Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Brand Awareness – czym jest? Dlaczego jest tak ważny?

Brand Awareness – czym jest? Dlaczego jest tak ważny?

 
Brand Awareness – czym jest? Dlaczego jest tak ważny?

Trudno dziś znaleźć osobę, która nie wie, czym jest McDonald's, nigdy nie piła Coca-Coli albo nie słyszała o torebkach od Louisa Vuittona. To przykłady marek rozpoznawalnych na całym świecie. Oczywiście wielkie korporacje mają ogromne możliwości w prowadzeniu kampanii reklamowych i rozreklamowaniu swoich produktów na świecie. Jednak nawet jeśli prowadzi się mały sklep internetowy albo lokalną działalność, warto dbać o rozpoznawalność swojej marki. Dlaczego? Brand awareness, czyli świadomość marki, ma ogromny wpływ na wyniki finansowe Twojego biznesu, bowiem to działania marketingowe poprawiające wizerunek marki na tle konkurencji.

 

Czytaj dalej i dowiedz się, jak badać świadomość marki, zwiększyć zaangażowanie konsumentów w określonej grupie docelowej, budować pozytywny wizerunek marki w oczach klientów oraz czy do tych wszystkich działań będzie Ci potrzebny spory budżet.

 

Spis treści

Czym jest brand awareness?

 

Angielski termin brand awareness można tłumaczyć jako świadomość marki. Chodzi o rozpoznawalność, czyli inaczej siłę marki w świadomości odbiorców – jej logotypów czy produktów. Brand jest rozpoznawalny, kiedy klient potrafi przywołać go z pamięci w danym kontekście albo dostrzega znajomą sobie markę na liście.

 

Świadomość tę buduje się poprzez wywoływanie pozytywnych skojarzeń konkretnych działań, postaw z marką. Dlatego często reklamuje się nie same produkty, ale brand w odpowiednim kontekście, firmy angażują się w akcje społeczne itd. Marka ma się kojarzyć nie tylko z produktami, ale też z określonymi cechami i postawami. Taka strategia zwiększa zaufanie do marki, gdyż klienci mogą się identyfikować nie tylko z produktem, ale i z określonymi wartościami.

 

Poziomy świadomości marki w strategii marketingowej

 

Tradycyjnie wyróżnia się trzy poziomy brand awareness.

 

  • Świadomość wspomagająca

 

Aided awareness (ang.) – na tym poziomie konsument potrafi rozpoznać markę na podstawie konkretnych informacji, takich jak logo, nazwa lub charakterystyczne cechy produktu. Jest to najniższy poziom świadomości marki.

 

  • Świadomość bezwzględna

 

Top-of-mind awareness (ang.) – marka jest pierwszą, która przychodzi na myśl konsumentowi, gdy myśli o danym produkcie lub usłudze.

 

  • Świadomość brandu

 

Brand awareness (ang.) – na tym poziomie konsument zna markę i wie, czym się ona charakteryzuje. Może wskazać jej cechy charakterystyczne, a także korzyści, jakie przynosi.

 

Siła marki – czy rzeczywiście jest tak ważna?

 

Zdecydowanie tak! Współcześnie budowanie świadomości marki pozwala wpisać się w styl życia klientów, zmienić ich nawyki zakupowe. Kubek kawy z popularnej kawiarni, buty sportowe znanej marki, luksusowa torebka – to dziś nie tylko produkty, które można kupić. Określone logotypy pokazują styl życia danej osoby, jej wybory. W reklamach firmy starają się pokazać, że para jeansów to nie tylko spodnie, ale sposób na wyrażenie swojej osobowości, wolność w kreacji itd.

 

Pamiętaj!

 

Dzięki znajomości produktów i świadomości marki, klienci nie muszą się zastanawiać, jakie produkty wybrać – kupują to, co dobrze znają. Ze świadomością wiąże się też zaufanie do marki, za którym idzie lojalność. W efekcie siła marki daje firmie długofalową przewagę konkurencyjną.

 

Popraw stronę internetową Twojej firmy – sprawdź, czym jest ATF i dlaczego ma znaczenie w marketingu internetowym.

 

Badanie brand awareness – wskaźniki, jak mierzyć?

