Dystrybucja - definicja
Dystrybucja wg Internetowego Słownika Języka Polskiego PWN to: „podział lub rozprowadzenie towarów albo innych dóbr między sklepy, zakłady przemysłowe itp.”. Proces dystrybucji zaczyna się u producenta towarów lub dostawcy usług, a kończy u ostatecznego konsumenta. Między pierwszym a ostatnim ogniwem zawiera się szereg działań i decyzji związanych z planami danego przedsiębiorstwa.
Sposoby dystrybucji
Poszerzając definicję dystrybucji, należy skupić się na jej rodzajach. Najpopularniejszy podział uzależniony od wielkości rynku zbytu oraz rozprowadzanego produktu wyróżnia:
• dystrybucję intensywną - dotyczy towarów codziennego użytku, rozprowadzanych do jak największej liczby punktów sprzedaży;
• dystrybucję selektywną - charakteryzuje towary specyficzne, wymagające ekspozycji w określonych warunkach, stąd miejsca sprzedaży są ograniczone (np. sprzęt AGD, RTV);
• dystrybucję wyłączną (ekskluzywną) - prowadzona jest na określonym terytorium przez jednego, wybranego sprzedawcę, dotyczy produktów o przeznaczeniu na dłuższy czas, droższych i rzadko kupowanych (np. samochody).
Omawiając rodzaje dystrybucji, warto przyjrzeć się również jej kanałom, czyli zbiorom powiązanych ogniw (organizacji, uczestników) niezbędnych do przejścia produktu od producenta do ostatecznego nabywcy. Pod tym względem można wyróżnić kanały:
• bezpośredni - dystrybucja towarów odbywa się między producentem a nabywcą;
• pośredni - z uwzględnieniem dodatkowych uczestników;
• krótki - pośrednictwo jednego uczestnika;
• długi - pośrednictwo kilku uczestników;
• wąski - za dystrybucję odpowiedzialne są tylko nieliczne podmioty;
• szeroki - dystrybucja produktów zlecona jest większej liczbie podmiotów.
Kanały można również podzielić ze względu przeróżne kryteria, np. na kierunek przepływu (w przód, wstecz, dwukierunkowy), charakter przekazywanej wartości (informacja, rzecz, finanse).
Cel dystrybucji
Celem dystrybucji jest dostarczenie danego towaru w odpowiednim czasie i miejscu wybranej grupie konsumentów. Z tego względu dobiera się odpowiednie kanały, intensywność dystrybucji, ustala najkorzystniejszą, akceptowalną przez klientów cenę. Sposoby dystrybucji z drugiej strony powinny być dopasowana pod strategię producenta, wypełniać założone plany sprzedażowe.
Elementy dystrybucji
Dystrybucja jest złożonym procesem, dlatego każdy jej etap należy szczegółowo przeanalizować. Jako główne elementy dystrybucji wymienia się: planowanie, magazynowanie, gospodarowanie zasobami i transport. W związku z tym, że dystrybucja w efekcie ma prowadzić do osiągnięcia zysków przez producenta, wiele uwagi poświęca się na optymalizację każdego z tych etapów.