Efektywność pracy – co to jest?
Każdy pracodawca chce, aby jego podwładni byli efektywni i wydajni. Dlatego starają się w różny sposób motywować pracowników, aby jak najbardziej przykładali się do swoich obowiązków. Często mówi się, że jakiś pracownik jest bardzo efektywny. Co to tak właściwie oznacza?
Efektywność pracy to pojęcie z zakresu ekonomii. Oznacza ono przede wszystkim jak najbardziej produktywne wykorzystanie czasu, który spędzamy w biurze lub zakładzie, po to, aby nasza praca przyniosła danej organizacji jak najwięcej zysków.
Dla każdego pracodawcy efektywność jest kluczowa, ponieważ pozwala osiągnąć określone przez firmę cele. Dlatego starają się oni motywować swoich pracowników na różnorakie sposoby, co pomoże im lepiej wykonywać powierzone zadania.
Czynniki wpływające na efektywność pracy
Pracodawcy powinni zdawać sobie sprawę z tego, że są pewne działania, które mogą podjąć, aby zwiększyć efektywność podwładnych. W przypadku braku wyników warto się zatem zastanowić, czy wina faktycznie leży po stronie podwładnych. Jednym z czynników, który wpłynie na każdego pracownika, jest motywacja. Jej brak powoduje spadek zainteresowania rozwojem własnym oraz firmy. Jak zatem widać postawa pracowników ma duży wpływ na efektywność. Zgrany zespół to podstawa w każdej pracy. Dzięki temu możemy czuć się swobodnie w miejscu pracy, do którego przychodzimy bez żadnych obaw o nieprzyjemną atmosferę. Dlatego warto zainwestować w szkolenia z pracy zespołowej oraz wyjścia integracyjne, które zbliżą do siebie pracowników.
Co natomiast może wpływać na spadek efektywności naszych podwładnych? Przede wszystkim jest to nadmiar obowiązków. Pracodawcy często chcą zaoszczędzić i zamiast otworzyć rekrutację na nowe miejsce pracy, to dokładają kolejne obowiązki poszczególnym pracownikom. Tutaj także pracownicy powinni wykazać się asertywnością i w przypadku nadmiernego przeciążenia zwrócić się do przełożonego, który powinien zaradzić takiej sytuacji. Na efektywność w pracy może także wpływać chaos organizacyjny. Warto tutaj każde zadanie zlecić konkretnemu pracownikowi, żeby nie było sytuacji, w której każdy myśli, że ta druga wykonała jakieś zadanie. Komunikacja w zespole pozwoli uniknąć różnych nieporozumień, a co za tym idzie, pozwoli skupić się na konkretnym zadaniu.
Niestety, w każdej pracy mogą pojawić się tak zwani złodzieje czasu, czyli przeglądanie stron internetowych w celach prywatnych, ciągłe sprawdzanie mediów społecznościowych, zbyt długie rozmowy w kuchni przy kawie, pisanie SMS - ów. Pracownicy muszą pamiętać, że żadne zadanie samo się nie zrobi, dlatego musi skupić się na tym, co faktycznie jest w danym momencie najistotniejsze.
Jak zwiększyć efektywność pracy
Przede wszystkim warto zmotywować swoich pracowników. Zmotywowany pracownik to taki, który z energią i nowymi pomysłami przychodzi do pracy. Także dobry podział i organizacja pracy mają wpływ na pracę naszych pracowników. Przekazywanie konkretnych informacji dotyczących projektu pozwala im określić swoje działania.
Warto także przedyskutować z każdym pracownikiem ścieżkę rozwoju. Dzięki temu pracownicy będą mieli określone cele, do których będą mogli dążyć, co pozwoli im na zwiększanie swoich kompetencji oraz da poczucie osiągniętego sukcesu.
Wydajność a efektywność
Często możemy zauważyć, że niektórzy używają słowa wydajność, jako synonimu efektywności. Jeżeli efektywność określa się, jako wykonanie zadań przy jak najmniejszym nakładzie pracy, to wydajność można wytłumaczyć jako: wykonanie większej ilości zadań przy stałych nakładach pracy. Oznacza to, że przy zwiększonej wydajności firma podwyższy produkcję na godzinę pracy.