Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Corporate governance – definicja, zalety i wady

Corporate governance – definicja, zalety i wady

 
Corporate governance – definicja, zalety i wady

Zarządzanie przedsiębiorstwem to nie tylko duże wyzwanie, ale też ogromna odpowiedzialność. Żadna firma nie działa bowiem w próżni. Korporacje oddziałują na swoich pracowników, klientów, akcjonariuszy, a w szerszym ujęciu, mają wpływ na całe społeczeństwo. Corporate governance to system zarządzania przedsiębiorstwem uwzględniający dobre praktyki i odpowiedzialność biznesu. Na czym polega? Jakie ma wady i zalety?

 

Corporate governance – co to jest?


Angielskie "govern" oznacza rządzenie, kontrolowanie. Corporate governance po polsku nazywa się ładem korporacyjnym, co wydaje się bardziej trafnym określeniem niż nadzór korporacyjny. To zbiór zasad i praktyk oraz procesy związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem, system, przez który kontrolowane są organizacje. Obejmuje on wszelkie strefy zarządzania w przedsiębiorstwie – od tworzenia i kierowania zasobami organizacji, przede wszystkim kapitałem ludzkim, po odpowiedzialność za wpływ na środowisko, społeczeństwo. Służy realizacji oczekiwań i celów grup interesariuszy, m.in. akcjonariuszy, pracowników, klientów, lokalnej społeczności.

Możemy spotkać różne definicje corporate governance. Jedną z nich jest ta opracowana w ramach Rady OECD:

Nadzór korporacyjny wiąże się z istnieniem sieci relacji między kadrą zarządzającą spółek, ich organami zarządzająco−nadzorczymi, wspólnikami/akcjonariuszami i innymi interesariuszami (podmiotami zainteresowanymi działaniem spółki). Nadzór korporacyjny oferuje ponadto strukturę, za pośrednictwem której ustalane są cele spółki, środki realizacji tych celów oraz środki umożliwiające śledzenie wyników spółki (źródło: Zasady nadzoru korporacyjnego OECD).

 

Corporate governance:

 

plusy


Przede wszystkim ład korporacyjny ułatwia podejmowanie najważniejszych decyzji, planowanie strategiczne oraz kontrolowanie działalności przedsiębiorstwa, a transparentność w działaniu pozwala budować zaufanie społeczne do firmy. Zasady zarządzania przedsiębiorstwem uwzględniają kodeks dobrych praktyk w biznesie, równoprawne traktowanie akcjonariuszy i poszanowanie praw interesariuszy. Dzięki takim działaniom firma ma szansę wzmacniać swoją pozycję na rynku, budować silny wizerunek solidnego pracodawcy i zapewniającego bezpieczeństwo partnera.

 

minusy


Zasady corporate governance nie przez wszystkich są uznawane za warte wprowadzenia. Przede wszystkim ład korporacyjny wymaga stałego nadzoru, kontrolowania, czy ustalone wytyczne są przestrzegane w rzeczywistości. To dodatkowe obowiązki dla zarządzających. Dla części osób problematyczna może być też np. kwestia transparentności działań firmy, np. dokładne informowanie potencjalnych inwestorów o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa, wynikach, strukturze nadzoru.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...
  • Doradca Klienta w Dziale Guest Relations

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twoje obowiązki: Przyjmowanie zgłoszeń i reklamacji od Klientów (drogą telefoniczną oraz e-mailowa), Kontakt z Klientami, działami firmy oraz podmiotami zewnętrznymi w celu rozpatrzenia reklamacji, Procesowanie reklamacji pomiędzy Działami Firmy a podmiotami zewnętrznymi, Koordynacja...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?