Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Czarny PR - definicja, przykłady, jak z tym walczyć

Czarny PR - definicja, przykłady, jak z tym walczyć

 
Czarny PR - definicja, przykłady, jak z tym walczyć

Co to jest czarny PR

 

Sposobów na zdobycie klientów, prześcignięcie konkurencji w biznesie jest bardzo dużo. Inwestycja w nowoczesne technologie, próba reorganizacji lub stworzenia nowych działów, zmiana personelu, zatrudnienie doradcy, nowa kampania marketingowa - cała gama metod pozwala przedsiębiorstwu na osiąganie wysokich wyników. Co jednak, kiedy i to nie pomaga, a konkurent nadal jest lepszy?

 

Wiele osób decyduje się na nie do końca etyczne zachowanie. Zamiast pracować nad swoimi wynikami, zaczyna stosować czarny PR. Co to jest? W jaki sposób może zaszkodzić?

 

Czarny PR oczywiście odnosi się do public relations. PR to działania mające budować pozytywne relacje między przedsiębiorstwem, wdrażającym poszczególne praktyki PR a jego otoczeniem. Czarny PR z kolei polega na poczynaniach zewnętrznych jednostek (osób, organizacji itp.), które wykorzystując różne narzędzia komunikacji, starają się obalić pozytywny wizerunek konkurencyjny firmy.

 

Czarny PR w biznesie - przykłady

 

Bardzo prosty przykład czarnego PR związany jest z rynkiem pracy. Niezadowolony, zwolniony dyscyplinarnie pracownik, który we własnej opinii nie dopuścił się żadnych naruszeń, w mediach społecznościowych zaczyna oczerniać byłego pracodawcę. Wypisuje nieprawdziwe historie, oskarża o sytuacje, które nie miały miejsca. Czasem aktywuje nawet dodatkowe, fałszywe konta, by stworzyć wrażenie, iż nie tylko on został źle potraktowany.

 

Czarny PR w internecie to już raczej powszechne zjawisko. Anonimowość daje wielu osobom poczucie bezkarności, swobodę wypowiedzi, której nie ograniczają żadne standardy moralne. Nieskończone możliwości modyfikacji istniejących już treści, dowolność komentowania… Nie zawsze moderatorzy czy administratorzy są w stanie szybko zareagować na powstającą falę ataków.

 

Jak inaczej objawia się czarny PR w biznesie? Np. przez tworzenie fałszywych stron internetowych, imitujących witrynę konkurenta, ale przekazujących treści niekorzystne dla wizerunku przedsiębiorcy.

 

Czarny PR - jak firmy mogą z tym walczyć?

 

Co przedsiębiorca może zrobić, jeśli zostanie wobec niego zastosowany czarny PR? Firma musi być przygotowana na taką sytuację i mieć ustaloną strategię. Po pierwsze - sprostowania, komunikaty. Jeśli ktoś padnie ofiarą kłamstwa, może w ramach własnych działań wydać oświadczenie, że zastosowano wobec niego nieetyczne metody.

 

Czasami zdarza się, że firmy potrafią taką sytuację przekuć na własny sukces. Wdanie się w dyskusje z pewnością zwiększa zainteresowanie daną marką. Jednak trzeba to robić bardzo umiejętnie. Pyskowanie, przepychanki słowne - to nie to, czego oczekują odbiorcy. Rzeczowa argumentacja, udokumentowanie nieprawdziwości słów czy zarzutów konkurencji mogą okazać się skuteczną metodą.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?