Dropshipping cieszy się coraz większą popularnością. Uważany jest za absolutny hit wśród początkujących sprzedawców. Wydaje się idealnym pomysłem na biznes i postawienie pierwszych kroków w branży e-commerce. Dropshipping to model biznesowy, który umożliwia sprzedawanie produktów bez konieczności ich fizycznego posiadania. Dobry pomysł, strona internetowa ze sklepem online i współpraca z dostawcami – tyle wystarczy, by zrobić karierę w dropshippingu.
Spis treści
Dropshipping – co to?
Dropshipping – choć dla wielu wciąż nieodkryty – jest coraz popularniejszym modelem biznesowym w branży e-commerce. Jednocześnie jest jednym z najłatwiejszych sposobów na otworzenie własnego biznesu internetowego. Nadal brzmi tajemniczo? W dalszym ciągu poszukujesz odpowiedzi na pytanie: „dropshipping – co to?”. Dropshipping to strategia sprzedaży, w której pomija się etap magazynowania towaru u właściciela sklepu internetowego, a przygotowaniem sprzedawanego towaru oraz samą wysyłką zajmuje się dostawca. Mamy więc trzy strony dropshippingu – dostawcę (w tej roli może występować zarówno sam producent, jak i dystrybutor czy hurtownia), sprzedawcę oraz klienta.
Jak w praktyce funkcjonuje więc sklep internetowy – dropshipping? W modelu tym wysyłka towaru następuje z magazynu hurtowni, wobec czego e-sklep pośredniczący w sprzedaży nie potrzebuje własnego magazynu. Sprzedawca odpowiedzialny jest jedynie za pozyskanie jak największej liczby klientów i przekazanie zamówienia zewnętrznemu dostawcy. Zarabia na pośredniczeniu między hurtownią, a klientem. Dropshipping w Polsce z roku na rok staje się coraz popularniejszym rozwiązaniem i świetną alternatywą dla prowadzenia sklepu internetowego w tradycyjnej formie.
Pamiętaj!
Dropshipping to szybki i prosty sposób na rozpoczęcie własnego biznesu internetowego. Jest to model logistyczny, w którym właściciel sklepu internetowego nie zarządza bezpośrednio produktami, nie magazynuje ich i nie jest odpowiedzialny za wysyłkę zamówień. Jego rolą jest pozyskanie jak największej liczby klientów.
Dropshipping – jak działa?
Dropshipping sprowadza się do tego, że sprzedawca nie magazynuje produktów, które sprzedaje i nie jest odpowiedzialny za przygotowanie ani wysyłkę towarów do klientów. Jest on swego rodzaju pośrednikiem między hurtownią, z którą współpracuje, a klientem, którego pozyskał. Do głównych zadań sprzedawcy działającego w modelu dropshippingu należą między innymi:
-
reklama i marketing,
-
sprzedawanie produktów dostawcy na swojej stronie internetowej,
-
ustalenie ceny produktów.
Jak działa to w praktyce? Jak wygląda dropshipping krok po kroku?
Prowadzisz sklep internetowy, mając podpisaną umowę z dystrybutorem lub hurtownią. Klient składa zamówienie na stronie Twojego sklepu internetowego i opłaca je. Pieniądze z narzuconą przez Ciebie marżą wpływają na Twoje konto. Ty, jako sprzedawca, przetwarzasz zamówienie i przekazujesz je do hurtowni, z którą współpracujesz. Przekazujesz również kwotę pomniejszoną o marżę. Hurtownia odbiera zamówienie i zajmuje się jego przygotowaniem oraz wysyłką bezpośrednio do klienta.
Wart uwagi jest fakt, że właściciel sklepu internetowego funkcjonującego na zasadzie dropshippingu płaci za towar dopiero po tym, gdy ktoś dokona zamówienia na jego stronie i ureguluje za nie należność. Nie ma więc konieczność zamrażania gotówki, ponieważ za towar płaci dopiero w momencie, gdy zarobi.
Pamiętaj!
