Zawód profesjonalnego copywritera jest stosunkowo młody, dlatego wiele osób nie zdaje sobie do końca sprawy z tego, czym się on zajmuje. Jeżeli naszym atutem jest tak zwane lekkie pióro, a zabawa słowem sprawia nam przyjemność, to warto zainteresować się tą coraz bardziej popularną profesją.
Copywriter - na czym polega praca
Copywriter zajmuje się przede wszystkim pisaniem tekstów, głównie na potrzeby reklam. Mogą to być artykuły, hasła reklamowe, scenariusze do spotów reklamowych, teksty ulotek oraz slogany. Copywriterzy tworzą artykuły nie tylko na witryny internetowe, ale również do gazet i czasopism. Często możemy zetknąć się ze stwierdzeniem copywriter SEO. Taka osoba pisze teksty z zastosowaniem słów kluczowych, które mają wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. Obecnie stawia się na coraz wyższą jakość tekstów, które są zamieszczane w internecie, dlatego często firmy szukają osoby, która posiada wiedzę z danej dziedziny.
Copywriterzy często są także autorami całych kampanii reklamowych, które są współtworzone z grafikami i dyrektorami artystycznymi.
Copywriter - wymagania
Copywriter pracuje ze słowem, dlatego kluczowa jest perfekcyjna znajomość zasad gramatyki, ortografii oraz interpunkcji. Często przydatna jest także znajomość języków obcych, ponieważ wtedy możemy napisać różnorodne teksty, a tym samym wzrasta nasza atrakcyjność na rynku pracy. Kolejnym ważnym aspektem jest szeroki zasób słów, dzięki któremu nie będziemy robić błędów stylistycznych. Bardzo ważna w pracy copywritera jest kreatywność. Każdy chce stworzyć niepowtarzalny tekst lub chwytliwe hasło reklamowe. Dlatego często copywriter pracuje także w wolnym czasie, nie można przecież przewidzieć skąd i kiedy przyjdzie inspiracja. Często copywriterzy pracują w zespołach, dlatego ważna jest także komunikatywność i zdolność do pracy w grupie. W wielkich agencjach reklamowych przydaje się także zdolność do pracy pod presją czasu, często powiem hasła reklamowe i slogany powinny być napisane na tak zwane „wczoraj”.
Cenione też jest poczucie humoru, a nie rzadko także ironia.
Jeżeli chodzi o wymagania względem wykształcenia, to najczęściej copywriterami zostają absolwenci kierunków humanistycznych np. filologii czy dziennikarstwa. Często dobrymi copywriterami są studenci reklamy, marketingu, public relations.
Copywriter - oferty pracy
Jakie są zatem oferty pracy dla copywriterów? Najczęściej tekściarze są szukani w agencjach reklamowych. Często potrzebni są także w firmach, które zajmują się prowadzeniem portali internetowych o bardzo różnorodnej tematyce. Dlatego zakres branżowy w pracy copywritera może być bardzo szeroki. Czasami zdarza się, że jest to nasz dodatkowy zarobek, który pomaga nam podreperować domowy budżet.
Copywriter - praca zdalna
Kolejną możliwością dla tekściarzy jest praca zdalna w formie freelance. Wtedy sami musimy zadbać o taką ilość zleceń, która pozwoli nam na utrzymanie się. Obecnie istnieje wiele portali, na których są zarejestrowani copywriterzy. Można tam wybierać zlecenie w zależności od tematyki, która nas interesuje.
Copywriter - zarobki
Trudno jest jednoznacznie określić, ile zarabia copywriter. Najlepiej opłacani są ci, którzy pracują dla wielkich agencji reklamowych. Ich zarobki mogą sięgać nawet do 6 tys. brutto. Jednak w mniejszych firmach średnie zarobki copywritera to 3300 zł netto. Inaczej rzecz się ma z wolnymi strzelcami, którzy sami szukają sobie zleceń. To, ile zarobią, zależy od ilości i jakości ofert, które uda im się znaleźć.