurowy powinien pochodzić z recyklingu, ekotorby mogą zastąpić plastikowe opakowania i reklamówki (jeśli te są wykorzystywane i niezbędne).
Oszczędność energii
Urządzenia w trybie czuwania również pobierają energię, dlatego warto wprowadzić zasadę, że jeśli pracownik nie będzie korzystał np. z komputera w ciągu 30 minut, wyłącza go. Należy dbać o odłączanie nieużywanych ładowarek, a także nie ładować telefonów i urządzeń dłużej, niż jest to konieczne.
Ekologiczne sprzątanie
Oszczędzać trzeba również wodę, np. ograniczając zmywanie pod bieżącą wodą do minimum. Warto też zaopatrzyć biuro w ekologiczne środki czystości.
Roślinność
Warto postawić na rośliny do biura – i to z wielu względów. Oczyszczają i nawilżają powietrze, ale też pozytywnie wpływają na produktywność i samopoczucie pracowników.
Zachęcanie do postawy ekologicznej
Niektórzy pracodawcy decydują się na promowanie dobrych nawyków wśród pracowników poprzez oferowanie dodatków do pensji i bonusów pozapłacowych np. za jeżdżenie do pracy rowerem, niepalenie papierosów czy inne postawy minimalizujące zanieczyszczenie środowiska.
Ekobiuro – dlaczego jest ważne?
Przedsiębiorca może dzięki temu zminimalizować negatywny wpływ działalności gospodarczej na otoczenie. Promowanie rozwiązań proekologicznych wyrabia dobre nawyki u podwładnych, które przekładają się również na wybory dokonywane przez nich w życiu prywatnym.
Poza czysto środowiskowym aspektem warto zauważyć, że nowoczesne biuro coraz częściej kojarzy się z takim, w którym dba się o ekologię. Wdrożenie „zielonych” rozwiązań ma więc rosnące znaczenie wizerunkowe. Pozwala wyróżnić się na rynku, przyciągnąć najlepszą kadrę, wzmacnia pozycję, buduje prestiż.