Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Ekologiczne biuro w praktyce

Ekologiczne biuro w praktyce

 
Ekologiczne biuro w praktyce

Coraz więcej firm decyduje się na wprowadzanie rozwiązań proekologicznych, zarówno jeśli chodzi np. o metody produkcji czy dystrybucji różnych dóbr, jak i samo funkcjonowanie biur. Jak stworzyć w przedsiębiorstwie zielone biuro? Podpowiadamy, jak się do tego zabrać.

 

Ekologia w biurze – od czego zacząć?

 

Na pierwszy rzut oka trudno wprowadzić do biura rozwiązania przyjazne środowisku. Jest to miejsce, w którym zazwyczaj znajduje się dużo sprzętu elektronicznego, klimatyzatorów i lamp, a te łącznie pobierają znaczne ilości energii elektrycznej. Do tego dochodzi codzienne wykorzystywanie papieru. Ponadto pracownicy biurowi często kupują lub przynoszą gotowe posiłki w plastikowych opakowaniach, które zwykle trafiają do jednego kosza razem z resztkami jedzenia we wspólnej kuchni.

 

Co zatem możemy zrobić, by stworzyć biuro przyjazne środowisku? Przede wszystkim do ekowyzwania należy zaangażować wszystkich pracowników – informując o nowych zasadach funkcjonowania biura. Można to zrobić za pomocą maila, komunikatu, ale warto też zorganizować specjalne spotkanie, na którym zostanie omówiona kwestia nowej polityki firmy dotyczącej ekologii i wprowadzonych rozwiązań. Ważne, by każdy pracownik zdał sobie sprawę, jak ważny jest jego udział w przedsięwzięciu oraz w jaki sposób indywidualne działania przyczyniają się do ochrony środowiska.

 

Warto zacząć od drobnych, ale absolutnie podstawowych rzeczy, takich jak:

 

Oświetlenie

W całym biurze powinny być stosowane żarówki energooszczędne. Warto dbać o to, by nie oświetlać pomieszczeń, z których nikt aktualnie nie korzysta, np. sal konferencyjnych, pomieszczeń socjalnych, klatek schodowych. Jeśli jest to możliwe, warto maksymalnie wykorzystywać światło dzienne, np. odsłaniając okna.

 

Segregacja śmieci

Kosze na poszczególne typy odpadów (plastik, papier, odpady organiczne itd.) muszą być oznakowane. Segregacja powinna być prowadzona zarówno w pomieszczeniach socjalnych, jak i na całym terenie biura.

 

Wykorzystanie papieru

Praca biurowa wiąże się z tworzeniem różnego rodzaju dokumentów, faktur, zestawień i analiz. Nie dość, że zużywany jest papier, to dodatkowo zostaje zadrukowany tuszem. Warto więc zastanowić się, które z dokumentów mogą pozostawać wyłącznie w elektronicznym obiegu. Ponadto wiele drukarek ma obecnie funkcję drukowania ekologicznego, tzn. z wykorzystaniem mniejszej ilości tuszu.

 

Ekologiczne materiały biurowe

Każde biuro jest stale zaopatrywane w takie materiały biurowe jak papier ksero, notatniki, segregatory, przybory do pisania i podobne. Warto zadbać, by były to ekogadżety (tzn. oznaczone jako produkty ekologiczne). Papier biurowy powinien pochodzić z recyklingu, ekotorby mogą zastąpić plastikowe opakowania i reklamówki (jeśli te są wykorzystywane i niezbędne).

 

Oszczędność energii

Urządzenia w trybie czuwania również pobierają energię, dlatego warto wprowadzić zasadę, że jeśli pracownik nie będzie korzystał np. z komputera w ciągu 30 minut, wyłącza go. Należy dbać o odłączanie nieużywanych ładowarek, a także nie ładować telefonów i urządzeń dłużej, niż jest to konieczne.

 

Ekologiczne sprzątanie

Oszczędzać trzeba również wodę, np. ograniczając zmywanie pod bieżącą wodą do minimum. Warto też zaopatrzyć biuro w ekologiczne środki czystości.

 

Roślinność

Warto postawić na rośliny do biura – i to z wielu względów. Oczyszczają i nawilżają powietrze, ale też pozytywnie wpływają na produktywność i samopoczucie pracowników.

 

Zachęcanie do postawy ekologicznej

Niektórzy pracodawcy decydują się na promowanie dobrych nawyków wśród pracowników poprzez oferowanie dodatków do pensji i bonusów pozapłacowych np. za jeżdżenie do pracy rowerem, niepalenie papierosów czy inne postawy minimalizujące zanieczyszczenie środowiska.

 

Ekobiuro – dlaczego jest ważne?

 

Przedsiębiorca może dzięki temu zminimalizować negatywny wpływ działalności gospodarczej na otoczenie. Promowanie rozwiązań proekologicznych wyrabia dobre nawyki u podwładnych, które przekładają się również na wybory dokonywane przez nich w życiu prywatnym.

 

Poza czysto środowiskowym aspektem warto zauważyć, że nowoczesne biuro coraz częściej kojarzy się z takim, w którym dba się o ekologię. Wdrożenie „zielonych” rozwiązań ma więc rosnące znaczenie wizerunkowe. Pozwala wyróżnić się na rynku, przyciągnąć najlepszą kadrę, wzmacnia pozycję, buduje prestiż.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...
  • Doradca Klienta w Dziale Guest Relations

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twoje obowiązki: Przyjmowanie zgłoszeń i reklamacji od Klientów (drogą telefoniczną oraz e-mailowa), Kontakt z Klientami, działami firmy oraz podmiotami zewnętrznymi w celu rozpatrzenia reklamacji, Procesowanie reklamacji pomiędzy Działami Firmy a podmiotami zewnętrznymi, Koordynacja...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?