Crowdfunding - co to jest?
Crowdfunding, inaczej finansowanie społecznościowe, to forma wsparcia różnego typu projektów - np. wyjazdów, wydania płyty lub książki, stworzenia ciekawego produktu lub usługi. Ich pomysłodawcy na dedykowanych portalach internetowych informują, że szukają funduszy na realizację konkretnego celu. Osoby, którym się dana inicjatywa spodoba, mogą ją wesprzeć za pomocą jednorazowych wpłat. Jest to narzędzie, które zalicza się do większego zjawiska nazywanego crowdsourcingiem.
Finansowanie społecznościowe - na czym polega?
Jak dokładnie wygląda i działa crowdfunding? Jak podaje Portal Innowacji, idea ma swoje źródła w USA. Jako pierwowzór najczęściej podaje się zbiórkę pieniędzy na organizację trasy koncertowej brytyjskiego zespołu właśnie w Stanach. Obecnie z crowdfundingu korzysta się w wielu miejscach na świecie, zbierając fundusze na najróżniejsze cele.
Wyróżnia się trzy podstawowe formy finansowania społecznościowego: darowiznę, wynagrodzenie, inwestycję. Pierwsze - darowizna to przekazanie funduszy bez oczekiwania na ich zwrot. Drugie - jeśli projekt uda się zrealizować, darczyńca otrzyma świadczenie zwrotne np. w postaci usługi lub produktu, które dofinansował. Ostatnia forma finansowania - inwestycja - wiąże się z tym, że osoby udzielające wsparcia mogą otrzymać np. udziały w nowo powstającej firmie.
Kickstarter - jak działa
Jedną z najbardziej znanych platform, na której można zgłosić projekt i otrzymać społecznościowe finansowanie jest amerykańska strona Kickstarter. Polska ma również swoje dedykowane portale, ale istnieje możliwość, by ogłaszać się na zagranicznej stronie.
Jak w ogóle zaistnieć na takim portalu? Co trzeba zrobić? Rejestracja projektu wymaga przygotowań. W pewien sposób sprzedajemy nasz projekt, więc trzeba go zaprezentować jak najlepiej. Należy przygotować chwytliwy tytuł, opis. Warto też zastanowić się nad prezentacją wideo, szczególnie jeśli chce się dotrzeć do szerszego grona internautów. Wizualna forma często przemawia do użytkowników lepiej niż długie opisy.
Ważne jest określenie kwoty, jaką chce się uzyskać przy danym projekcie. Jeśli w wyznaczonym czasie uda się uzbierać 100% potrzebnych środków, wtedy autor pomysłu otrzymuje potrzebne fundusze. Jednak jeśli nie zebrało się założonej sumy, pieniądze wracają na konta wpłacających.
Co się dzieje po zebraniu zamierzonej kwoty? Można realizować projekt, a po jego zakończeniu, wysyłać świadczenia zwrotne - czyli np. płyty z finansowanym nagraniem, kartki z podróży, na którą zbierało się fundusze.