Trudno dziś znaleźć osobę, która nie wie, czym jest McDonald's, nigdy nie piła Coca-Coli albo nie słyszała o torebkach od Louisa Vuittona. To przykłady marek rozpoznawalnych na całym świecie. Oczywiście wielkie korporacje mają ogromne możliwości w prowadzeniu kampanii reklamowych i rozreklamowaniu swoich produktów na świecie. Jednak nawet jeśli prowadzi się mały sklep internetowy albo lokalną działalność, warto dbać o rozpoznawalność swojej marki. Dlaczego? Brand awareness, czyli świadomość marki, ma ogromny wpływ na wyniki finansowe Twojego biznesu, bowiem to działania marketingowe poprawiające wizerunek marki na tle konkurencji.
Czytaj dalej i dowiedz się, jak badać świadomość marki, zwiększyć zaangażowanie konsumentów w określonej grupie docelowej, budować pozytywny wizerunek marki w oczach klientów oraz czy do tych wszystkich działań będzie Ci potrzebny spory budżet.
Spis treści
Czym jest brand awareness?
Angielski termin brand awareness można tłumaczyć jako świadomość marki. Chodzi o rozpoznawalność, czyli inaczej siłę marki w świadomości odbiorców – jej logotypów czy produktów. Brand jest rozpoznawalny, kiedy klient potrafi przywołać go z pamięci w danym kontekście albo dostrzega znajomą sobie markę na liście.
Świadomość tę buduje się poprzez wywoływanie pozytywnych skojarzeń konkretnych działań, postaw z marką. Dlatego często reklamuje się nie same produkty, ale brand w odpowiednim kontekście, firmy angażują się w akcje społeczne itd. Marka ma się kojarzyć nie tylko z produktami, ale też z określonymi cechami i postawami. Taka strategia zwiększa zaufanie do marki, gdyż klienci mogą się identyfikować nie tylko z produktem, ale i z określonymi wartościami.
Poziomy świadomości marki w strategii marketingowej
Tradycyjnie wyróżnia się trzy poziomy brand awareness.
-
Świadomość wspomagająca
Aided awareness (ang.) – na tym poziomie konsument potrafi rozpoznać markę na podstawie konkretnych informacji, takich jak logo, nazwa lub charakterystyczne cechy produktu. Jest to najniższy poziom świadomości marki.
-
Świadomość bezwzględna
Top-of-mind awareness (ang.) – marka jest pierwszą, która przychodzi na myśl konsumentowi, gdy myśli o danym produkcie lub usłudze.
-
Świadomość brandu
Brand awareness (ang.) – na tym poziomie konsument zna markę i wie, czym się ona charakteryzuje. Może wskazać jej cechy charakterystyczne, a także korzyści, jakie przynosi.
Siła marki – czy rzeczywiście jest tak ważna?
Zdecydowanie tak! Współcześnie budowanie świadomości marki pozwala wpisać się w styl życia klientów, zmienić ich nawyki zakupowe. Kubek kawy z popularnej kawiarni, buty sportowe znanej marki, luksusowa torebka – to dziś nie tylko produkty, które można kupić. Określone logotypy pokazują styl życia danej osoby, jej wybory. W reklamach firmy starają się pokazać, że para jeansów to nie tylko spodnie, ale sposób na wyrażenie swojej osobowości, wolność w kreacji itd.
Pamiętaj!
Dzięki znajomości produktów i świadomości marki, klienci nie muszą się zastanawiać, jakie produkty wybrać – kupują to, co dobrze znają. Ze świadomością wiąże się też zaufanie do marki, za którym idzie lojalność. W efekcie siła marki daje firmie długofalową przewagę konkurencyjną.
Popraw stronę internetową Twojej firmy – sprawdź, czym jest ATF i dlaczego ma znaczenie w marketingu internetowym.
Badanie brand awareness – wskaźniki, jak mierzyć?
Badania rozpoznawalności marki w marketingu dostarczają firmie wiedzy na temat tego, jak są postrzegane jej produkty i czy są rozpoznawalne. Do mierzenia świadomości marki wykorzystuje się metody ankietowe, często badania są prowadzone online.
Jest kilka rodzajów świadomości marki. Aby zmierzyć brand awareness, wykorzystuje się trzy wskaźniki.
-
Spontaniczną świadomość marki
Spontaneous brand awareness (ang.) – mówi się o niej, kiedy klient sam bardzo szybko potrafi przywołać z pamięci daną markę w określonym kontekście.
-
Świadomość TOM
Świadomość natychmiastowa, pierwsza wymieniona marka – odnosi się do najlepiej zapamiętanej marki, która jako pierwsza przychodzi klientowi na myśl w danym kontekście.
-
Wspomaganą świadomość marki
Dotyczy marek, które konsument potrafi rozpoznać z listy pozycji, świadczy o najmniejszej więzi z produktami marki. Przykładowo, użytkownik wyszukuje w sieci przedmiot i w wynikach wyszukiwania widzi liczne opcje – jeśli rozpoznaje daną markę wśród pozostałych, jest nieco bardziej skłonny wybrać właśnie ten model przedmiotu.
Brand awareness – jak zwiększyć? Social media, cele reklamowe, budowanie lojalności
Jest wiele sposobów na zwiększenie świadomości marki – każda firma jest nieco inna, trudno zatem wskazać jedną uniwersalną metodę. Warto rozważyć:
-
większe wykorzystanie mediów społecznościowych – regularne publikowanie treści na różnych platformach pozwala na zwiększenie zasięgu i przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów;
-
współpracę z influencerami – dobrze dobrane osoby, które mają duży wpływ na swoją publiczność, mogą pomóc w zwiększeniu widoczności i popularności marki;
-
bardziej intensywne działania public relations – dobry wizerunek w mediach może przyciągnąć uwagę klientów i zwiększyć zainteresowanie marką;
-
inwestycję w reklamy w sieci, radiu, telewizji lub na billboardach;
-
organizację eventów, takich jak konferencje, targi czy spotkania biznesowe;
-
wykorzystanie marketingu szeptanego – pozytywne opinie klientów w internecie na temat marki mogą przyciągnąć kolejnych klientów;
- wykorzystanie marketingu angażującego klientów;
-
organizację konkursów i giveaway’ów – tworzenie konkursów i rozdawanie nagród związanych z marką może zachęcić do zakupu produktów nowe osoby;
-
zaangażowanie się w działania charytatywne i społeczne, co polepsza wizerunek firmy, buduje zaufanie do marki.
Sprawdź także: marka luksusowa a marka premium – czym się różnią?