Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Aneks do umowy o pracę — kiedy jest stosowany, jak go sporządzić

Aneks do umowy o pracę — kiedy jest stosowany, jak go sporządzić

 
Aneks do umowy o pracę — kiedy jest stosowany, jak go sporządzić

Aneks zmieniający do umowy o pracę to najszybszy i najbardziej powszechnie stosowany sposób aktualizacji umowy w przypadku, w którym doszło do zmiany warunków lub płacy u zatrudnionej osoby.

 

Aneks do umowy o pracę – podstawowe informacje


Wszystkie ustalenia między pracownikiem a pracodawcą dotyczące stosunku pracy, powinny być uregulowane w umowie o pracę. Po podpisaniu dokumentu, przełożony może jednak chcieć zmienić jego warunki (zarówno w kontekście płacy, jak i obowiązków). Aby móc to jednak zrobić, musi uzyskać zgodę zainteresowanej osoby. Jeśli obie strony zgadzają się na zmiany, to można wprowadzić je aneksem do umowy. Nie trzeba wtedy zrywać poprzedniej umowy i zawierać nowej, a jedynie wprowadzić do niej nowe informacje za pomocą aneksu.

 

Kiedy aneks, a kiedy porozumienie zmieniające?


To pytanie jest często zadawane nawet przez specjalistów z HR. Warto zatem wyjaśnić, że porozumienie zmieniające jest tym samym, co aneks do umowy. To dwie różne nazwy tego samego dokumentu.
Z aneksem do umowy będziemy mieć zatem do czynienia wtedy, kiedy istnieje porozumienie między stronami w sprawie warunków pracy i płacy. Z tego powodu, nie powinno w praktyce zdarzyć się coś takiego jak nie podpisanie aneksu do umowy przez pracownika. Jeśli bowiem został przygotowany aneks, to powinno oznaczać to istnienie porozumienia między pracownikiem a pracodawcą. Jeśli pracownik aneksu nie podpisze, pracodawca powinien wręczyć mu wypowiedzenie zmieniające.

 

Aneks do umowy o pracę, a czas trwania umowy


To, jaką formę umowy ma pracownik, nie ma znaczenia w kontekście jej aneksowania. Podpisać można aneks do umowy o pracę na czas określony oraz aneks do umowy o pracę na czas nieokreślony.
Czego nie można zmienić aneksem do umowy?
Jeśli podwładny wyrazi zgodę, aneks do umowy o pracę może zmienić praktycznie wszystkie warunki pracy i płacy, o ile nie będą one mniej korzystne niż aktualnie obowiązujące przepisy prawa pracy.

 

Aneks do umowy o pracę — kiedy się go stosuje


Każda zmiana umowy o pracę w zakresie warunków pracy i płacy wymaga zgody zatrudnionego. Pracodawca musi mieć pisemne, wyraźne potwierdzenie tego, że dana osoba z nowymi warunkami się zapoznał i wyraża na nie zgodę. Aneks do umowy o pracę będzie zatem konieczny zawsze wtedy, kiedy:


    • zmieniły się warunki pracy lub / i płacy,
    • pracownik wyraził na nie zgodę.


W praktyce najczęstsze sytuacje, w których podpisywany jest aneks do umowy to:


    • zmiana wynagrodzenia na wyższe (ustawowa podwyżka wynagrodzenia minimalnego, jeśli pracownik je otrzymywał lub podwyżka),
    • aneks zmieniający stanowisko,
    • zmiana miejsca wykonywania pracy,
    • zmiana etatu (wymiar).


Warto pamiętać, że aneks do umowy należy podpisać z pracownikiem również wtedy, kiedy warunki umowy o pracę zmieniły się na lepsze dla pracownika (np. dostał podwyżkę). Nie można zakładać, że skoro w opinii pracodawcy, warunki pracy będą korzystniejsze, to pracownik wyrazi na nie na pewno zgodę (nie istnieje w tym przypadku domniemanie zgody). Trzeba ją potwierdzić podpisem pracownika na aneksie.

 

Przedłużenie umowy aneksem


Jednym ze sposobów, jakie stosują pracodawcy by wydłużyć okres zatrudniania pracownika na umowie na czas określony, jest aneks przedłużający umowę. Trzeba tu podkreślić, że przedłużenie umowy o pracę na czas określony aneksem nie jest możliwe. Traktowane jest to jako próba obejścia praca. Pracodawca, który po zawarciu trzech umów na czas określony, w celu uniknięcia zawarcia umowy na czas nieokreślony wręcza pracownikowi aneks do umowy na czas określony, postępuje niezgodnie z prawem. W takich sytuacjach przedłużenie umowy aneksem traktuje się jako zawarcie umowy na czas nieokreślony.

 

Zmiana najniższej krajowej a aneks do umowy


Aneks do umowy o pracę w związku ze zmianą wynagrodzenia ma miejsce zawsze wtedy, kiedy pracownik otrzymuje podwyżkę. Nie ma przy tym znaczenia, czy jest to podwyżka wynikająca z umowy między pracodawcą a pracownikiem (np. aneks zmieniający wynagrodzenie w wyniku awansu pracownika) czy też podwyżka wynikająca ze zmiany przepisów o wynagrodzeniu minimalnym. Jeśli pracownik w umowie o pracę ma wpisane kwotowo wynagrodzenie minimalne, to przy jego ustawowej zmianie, pracodawca jest zobowiązany do aneksowania umowy o pracę pracownika na wyższą kwotę.