 

Badania rozpoznawalności marki w marketingu dostarczają firmie wiedzy na temat tego, jak są postrzegane jej produkty i czy są rozpoznawalne. Do mierzenia świadomości marki wykorzystuje się metody ankietowe, często badania są prowadzone online.

 

Jest kilka rodzajów świadomości marki. Aby zmierzyć brand awareness, wykorzystuje się trzy wskaźniki.

 

  • Spontaniczną świadomość marki

 

Spontaneous brand awareness (ang.) – mówi się o niej, kiedy klient sam bardzo szybko potrafi przywołać z pamięci daną markę w określonym kontekście.

 

  • Świadomość TOM

 

Świadomość natychmiastowa, pierwsza wymieniona marka – odnosi się do najlepiej zapamiętanej marki, która jako pierwsza przychodzi klientowi na myśl w danym kontekście.

 

  • Wspomaganą świadomość marki

 

Dotyczy marek, które konsument potrafi rozpoznać z listy pozycji, świadczy o najmniejszej więzi z produktami marki. Przykładowo, użytkownik wyszukuje w sieci przedmiot i w wynikach wyszukiwania widzi liczne opcje – jeśli rozpoznaje daną markę wśród pozostałych, jest nieco bardziej skłonny wybrać właśnie ten model przedmiotu.

 

Brand awareness – jak zwiększyć? Social media, cele reklamowe, budowanie lojalności

 

Jest wiele sposobów na zwiększenie świadomości marki – każda firma jest nieco inna, trudno zatem wskazać jedną uniwersalną metodę. Warto rozważyć:

 

  • większe wykorzystanie mediów społecznościowych – regularne publikowanie treści na różnych platformach pozwala na zwiększenie zasięgu i przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów;

  • współpracę z influencerami – dobrze dobrane osoby, które mają duży wpływ na swoją publiczność, mogą pomóc w zwiększeniu widoczności i popularności marki;

  • bardziej intensywne działania public relations – dobry wizerunek w mediach może przyciągnąć uwagę klientów i zwiększyć zainteresowanie marką;

  • inwestycję w reklamy w sieci, radiu, telewizji lub na billboardach;

  • organizację eventów, takich jak konferencje, targi czy spotkania biznesowe;

  • wykorzystanie marketingu szeptanego – pozytywne opinie klientów w internecie na temat marki mogą przyciągnąć kolejnych klientów;

  • wykorzystanie marketingu angażującego klientów;
  • organizację konkursów i giveaway’ów – tworzenie konkursów i rozdawanie nagród związanych z marką może zachęcić do zakupu produktów nowe osoby;

  • zaangażowanie się w działania charytatywne i społeczne, co polepsza wizerunek firmy, buduje zaufanie do marki.

 

Sprawdź także: marka luksusowa a marka premium – czym się różnią?

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierownik Projektu

    Trust Investment S.A.   Kielce    praca stacjonarna
    menedżer / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Zadania: Zarządzanie procesem projektowym dla inwestycji mieszkaniowych wielorodzinnych (od koncepcji po pozwolenie na budowę). Efektywne uzyskiwanie pozwolenia na budowę. Optymalizacja projektów budowlanych. Kontrola budżetu i harmonogramu projektowego. Współpraca z Inwestorem, biurami...
  • Specjalista ds. Projektowania i Optymalizacji Budowlanej / Architekt

    Trust Investment S.A.   Kielce    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Zakres obowiązków: Maksymalizacja zabudowy działki poprzez tworzenie analiz chłonności. Analizy nasłonecznienia i zacienienia dla planowanych obiektów. Diagnoza potencjalnych zagrożeń na analizowanym gruncie. Optymalizacja rozwiązań w dokumentacji projektowej. Tworzenie zestawień...
  • Młodszy Specjalista ds. Logistyki (Material Planner)

    Faurecia Gorzów S.A.   Gorzów Wielkopolski    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Z nami: Zrozumiesz. jak tworzyć i realizować skuteczny program zaopatrzenia: planować i rozdzielać zaopatrzenie, organizować transport, dbać o odpowiedni poziom zapasów i koszty. Nauczysz się monitorować systemy ostrzegania, sprawdzać efektywność dostawców i firm logistycznych oraz...
  • Diagnosta Laboratorium Weterynaryjnego