Sprzedawca zarabia na pośredniczeniu między hurtownią a klientem. Jego zadaniem jest także prowadzenie polityki cenowej, która zapewni mu zadowalające zyski. Model dropshippingu sprowadza się do tego, że sprzedawca kupuje produkty po cenie hurtowej, a sprzedaje je po cenie detalicznej. Różnica stanowi jego zysk.
Dropshipping – dla kogo?
Prowadzenie internetowego biznesu może jawić się jako niezwykle czasochłonne i wymagające przedsięwzięcie. Wiąże się z wieloma obowiązkami i często wymaga sporych nakładów pieniężnych. Nie zawsze jednak tak musi być! Dropshipping wydaje się świetnym rozpoczęciem przygody ze światem e-commerce. Może okazać się dobrym rozwiązaniem dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją karierę w internetowym biznesie. Pozostaje zatem pytanie – jakie warunki muszą zostać spełnione, by zacząć działać w modelu dropshippingu? Czy możliwy jest dropshipping bez firmy? Czy dropshipping bez działalności gospodarczej ma w ogóle rację bytu?
Odpowiedź na te pytania znajdziemy przede wszystkim w Konstytucji Biznesu z 2018 roku. Jest to pakiet ustaw, które stworzono dla poprawy relacji pomiędzy przedsiębiorstwami a administracją, a także celem ułatwienia zakładania i prowadzenia działalności gospodarczych. To właśnie w tym dokumencie znajdziemy zapis mówiący o tym, że dropshipping bez działalności gospodarczej można prowadzić, lecz należy pamiętać o pewnych warunkach.
Pamiętaj!
W modelu dropshippingu mogą sprzedawać osoby nieposiadające działalności gospodarczej. Wówczas ich przychody nie mogą przekroczyć 50 proc. minimalnego wynagrodzenia brutto na dany rok.
Dropshipping bez firmy – czy jest możliwy?
W Konstytucji Biznesu znalazł się zapis dopuszczający sprzedaż towaru w modelu dropshippingu bez działalności gospodarczej. W takiej sytuacji sprzedaż rozliczana jest na warunkach działalności nierejestrowanej i wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Najważniejszym jest dochód – miesięczny dochód nie może przekroczyć 50 proc. minimalnego wynagrodzenia brutto za dany rok (w 2022 dochód nie może przekroczyć 1505 zł brutto). W przypadku, gdy dochód będzie wyższy niż przewidują przepisy, konieczne będzie założenie działalności gospodarczej.
Co jeszcze warto wiedzieć w kwestii: „dropshipping bez firmy”? Zanim zdecydujemy się na rozkręcenie biznesu bez działalności gospodarczej, warto zrobić małe rozeznanie wśród dostawców. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj kwestia „hurtownie – dropshipping bez firmy”. Te pierwsze niestety bardzo rzadko chcą nawiązać współpracę z prywatnym podmiotem i osobą bez działalności gospodarczej. Założenie firmy może więc otworzyć drogę do wielu potencjalnych dostawców.
Jak zacząć dropshipping?
Niezależnie od tego, czy decydujemy się na dropshipping bez działalności gospodarczej, czy zamierzamy prowadzić firmę, na początek warto odpowiedzieć sobie na pytanie dotyczące tego, jakiego rodzaju produkty zamierzamy sprzedawać. Określenie asortymentu jest pierwszym krokiem do rozpoczęcia biznesu. Warto to dokładnie przemyśleć. Dobrym rozwiązaniem będzie znalezienie niszy na rynku, która zagwarantuje nam naprawdę duże zainteresowanie i wysokie obroty. Kiedy decyzja odnośnie asortymentu zostanie podjęta, warto rozpocząć poszukiwania odpowiedniego dystrybutora.
