Zakupy bez wychodzenia z domu? Handel w sieci nie jest niczym nowym, jednak pandemia koronawirusa znacząco zwiększyła zapotrzebowanie na usługi tego typu. Gwałtowny wzrost na rynku e-commerce spowodował, że popularność zyskała jego niszowa gałąź – zakupy spożywczeonline. Sprawdź, na czym polega e-grocery i przekonaj się, czy warto zamawiać produkty spożywcze przez internet.
Spis treści
E-grocery – co to jest?
E-grocery to określenie na kupowanie produktów spożywczych oraz wszelkich artykułów gospodarstwa domowego za pomocą platform internetowych. Zakupy spożywcze online można zrobić na dwa sposoby:
-
zamówienie w lokalnym sklepie;
-
zamówienie od dużej firmy.
Jeśli korzystamy z oferty znanej firmy, zakupy dostarczane są prosto pod wskazany adres. Towar pakowany jest w magazynie i wysyłany firmowym lub komercyjnym kurierem. Gdy zdecydujemy się na złożenie zamówienia w lokalnym sklepie, możemy skorzystać z aplikacji do zamawiania jedzenia. Towar trafia pod wskazany adres albo jest gotowy do odbioru w wybranym sklepie. Można to zrobić w ustalonym okienku odbioru (od 30 minut do nawet kliku godzin).
E-grocery – historia
E-supermarket wywodzi się z lat 90., kiedy to Stany Zjednoczone ogarnął boom internetowy. Początkowe zainteresowanie usługami tego typu szybko zniknęło, a na rynku utrzymały się tylko nieliczne sklepy online, którym udało się przetrwać kryzys ekonomiczny.
Obecnie zakupy spożywcze przez internet można robić na wielu platformach. Według ekspertów jest to opłacalna branża, która w przyszłych latach jeszcze zyska na popularności. Zasięg takich usług jest budowany przez odpowiedni marketing, w tym działania SEO. Zwiększenie widoczności danego sklepu w sieci to najlepsza metoda, aby dotrzeć do wybranej grupy klientów.
E-grocery: wady i zalety
Zakupy spożywcze w sieci to prosty dostęp do sklepów z dowolnej części świata. Klienci mogą korzystać z lokalnych ofert albo postawić na krajowe, a nawet międzynarodowe serwisy. Ograniczeniem może być forma dowozu – jedne sklepy skupiają się na danym mieście czy województwie, inne dowożą na terenie całego kraju, a dodatkowo poza jego granicami. Taki sposób kupowania to szansa na zamówienie lokalnych produktów lub sprowadzenie towaru z konkretnej części świata.
E-grocery – zalety:
-
oszczędność czasu (zakupy można zrobić w dowolnym momencie);
-
łatwość dokonania transakcji (zamówienie składa się na dowolnym urządzeniu mobilnym);
-
optymalizacja budżetu (kupony zniżkowe, darmowa wysyłka, kontrola wartości koszyka, porównywanie cen).
Czy zakupy spożywcze online mają wady? Branża e-grocery nastawiona jest na przyciąganie stałych klientów. Osoby, które dokonują zakupów sporadycznie albo robią je w małych ilościach, zazwyczaj muszą ponosić koszty dostawy i ewentualne opłaty manipulacyjne. Problemem może też być ograniczony wybór produktów dostępnych w dostawie (na przykład brak produktów chłodzonych).
E-grocery – kto najczęściej korzysta z takich usług?
Dostawa do domu to wygodna opcja praktycznie dla każdego. Na takie transakcje internetowe najczęściej decydują się osoby starsze i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej.
Zakupy online wybieramy też, kiedy nie mamy możliwości samodzielnie iść do sklepu (choroba, brak transportu). E-grocery pozwalają zaoszczędzić czas, a niekiedy i pieniądze. Ułatwiają dotarcie do towarów trudno dostępnych, więc to dobra opcja, jeśli szukamy produktów niedostępnych w sklepach stacjonarnych.
Jak wygląda rynek e-grocery w Polsce?
Zakupy spożywcze online to coraz częstszy sposób na robienie zakupów. Raport Nielsen wskazuje, że Polacy wybierają przede wszystkim te sklepy, które mają stacjonarne odpowiedniki: na przykład Lidl, Biedronka, Carrefour czy Piotr i Paweł. Jednak sporym powodzeniem cieszą się też platformy zakupowe typu Frisco, a nawet Allegro. Tutaj uznanie można zdobyć oferując różnorodny asortyment, darmowe dostawy dla stałych klientów i zniżki dla nowych.
Zaufanie do segmentu e-grocery stale rośnie, co sprawia, że na rynku pojawiają się nowe sklepy, które oferują zakupy z dostawą do domu. Są to nie tylko znane marki, ale też lokalne e-sklepy. Duży wpływ na ich popularność mają niedziele niehandlowe – kiedy sklepy stacjonarne są nieczynne, świetnie prosperuje sprzedaż internetowa.