Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Administrator budynku – obowiązki, zadania, zarobki

Administrator budynku – obowiązki, zadania, zarobki

 
Administrator budynku – obowiązki, zadania, zarobki

Chyba wszyscy znamy charyzmatycznego gospodarza domu z kultowych „Alternatyw 4”. Czy współcześnie Stanisław Anioł sprawdziłby się jako administrator budynku? Jakich obowiązków i wynagrodzenia możemy się spodziewać, rozważając karierę na tym stanowisku?

 

Zarządca a administrator

 

Aby dokładnie określić zakres obowiązków administratora, warto już na wstępie zdefiniować, czym jest administrowanie budynkiem, a czym zarządzanie. Te dwie czynności często są mylone, a obowiązki administratora utożsamiane z obowiązkami zarządcy.

 

Wspólnota mieszkaniowa, czyli ogół właścicieli lokali w danej nieruchomości, może wybrać jeden z dwóch sposobów zarządzania budynkiem. Jeśli zdecyduje się zatrudnić zarządcę nieruchomości bądź specjalistyczną firmę pełniącą tę funkcję, po podpisaniu umowy na zarządcy spoczną obowiązki kierowania sprawami wspólnoty. W drugim przypadku spośród mieszkańców zostaje wyłoniony zarząd wspólnoty, który będzie organem decyzyjnym. W takiej sytuacji najczęściej wspólnota mieszkaniowa szuka administratora i to on jest odpowiedzialny za podstawowe czynności dotyczące sprawowania opieki nad budynkiem.

 

Zakres obowiązków zarządcy i jego zawodowa odpowiedzialność są dużo większe niż w przypadku administratora. Administrator również zarządza budynkiem, ale w znacznie mniejszej skali. Przykładowo podjęciem decyzji o dużym, generalnym remoncie przeciekającego dachu zajmie się zarządca, a administrator zadecyduje o wymianie żarówek na patio.

 

Obowiązki administratora budynku

 

Do obowiązków administratora budynku należą czynności zapewniające prawidłowe funkcjonowanie obiektu, czyli kontrola stanu technicznego nieruchomości, prace konserwatorskie i usuwanie awarii, pobieranie opłat czynszowych od mieszkańców oraz dbanie o czystość i bezpieczeństwo terenu nieruchomości, a zwłaszcza jego części wspólnych. Administrator podlega pod zarząd wspólnoty, wykonuje zlecone przez niego zadania. Załatwia także bieżące sprawy lokatorów.

 

Zadania administratora budynku

 

W swojej codziennej pracy administrator powinien mieć na uwadze przede wszystkim dobro lokatorów. Jest pierwszą osobą kontaktową w przypadku jakichkolwiek problemów. Musi się także liczyć z tym, że czasem mieszkańcy mogą być niezadowoleni ze stanu budynku i skarżyć się np. na awarię domofonu. Dobry administrator będzie starał się tak zorganizować swoją pracę, żeby jak najszybciej załatwić pilne sprawy. Osoba zatrudniona na tym stanowisku musi umieć nawiązywać kontakt z ludźmi, być komunikatywna i konkretna, a także powinna szybko podejmować decyzje i ponosić za nie odpowiedzialność.

 

Zarząd wspólnoty może zlecić administratorowi także kontrolę realizacji umów na sprzątanie, dostarczanie mediów czy wywóz śmieci, prowadzenie małej księgowości oraz przygotowywanie i aktualizowanie spisu lokatorów. Paleta zadań administratora budynku jest więc dość szeroka, dlatego dobry administrator, prócz wyżej wymienionych cech i umiejętności, powinien mieć także wiedzę z zakresu prawa budowlanego i znać przepisy regulujące administrowanie budynkami. Jeśli zarząd wspólnoty nie będzie zadowolony z pracy wybranej osoby, możliwe jest rozwiązanie umowy i zmiana administratora wspólnoty mieszkaniowej.

 

Administrator budynku – zarobki

 

Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń w 2018 roku najwyższe miesięczne zarobki w zawodzie administratora to ponad 4893 zł brutto. Mediana wynagrodzeń na tym stanowisku wynosi 3737 zł brutto. Co drugi administrator zarabia w przedziale 2967 - 4893 zł, a 25% najgorzej opłacanych otrzymuje pensję niższą niż 2967 zł. Na wysokość zarobków administratorów wpływają między innymi wykształcenie i staż pracy. Istotny jest także region, w którym podejmują zatrudnienie.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Rabat – co to? Jak obliczyć?

Czy to, co wydaje się okazją, rzeczywiście nią jest? Zanim rzucisz się w wir zakupów Czarnego Piątku, Black Weeked i wreszcie Cyber Monday, dowiedz się, czym rzeczywiście jest rabat, jak się go oblicza oraz jakie są popularne sposoby manipulacji cenowych z wykorzystaniem hasła o obniżce cen. Skorzystaj promocji i nie daj się złapać na fałszywy rabat!

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Czarny Piątek w Polsce, czyli jak wygląda Black Friday oczami pracownika?

Nadszedł długo wyczekiwany przez wielu Czarny Piątek, czyli dzień przedświątecznych obniżek cen. Dla klientów to szansa na złapanie wyjątkowych okazji, dla firm zysk, ale i ogromne wyzwanie logistyczne. Kto najbardziej korzysta na Black Friday? Czy jest to najgorszy dzień w pracy sprzedawcy? Podpowiadamy, jak przetrwać Czarny Piątek i z perspektywy konsumenta, i pracownika sklepu.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

1 grudnia wypada Światowy Dzień AIDS. To ważna data, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Wigilia wolna od pracy – od kiedy?

Wigilia wolna od pracy – od kiedy?

Dyskusja o tym, że Wigilia powinna być wolna od pracy, toczyła się w przestrzeni publicznej od dawna. 27 listopada Sejm przegłosował poprawkę do ustawy o dniach wolnych od pracy, w myśl której Wigilia będzie dniem wolnym – ale zmiany nie wejdą w życie od razu. Nowe przepisy zakładają także zwiększenie liczby niedziel handlowych w 2025 roku. 

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!