Branding - definicja
Słowo brand pochodzi z języka angielskiego i oznacza produkt bądź usługę, które mają się wyróżnić spośród wielu konkurencyjnych marek. Ważne jest, aby był to produkt powszechnie rozpoznawalny, z ugruntowaną pozycją na rynku. Dzięki temu klienci mają określone skojarzenia oraz emocje związane z daną firmą.
Z pojęciem brand wiąże się kolejny termin branding, który polega na budowaniu świadomości marki. Jest to zbiór metod pomagających przedsiębiorstwu zająć konkretne miejsce na rynku. Najważniejsze, aby branding marki był spójny i odznaczał się konsekwencją w działaniach marketingowych, co ma zdecydowanie wpłynąć na rozpoznawanie brandu wśród klientów.
Branding - znaczenie
Część przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, jak ogromne znaczenie ma budowanie marki. Dla niektórych jest to nadal czarna magia, dlatego warto dowiedzieć się, jakie korzyści przynosi ten proces firmie. Branding wpływa na rozpoznawalność. Dzięki niemu zostanie stworzony produkt, który wyróżnia się na rynku i klienci częściej sięgają po ten konkretny model. Przekłada się to oczywiście na zyski, a przecież o to chodzi w prowadzeniu biznesu. Jest to też sposób na nawiązanie emocjonalnej więzi z odbiorcami. W całym procesie brandingu firmy bardzo ważna jest konsekwencja. Większość wielkich koncernów opiera swój marketing na pomysłach, które powstały już wiele lat temu. Zapadły one w pamięć klientów tak, że teraz wystarczy odświeżyć i dostosować proces marketingowy do obecnych czasów (rebranding). Dzięki temu firmy nie stracą wypracowanego przez lata przywiązania klientów.
Branding marki - czemu służy
Spójną kampanię reklamową opiera się na stworzeniu projektu tak, aby wszystkie elementy pasowały do siebie. Od czego zatem zacząć? Na początku potrzebne są strategia oraz pomysł. Musimy wiedzieć, jaki produkt chcemy wprowadzić na rynek oraz co zaoferujemy klientom. Warto tutaj skorzystać z pomocy profesjonalnych agencji brandingowych, które doskonale znają wszystkie mechanizmy tworzenia marki. Kluczowe jest np. stworzenie nazwy łatwej do zapamiętania.
Następnie powstaje logo oraz cała identyfikacja wizualna produktu. Ten etap najlepiej powierzyć zdolnemu grafikowi, który zna wszystkie zasady tworzenia logotypów. Na identyfikację wizualną składają się także: wizytówki, wybór papieru firmowego, stopki w mailu, wygląd strony internetowej. Materiały wizerunkowe mają na celu przyciągnąć klientów, dlatego powinny być przejrzyste.
Branding pozwala na ugruntowanie pozycji firmy na rynku, dzięki czemu możemy liczyć na zwiększone zyski.