Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Brand Awareness – czym jest? Dlaczego jest tak ważny?

Brand Awareness – czym jest? Dlaczego jest tak ważny?

 
Brand Awareness – czym jest? Dlaczego jest tak ważny?

Trudno dziś znaleźć osobę, która nie wie, czym jest McDonald's, nigdy nie piła Coca-Coli albo nie słyszała o torebkach od Louisa Vuittona. To przykłady marek rozpoznawalnych na całym świecie. Oczywiście wielkie korporacje mają ogromne możliwości w prowadzeniu kampanii reklamowych i rozreklamowaniu swoich produktów na świecie. Jednak nawet jeśli prowadzi się mały sklep internetowy albo lokalną działalność, warto dbać o rozpoznawalność swojej marki. Dlaczego? Brand awareness, czyli świadomość marki, ma ogromny wpływ na wyniki finansowe Twojego biznesu, bowiem to działania marketingowe poprawiające wizerunek marki na tle konkurencji.

 

Czytaj dalej i dowiedz się, jak badać świadomość marki, zwiększyć zaangażowanie konsumentów w określonej grupie docelowej, budować pozytywny wizerunek marki w oczach klientów oraz czy do tych wszystkich działań będzie Ci potrzebny spory budżet.

 

Spis treści

Czym jest brand awareness?

 

Angielski termin brand awareness można tłumaczyć jako świadomość marki. Chodzi o rozpoznawalność, czyli inaczej siłę marki w świadomości odbiorców – jej logotypów czy produktów. Brand jest rozpoznawalny, kiedy klient potrafi przywołać go z pamięci w danym kontekście albo dostrzega znajomą sobie markę na liście.

 

Świadomość tę buduje się poprzez wywoływanie pozytywnych skojarzeń konkretnych działań, postaw z marką. Dlatego często reklamuje się nie same produkty, ale brand w odpowiednim kontekście, firmy angażują się w akcje społeczne itd. Marka ma się kojarzyć nie tylko z produktami, ale też z określonymi cechami i postawami. Taka strategia zwiększa zaufanie do marki, gdyż klienci mogą się identyfikować nie tylko z produktem, ale i z określonymi wartościami.

 

Poziomy świadomości marki w strategii marketingowej

 

Tradycyjnie wyróżnia się trzy poziomy brand awareness.

 

  • Świadomość wspomagająca

 

Aided awareness (ang.) – na tym poziomie konsument potrafi rozpoznać markę na podstawie konkretnych informacji, takich jak logo, nazwa lub charakterystyczne cechy produktu. Jest to najniższy poziom świadomości marki.

 

  • Świadomość bezwzględna

 

Top-of-mind awareness (ang.) – marka jest pierwszą, która przychodzi na myśl konsumentowi, gdy myśli o danym produkcie lub usłudze.

 

  • Świadomość brandu

 

Brand awareness (ang.) – na tym poziomie konsument zna markę i wie, czym się ona charakteryzuje. Może wskazać jej cechy charakterystyczne, a także korzyści, jakie przynosi.

 

Siła marki – czy rzeczywiście jest tak ważna?

 

Zdecydowanie tak! Współcześnie budowanie świadomości marki pozwala wpisać się w styl życia klientów, zmienić ich nawyki zakupowe. Kubek kawy z popularnej kawiarni, buty sportowe znanej marki, luksusowa torebka – to dziś nie tylko produkty, które można kupić. Określone logotypy pokazują styl życia danej osoby, jej wybory. W reklamach firmy starają się pokazać, że para jeansów to nie tylko spodnie, ale sposób na wyrażenie swojej osobowości, wolność w kreacji itd.

 

Pamiętaj!

 

Dzięki znajomości produktów i świadomości marki, klienci nie muszą się zastanawiać, jakie produkty wybrać – kupują to, co dobrze znają. Ze świadomością wiąże się też zaufanie do marki, za którym idzie lojalność. W efekcie siła marki daje firmie długofalową przewagę konkurencyjną.

 

Popraw stronę internetową Twojej firmy – sprawdź, czym jest ATF i dlaczego ma znaczenie w marketingu internetowym.

 

Badanie brand awareness – wskaźniki, jak mierzyć?

 

Badania rozpoznawalności marki w marketingu dostarczają firmie wiedzy na temat tego, jak są postrzegane jej produkty i czy są rozpoznawalne. Do mierzenia świadomości marki wykorzystuje się metody ankietowe, często badania są prowadzone online.

 

Jest kilka rodzajów świadomości marki. Aby zmierzyć brand awareness, wykorzystuje się trzy wskaźniki.

 

  • Spontaniczną świadomość marki

 

Spontaneous brand awareness (ang.) – mówi się o niej, kiedy klient sam bardzo szybko potrafi przywołać z pamięci daną markę w określonym kontekście.

 

  • Świadomość TOM

 

Świadomość natychmiastowa, pierwsza wymieniona marka – odnosi się do najlepiej zapamiętanej marki, która jako pierwsza przychodzi klientowi na myśl w danym kontekście.

 

  • Wspomaganą świadomość marki

 

Dotyczy marek, które konsument potrafi rozpoznać z listy pozycji, świadczy o najmniejszej więzi z produktami marki. Przykładowo, użytkownik wyszukuje w sieci przedmiot i w wynikach wyszukiwania widzi liczne opcje – jeśli rozpoznaje daną markę wśród pozostałych, jest nieco bardziej skłonny wybrać właśnie ten model przedmiotu.

