Co to jest czarny PR
Sposobów na zdobycie klientów, prześcignięcie konkurencji w biznesie jest bardzo dużo. Inwestycja w nowoczesne technologie, próba reorganizacji lub stworzenia nowych działów, zmiana personelu, zatrudnienie doradcy, nowa kampania marketingowa - cała gama metod pozwala przedsiębiorstwu na osiąganie wysokich wyników. Co jednak, kiedy i to nie pomaga, a konkurent nadal jest lepszy?
Wiele osób decyduje się na nie do końca etyczne zachowanie. Zamiast pracować nad swoimi wynikami, zaczyna stosować czarny PR. Co to jest? W jaki sposób może zaszkodzić?
Czarny PR oczywiście odnosi się do public relations. PR to działania mające budować pozytywne relacje między przedsiębiorstwem, wdrażającym poszczególne praktyki PR a jego otoczeniem. Czarny PR z kolei polega na poczynaniach zewnętrznych jednostek (osób, organizacji itp.), które wykorzystując różne narzędzia komunikacji, starają się obalić pozytywny wizerunek konkurencyjny firmy.
Czarny PR w biznesie - przykłady
Bardzo prosty przykład czarnego PR związany jest z rynkiem pracy. Niezadowolony, zwolniony dyscyplinarnie pracownik, który we własnej opinii nie dopuścił się żadnych naruszeń, w mediach społecznościowych zaczyna oczerniać byłego pracodawcę. Wypisuje nieprawdziwe historie, oskarża o sytuacje, które nie miały miejsca. Czasem aktywuje nawet dodatkowe, fałszywe konta, by stworzyć wrażenie, iż nie tylko on został źle potraktowany.
Czarny PR w internecie to już raczej powszechne zjawisko. Anonimowość daje wielu osobom poczucie bezkarności, swobodę wypowiedzi, której nie ograniczają żadne standardy moralne. Nieskończone możliwości modyfikacji istniejących już treści, dowolność komentowania… Nie zawsze moderatorzy czy administratorzy są w stanie szybko zareagować na powstającą falę ataków.
Jak inaczej objawia się czarny PR w biznesie? Np. przez tworzenie fałszywych stron internetowych, imitujących witrynę konkurenta, ale przekazujących treści niekorzystne dla wizerunku przedsiębiorcy.
Czarny PR - jak firmy mogą z tym walczyć?
Co przedsiębiorca może zrobić, jeśli zostanie wobec niego zastosowany czarny PR? Firma musi być przygotowana na taką sytuację i mieć ustaloną strategię. Po pierwsze - sprostowania, komunikaty. Jeśli ktoś padnie ofiarą kłamstwa, może w ramach własnych działań wydać oświadczenie, że zastosowano wobec niego nieetyczne metody.
Czasami zdarza się, że firmy potrafią taką sytuację przekuć na własny sukces. Wdanie się w dyskusje z pewnością zwiększa zainteresowanie daną marką. Jednak trzeba to robić bardzo umiejętnie. Pyskowanie, przepychanki słowne - to nie to, czego oczekują odbiorcy. Rzeczowa argumentacja, udokumentowanie nieprawdziwości słów czy zarzutów konkurencji mogą okazać się skuteczną metodą.