Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych – przykłady, konsekwencje

Ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych – przykłady, konsekwencje

 
Ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych – przykłady, konsekwencje

Ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych


W momencie podpisywania umowy musimy zdawać sobie sprawę z tego, że wiąże się to z koniecznością wykonywania pewnych obowiązków. Będą się one różniły w zależności od tego, w jakim zawodzie pracujemy i na jakim szczeblu kariery zawodowej jesteśmy. Rzetelne i sumienne wykonywanie obowiązków oraz zaangażowanie w pracy mogą być także powodem do pochwały, premii lub podwyżki. Jeżeli jednak nie wykonujemy swoich obowiązków, pracodawca ma prawo zastosować wobec nas system kar.
Zdarzają się takie sytuacje, w których może dojść do ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych.

 

Naruszenie obowiązków pracowniczych a Kodeks pracy


Według art. 52. Kodeksu pracy pracodawca może rozwiązać umowę z pracownikiem w trybie natychmiastowym, jeżeli dojdzie do ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych. Jednak dokument ten nie tłumaczy dokładnie, co kryje się pod tym pojęciem. Natomiast Sąd Najwyższy określa, że bardzo ważne jest, aby w tym przypadku ocenić zagrożenie i naruszenie interesów pracodawcy. Warto tutaj jednak zaznaczyć, że w przypadku stwierdzenia wystąpienia takich ciężkich naruszeń trzeba dokładnie przeanalizować sytuację.

 

Ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych – przykłady


Jednym z przykładów naruszenia obowiązków przez pracownika jest samowolne oddalenie się z miejsca pracy bez usprawiedliwienia. Każdy pracownik musi wykonywać swoje zadania w określonych godzinach. Wcześniejsze wychodzenie bez podania przyczyny jest niedopuszczalne.

Jeżeli pracownik ignoruje polecenia przełożonego, można to także potraktować, jak rażące niedbalstwo, które wpływa na interesy pracodawcy. Warto tutaj jednak zaznaczyć, że muszą to być polecenia związane z wykonywaną pracą, które są zgodne z zasadami etyki.

Kolejnym przykładem jest nieprzestrzeganie podstawowych zasad BHP, co może doprowadzić do utraty zdrowia i życia nie tylko tego konkretnego podwładnego, ale również reszty osób pracujących w danym miejscu. W skrajnych przypadkach rażące zaniedbanie w kwestii zasad BHP może doprowadzić do  dyscyplinarnego zwolnienia. Pracodawca musi też pamiętać, że jednym z jego obowiązków jest przeprowadzenie szkolenia BHP dla wszystkich podwładnych. W przypadku niewywiązania się z tego zadania, pracodawca będzie pociągnięty do finansowej odpowiedzialności.

Także w przypadku niszczenia mienia pracodawcy możemy uznać, że jest to naruszenie obowiązków pracowniczych. Jednak tutaj należy ocenić, czy sprzęty zostały zepsute celowo. Zdarzają się bowiem sytuacje, że pracownik przez przypadek doprowadzi do wyrządzenia szkody, co nie powinno być uznane za ciężkie naruszenie.

Dużym naruszeniem obowiązków pracowniczych jest ujawnianie poufnych informacji, zwłaszcza, jeżeli mogą one narazić pracodawcę na szkodę. Pracownicy muszą pamiętać, że powinni dbać o interesy przedsiębiorstwa, w którym są zatrudnieni, a przekazywanie informacji, np. na tematy procesów technologicznych wykorzystywanych w zakładzie pracy, jest niedozwolone.


Pracownicy pod żadnym pozorem nie powinni przychodzić do pracy pod wpływem alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych. Takie zachowanie może stwarzać bardzo poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa pracujących ludzi. Pracodawca w takiej sytuacji może zechcieć przeprowadzić badanie trzeźwości, na które pracownik może się nie zgodzić (informacje o zasadach odmowy w tym przypadku można znaleźć tutaj)

 

Naruszenie obowiązków pracowniczych – konsekwencje


Jeżeli doszło do naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych, to można zastosować wobec niesubordynowanych pracowników kary, które są opisane w Kodeksie pracy. Do takich kar należą: upomnienie, nagana bądź kary finansowe. Upomnienie i nagana są często wpisywane do akt pracowniczych. Kary finansowe mogą być nakładane za zniszczone mienie. Natomiast ostatecznym sposobem wyciągnięcia konsekwencji wobec niesubordynowanego  pracownika jest dyscyplinarne zwolnienie bez zachowania okresu wypowiedzenia.
Pracodawcy muszą jednak pamiętać, że w każdym przypadku powinni przeanalizować sytuację oraz przeprowadzić rozmowę z pracownikiem, który być może będzie w stanie wytłumaczyć przyczyny swojego zachowania.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Czy to, co wydaje się okazją, rzeczywiście nią jest? Zanim rzucisz się w wir zakupów Czarnego Piątku, Black Weeked i wreszcie Cyber Monday, dowiedz się, czym rzeczywiście jest rabat, jak się go oblicza oraz jakie są popularne sposoby manipulacji cenowych z wykorzystaniem hasła o obniżce cen. Skorzystaj promocji i nie daj się złapać na fałszywy rabat!

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Nadszedł długo wyczekiwany przez wielu Czarny Piątek, czyli dzień przedświątecznych obniżek cen. Dla klientów to szansa na złapanie wyjątkowych okazji, dla firm zysk, ale i ogromne wyzwanie logistyczne. Kto najbardziej korzysta na Black Friday? Czy jest to najgorszy dzień w pracy sprzedawcy? Podpowiadamy, jak przetrwać Czarny Piątek i z perspektywy konsumenta, i pracownika sklepu.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

1 grudnia wypada Światowy Dzień AIDS. To ważna data, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Wigilia wolna od pracy – od kiedy?

Wigilia wolna od pracy – od kiedy?

Dyskusja o tym, że Wigilia powinna być wolna od pracy, toczyła się w przestrzeni publicznej od dawna. 27 listopada Sejm przegłosował poprawkę do ustawy o dniach wolnych od pracy, w myśl której Wigilia będzie dniem wolnym – ale zmiany nie wejdą w życie od razu. Nowe przepisy zakładają także zwiększenie liczby niedziel handlowych w 2025 roku. 

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!