Na koniec pozostaną nam formalności związane z podpisaniem umowy czy dostosowaniem sklepu internetowego do centrum dropshippingowego. Osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z internetowym biznesem, mogą skorzystać z popularnych pakietów oprogramowania dla sklepów internetowych. Wówczas nie musisz martwić się zarówno samym procesem tworzenia e-sklepu, jak i zintegrowanie go z hurtownią. Pamiętaj jedynie, że bardzo ważny jest dobrze przemyślany regulamin sklepu dropshipping. Powinna znaleźć się w nim informacja dotycząca tego, jaką rolę wobec klienta końcowego pełnisz jako właściciel i pracownik sklepu internetowego.
Dropshipping – jak wybrać odpowiedni produkt i sprzedawcę?
Wobec ograniczeń, jakie narzuca dropshipping bez działalności gospodarczej, by ten model sprzedaży miał w ogóle sens i okazał się opłacalny, najkorzystniejszym rozwiązaniem wydaje się sprzedaż tanich towarów, na które narzucona będzie wysoka marża. W przypadku sprzedaży drogich produktów z niską marżą limit narzucony przez przepisy bardzo szybko zostanie osiągnięty, a zarobek okaże się niewielki. Nieco większą dowolność w wyborze produktów do sprzedaży mają osoby, które zdecydują się na założenie firmy. Tutaj jednak warto znaleźć niszę na rynku, która pozwoliłaby Ci na wybicie się i mogła zagwarantować wysokie obroty. Warto postawić również na produkty, które cieszą się w internecie sporym powodzeniem. Przed uruchomieniem sklepu internetowego warto więc zapoznać się z raportami, które zdradzą nam, co Polacy najchętniej kupują w sieci. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2021. Gemius dla e-Commerce Polska” najczęściej naszym wyborem padają:
-
odzież, akcesoria i dodatki,
-
obuwie,
-
kosmetyki/perfumy,
-
książki, płyty, filmy,
-
sprzęt RTV/AGD,
-
odzież sportowa,
-
artykuły dziecięcy/ zabawki.
'
Po wyborze asortymentu, który chcesz sprzedawać, należy rozpocząć poszukiwania dystrybutora. Trzeba jednak mieć świadomość tego, że stawiając pierwsze kroki w dropshippingu i nie mając jeszcze wypracowanej marki, hurtownie nie będą chętne do dawania specjalnych rabatów czy upustów. Ceny hurtowe mogą więc być wyższe niż w przypadku sprzedawców posiadających już imponującą bazę klientów.
Dropshipping – wady i zalety
Dropshipping – jak każdy inny model biznesowy – ma swoje wady i zalety. Największym plusem wydaje się łatwość wejścia do świata e-commerce. Założenie e-sklepu działającego w oparciu o model dropshippingu nie narzuca na Tobie wymogu doświadczenia w handlu. Uruchomienie sklepu internetowego nie wymaga tutaj praktycznie żadnych nakładów finansowych. Nie ma również konieczności wynajmowania powierzchni magazynowej czy zatrudniania pracowników obsługujących zamówienia. Nie sposób pominąć tutaj kwestii rozliczeń – za towar płacisz dopiero w momencie, gdy go sprzedasz. Oferujesz więc produkty, w które nie musisz inwestować. Czy wobec powyższego dropshipping ma w ogóle jakieś wady?
Te mogą być związane przede wszystkim z wysyłką towarów. Jeśli oferujesz sprzedaż towarów niższej jakości od oczekiwanej, klient otrzyma niekompletne zamówienie czy towar uszkodzony, zazwyczaj wszystkie reklamacje trafią do sprzedawcy. Warto mieć na uwadze także dużą konkurencję – dzisiejsze życie przeniosło się do internetu. Online kupujemy praktycznie wszystko.
Na koniec pozostaje kwestia, która – choć wydaje się oczywista – bardzo często nie jest wystarczająco przemyślana. W przypadku współpracy z różnymi dystrybutorami, jako pośrednik nie masz kontroli nad łańcuchem dostaw. Może się więc okazać, że klient, który zakupi produkty od różnych dostawców, za przesyłkę zapłaci tylko raz. To Ty, jako sprzedawca, będziesz musiał pokryć koszty wysyłki od każdego dystrybutora.