Nie jest konieczny aneks do umowy o pracę, jeśli nastąpiła ustawowa zmiana wynagrodzenia minimalnego, ale w umowie nie podano kwoty, a umieszczono zapis o tym, że wynagrodzenie pracownika jest równe kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w danym roku kalendarzowym.
Z uwagi na to, że obecnie przepisy wyznaczają również wynagrodzenie minimalne przy umowie – zleceniu, to dla osoby, która pracuje za minimalną stawkę na umowie zlecenie, również należy wręczyć do podpisania aneks do umowy. Zmiana wynagrodzenia minimalnego zawsze niesie ze sobą konieczność aneksowania wszystkich umów, zawieranych na kwoty wynagrodzenia minimalnego.


Aneks do umowy o pracę wynagrodzenie minimalne – wzór takiego aneksu musi zawierać datę podpisania aneksu, opis nowych warunków płacy oraz datę, od kiedy mają zacząć obowiązywać. Ponieważ wynagrodzenie minimalne jest zawsze w Polsce wprowadzane od nowego roku kalendarzowego, aneks do umowy o pracę - zmiana wynagrodzenia minimalnego, musi zacząć obowiązywać od pierwszego stycznia danego roku.

 

Czy zmiana wynagrodzenia na niższe może być aneksowana?


Jeśli na obniżkę pensji pracownik się zgodził, to tak. Natomiast trzeba pamiętać, że na obniżenie wynagrodzenia pracownik może się nie zgodzić i dlatego najczęściej wręcza się w takiej sytuacji pracownikowi wypowiedzenie zmieniające warunki płacy.

 

Jak sporządzić aneks do umowy


Aby napisać aneks do umowy o pracę należy sporządzić dokument, w którym zostaną uwzględnione następujące elementy:


    • data i miejsca zawarcia umowy, oraz wskazanie jednoznaczne umowy, która jest aneksowana,
    • właściwy tytuł (np. aneks do umowy o pracę lub porozumienie zmieniające warunki pracy / płacy),
    • określenie stron umowy,
    • opis warunków, jakie ulegają zmianie – zarówno tego, jak wyglądały przed aneksowaniem oraz tego, jak będą wyglądały po wejściu aneksu w życie,
    • datę, od kiedy aneks zaczyna obowiązywać (jeśli jej nie ma uznaje się, że jest nią data podpisania aneksu),
    • informację, że pozostałe warunki umowy nie ulegają zmianie,
    • miejsce na podpisy.
Jeśli nadal nie wiesz jak napisać aneks do umowy o pracę, wzór możesz znaleźć w Internecie.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca ciężarówek C+E

    Feel Flex   Holandia   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Nasi kierowcy pracują jako: Kierowcy dystrybucji marketów spożywczych; Kierowcy ciężarówek recyklingu; Kierowcy ciężarówek chłodnia, izoterma; Kierowców Terbergów (placowych) Uwaga nie posiadamy ofert dla kierowców na trasach międzynarodowych i chcących pracować w tzw systemie!
  • Elektryk

    Elektra i Kungsbacka AB   Szwecja, Goteborg   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    9 godz.
    START Pracy od stycznia 2025 roku. Opis stanowiska: Praca fizyczna przy montażu instalacji elektrycznych i teletechnicznych. Montaż tras kablowych, układanie kabli i przewodów. Podłączanie urządzeń elektrycznych i AKPiA. Montaż rozdzielnic, opraw oświetleniowych, osprzętu.
  • Specjalista / Specjalistka ds. Księgowości

    Legal House Poland sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zakres obowiązków: prowadzenie ewidencji księgowej; dbałość o prawidłowy obieg dokumentów; sporządzanie deklaracji podatkowych, raportów finansowych, raportów wewnętrznych; księgowanie list płac, wyciągów bankowych; fakturowanie, wysyłanie faktur do klienta; prowadzenie rozliczeń;...
  • Kontroler Jakości w Laboratorium Weterynaryjnym

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al.Krakowska 110/114    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Dołącz do naszego zespołu w Vetlab jako Specjalista ds. Kontroli Jakości! Będziesz zapewniał wysokie standardy naszych usług laboratoryjnych. Twoje zadania: Tworzenie i wprowadzanie procedur jakościowych zgodnie z przepisami. Monitorowanie procesów laboratoryjnych, aby spełniały standardy...
  • Claims Services Processing Specialist / Analyst with Spanish

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    11 godz.
    Aon is in the business of better decisions At Aon, we shape decisions for the better to protect and enrich the lives of people around the world. As an organization, we are united through trust as one inclusive, diverse team, and we are passionate about helping our colleagues and clients succeed....
  • Młodszy Mikrobiolog Weterynaryjny

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Obowiązki: Realizacja analiz mikrobiologicznych, w tym posiewy, identyfikacja i antybiogramy. Omawianie wyników z zespołem. Zarządzanie dokumentacją badawczą.

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?