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Wodzisławska 6    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Zakres obowiązków: Przeprowadzanie badań laboratoryjnych na próbkach biologicznych (krew, mocz, kał, itp.). Analizę wyników badań i przygotowywanie raportów. Współpracę z lekarzami weterynarii i diagnostami w celu interpretacji wyników. Utrzymanie wysokich standardów jakości i...
  • Specjalista / Specjalistka ds. sprzedaży

    G DATA Software Sp. z o.o.   Poznań, Grunwald    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Jeśli sprzedaż i rozwój zawodowy są Twoimi pasjami, praca w G DATA jest idealnym miejscem dla Ciebie! Oferujemy możliwość poznania z bliska dynamicznie rozwijającej się branży IT. Gwarantujemy pełne wdrożenie produktowe, kompleksowe wsparcie szkoleniowe oraz dostęp do niezbędnych...
  • Sztygar Zmianowy Górniczy pod Ziemią / TBM Shift Engineer

    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Zakres obowiązków: Praca przy drążeniu tuneli za pomocą tarczy TBM na projekcie rozbudowy II linii Metra w Warszawie, Nadzór nad prowadzeniem robót tunelowych na zmianie, Przestrzeganie obowiązujących przepisów, zarządzeń, instrukcji, norm i wytycznych, Prowadzenie robót zgodnie z...

Najnowsze artykuły

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

mLegitymacja a elektroniczna legitymacja studencka – czy to ten sam dokument?

mLegitymacja a elektroniczna legitymacja studencka – czy to ten sam dokument?

Legitymacja potwierdza status studenta i umożliwia skorzystanie z przysługujących studentom uprawnień, takich jak zniżki na przejazd komunikacją miejską, ulgi na wydarzenia kulturalne, dostęp do biblioteki i innych obiektów na terenie uczelni. Wyróżniamy dwa typy dokumentu: elektroniczną legitymację studencką ELS i mLegitymację studencką. Sprawdź, czym się one różnią i jak je wyrobić.

Wyniki rekrutacji – jak przetrwać czas oczekiwania na odpowiedź w sprawie pracy?

Wyniki rekrutacji – jak przetrwać czas oczekiwania na odpowiedź w sprawie pracy?

Czy zdarzyło Ci się kilka razy dziennie sprawdzać skrzynkę pocztową albo upewniać się, czy dzwonek w Twoim telefonie działa poprawnie – żeby przypadkiem nie przegapić odpowiedzi po rozmowie o pracę? Stres w czasie przeciągającego się oczekiwania na wiadomość od rekrutera może być nawet większy niż podczas samego spotkania! Jak długo czeka się na wyniki rekrutacji i dlaczego tyle to trwa?

Sztuczna inteligencja sprawdza Twoje CV – jak przejść z sukcesem rekrutację?

Sztuczna inteligencja sprawdza Twoje CV – jak przejść z sukcesem rekrutację?

Systemy ATS wybierające CV, chatboty rekrutacyjne, algorytmy AI analizujące wideo z rozmów o pracę... Brzmi jak science fiction, a taka już jest rzeczywistość procesów rekrutacji. – Przygotowanie CV z myślą o AI jest kluczowe, by przejść z sukcesem wstępną selekcję – tłumaczy ekspertka HR Agnieszka Ciećwierz. Jak napisać CV „pod algorytm" i gdzie jeszcze spodziewać się weryfikacji przez AI?

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

Feedback – definicja, dlaczego jest ważny?

Feedback – definicja, dlaczego jest ważny?

– Każdy z nas potrzebuje feedbacku w innej formie – zwraca uwagę coach biznesu Agnieszka Łozińska-Moriak. Dlatego dobry manager powinien znać 7 zasad konstruktywnego feedbacku i na ich podstawie umieć dostosowywać komunikat do pracownika. Co więcej, inaczej wygląda feedback pozytywny i feedback negatywny. Oto wszystko, co musisz wiedzieć o udzielaniu informacji zwrotnej w swojej firmie.