Coaching - definicja
Coach to słowo pochodzące z języka angielskiego i oznaczające trenera. Kiedyś częściej odnosiło się do trenera drużyny piłkarskiej. Obecnie coraz więcej osób korzysta z trenerów rozwoju osobistego. Coaching (czasami można też znaleźć polską pisownię - kołczing) ma za zadanie przyśpieszać rozwój na różnych płaszczyznach i polepszyć efekty działań np. w pracy, co pozwoli awansować.
Rodzaje coachingu
Można wyróżnić kilka rodzajów coachingu:
• osobisty,
• kariery (wspiera jej planowanie oraz rozwój),
• biznesowy (najczęściej jest zaadresowany do właścicieli firm),
• menedżerski,
• kadry zarządzającej.
Coachowie pracują ze swoimi klientami głównie nad zwiększeniem produktywności, pomagają wyznaczać cele i kolejne szczeble kariery. Jest to bardzo przydatne zwłaszcza dla kadr zarządzających i managerów, którzy na zajęciach z trenerem uczą się np. prawidłowego kierowania podwładnymi. Coachowie podpowiadają, jak polepszyć organizację pracy, motywować członków zespołu oraz polepszyć integrację podwładnych.
Metody coachingowe
Najczęściej coaching opiera się na spotkaniach trenera z klientem lub grupą osób, którzy chcą mieć realny wpływ na swoje życie. Nie można jednak mylić tego z psychoterapią. Osoby świadczące takie usługi mogą mieć ukończone studia psychologiczne, jednak nie jest to konieczne.
Obecnie można też spotkać się z coachingiem branżowym. W tym wypadku ważne jest, aby prowadzący zajęcia miał dokładną wiedzę np. z dziedziny prawa, medycyny. W przypadku coachingu branżowego ważne jest, aby trenerzy znali specyfikę pracy w danym zawodzie. Dzięki temu można nauczyć się, jak działać w konkretnej sferze, aby osiągnąć sukces i przejść na kolejny szczebel kariery.
W przypadku coachingu grupowego uczestnicy powinni brać czynny udział w zadaniach. Każdy ma prawo do zabierania głosu i wyrażania swojej opinii zgodnie z zasadami poszanowania wzajemnej godności. Korzyści płyną także z pracy w grupie, ponieważ osoby biorące udział w takich sesjach udzielają sobie feedbacku.
Techniki coachingu
Jedną z częstych technik coachingu jest mind mapping, co można przetłumaczyć jako mapa myśli. Na początku należy ustalić temat i hasłowo umieścić go na środku kartki. Następnie uczestnicy wypisują skojarzenia, które nasuwają się, gdy usłyszą dany zwrot. Często wykorzystuje się do tego kolorowe pisaki. Jest to metoda, która ma na celu zwiększyć efektywność zapamiętywania (większość ludzi jest bowiem wzrokowcami). Bardzo często hasła są przedstawiane za pomocą rysunków, co ma na celu uaktywnienie obu półkul mózgowych. Inną, powszechnie znaną techniką, jest burza mózgu, czyli brain storming.
Obie techniki są bardzo często stosowane do kreowania strategii sprzedaży czy marketingu. Może to być także świetny sposób na zobrazowanie potencjalnego ryzyka danego przedsięwzięcia.
Zasady coachingu
Zadaniem coacha jest stymulowanie grup bądź jednostek do wyrażania pewnych myśli, które pomagają dokonać zmiany. Osoby biorące udział w sesjach z trenerem powinny być otwarte i gotowane na zmiany. Ważną zasadą jest też dbanie o dobrą atmosferę podczas grupowych zajęć. Nie oznacza to, że wszyscy mają się ze sobą zgadzać, ale trzeba pamiętać o tym, żeby zachowywać się kulturalnie. Dodatkowo ważne jest aby dokładnie określić cel sesji. Coach musi bowiem wiedzieć, jak przygotować się do pracy z danym zespołem lub jednostką.