 

Brand awareness – jak zwiększyć? Social media, cele reklamowe, budowanie lojalności

 

Jest wiele sposobów na zwiększenie świadomości marki – każda firma jest nieco inna, trudno zatem wskazać jedną uniwersalną metodę. Warto rozważyć:

 

  • większe wykorzystanie mediów społecznościowych – regularne publikowanie treści na różnych platformach pozwala na zwiększenie zasięgu i przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów;

  • współpracę z influencerami – dobrze dobrane osoby, które mają duży wpływ na swoją publiczność, mogą pomóc w zwiększeniu widoczności i popularności marki;

  • bardziej intensywne działania public relations – dobry wizerunek w mediach może przyciągnąć uwagę klientów i zwiększyć zainteresowanie marką;

  • inwestycję w reklamy w sieci, radiu, telewizji lub na billboardach;

  • organizację eventów, takich jak konferencje, targi czy spotkania biznesowe;

  • wykorzystanie marketingu szeptanego – pozytywne opinie klientów w internecie na temat marki mogą przyciągnąć kolejnych klientów;

  • wykorzystanie marketingu angażującego klientów;
  • organizację konkursów i giveaway’ów – tworzenie konkursów i rozdawanie nagród związanych z marką może zachęcić do zakupu produktów nowe osoby;

  • zaangażowanie się w działania charytatywne i społeczne, co polepsza wizerunek firmy, buduje zaufanie do marki.

 

Sprawdź także: marka luksusowa a marka premium – czym się różnią?

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Asystent / Stażysta w dziale kadr i płac

    Fresenius   Poznań    praca stacjonarna
    praktykant/stażysta / asystent  umowa zlecenie
    3 godz.
    Zadania, jakie Ci proponujemy: przygotowanie korespondencji wychodzącej odbieranie poczty przychodzącej skanowanie dokumentów wpinanie dokumentów do teczek osobowych przygotowanie dokumentów do archiwizacji inne administracyjne zadania w dziale kadr i płac W zamian oczekujemy: studenta /...
  • Przedstawiciel Regionalny

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice    praca mobilna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Obszar pracy obejmuje województwa: śląskie i małopolskie. Twoje zadania: Budowanie i utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami; Prezentowanie innowacyjnych rozwiązań i produktów medycznych, przeprowadzanie szkoleń produktowych dla personelu medycznego. Realizacja celów...
  • Specjalista ds. Sprzedaży Produktów Medycznych

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice    praca mobilna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Obszar pracy obejmuje województwa: śląskie i małopolskie Obowiązki: Budowa i pielęgnacja relacji z klientami; Demonstracja oraz szkolenie z zakresu produktów medycznych; Realizacja założonych celów sprzedażowych; Analiza rynku i identyfikacja nowych szans rynkowych; Reprezentowanie firmy...
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    Fresenius   Myślenice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska: prowadzenie zabiegów hemodializy, opieka pielęgniarska nad pacjentami hemodializowanymi oraz dializowanymi otrzewnowo, prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej​​​. Oczekujemy: aktualnego prawa wykonywania zawodu pielęgniarka/ pielęgniarz, zaangażowania i chęci rozwoju.​
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    Fresenius   Oświęcim    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska: prowadzenie zabiegów hemodializy, opieka pielęgniarska nad pacjentami hemodializowanymi oraz dializowanymi otrzewnowo, prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej​​​. Oczekujemy: aktualnego prawa wykonywania zawodu pielęgniarka/ pielęgniarz, zaangażowania i chęci rozwoju.​
  • Pielęgniarka / Pielęgniarz

    Fresenius   Pabianice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Opis stanowiska: prowadzenie zabiegów hemodializy, opieka pielęgniarska nad pacjentami hemodializowanymi oraz dializowanymi otrzewnowo, prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej​​​. Oczekujemy: aktualnego prawa wykonywania zawodu pielęgniarka/ pielęgniarz, zaangażowania i chęci rozwoju.​

Najnowsze artykuły

Wigilia firmowa, prezenty świąteczne – jak wliczyć je do kosztów uzyskania przychodu?

Wigilia firmowa, prezenty świąteczne – jak wliczyć je do kosztów uzyskania przychodu?

Organizując świąteczne spotkanie w biurze i rozdając upominki dla pracowników czy klientów, przedsiębiorcy muszą mieć świadomość, że każda darowizna może wywoływać skutki podatkowe. Czy prezent na święta Bożego Narodzenia podlega opodatkowaniu? Jak zaksięgować świąteczne wydatki firmy? Wyjaśniamy, kiedy wydatek może stanowić koszt uzyskania przychodu.

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

Na koniec roku niektórzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne – tzw. trzynastkę. Nie ma ona charakteru powszechnego, zgodnie z przepisami przewidziana jest dla określonej grupy zawodów. Co więcej, trzynastkę łatwo stracić np. przez nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, kto i kiedy otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, a także jaka jest jego wysokość za 2024 rok.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

– Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Trwa rekrutacja do polskiej stacji polarnej. Czy warto się zgłosić?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Dyskusje o wolnej od pracy Wigilii czy wolnym Wielkim Piątku toczą się od dawna... a co z sylwestrem? 31 grudnia należy do dni, w których większość z nas jest zajęta przygotowywaniem się do zabawy noworocznej – w związku z czym skupić się na pracy jest wyjątkowo trudno. Póki co w Polsce sylwester nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy, a jak jest w innych krajach Europy?