Nawet jeśli realizujesz się w zawodzie, który wybrałeś i sama praca generalnie sprawia Ci przyjemność i satysfakcję – prawdopodobnie jest kilka jej elementów, które chętnie usunąłbyś z planu zajęć. Co najczęściej uprzykrza dzień pracy? Oto lista czynności, które naszym zdaniem należą do najbardziej znienawidzonych przez pracowników. Czy naprawdę nie można ich uniknąć?
Spis treści
Raporty
Pracodawca chce wiedzieć, co w ciągu dnia robisz i na jakim etapie realizacji projektu się znajdujesz. To zrozumiałe. Raporty pomagają być na bieżąco z pracą zespołu, pozwalają na wysnucie wniosków co do dalszej pracy czy zmiany strategii. Jednak czy rzeczywiście musisz każdego dnia przygotowywać raport wewnętrzny, a do tego sprawozdanie dla szefa X, skrót dla zespołu Y i jeszcze zestawienie miesięczne? W większości powielasz te same informacje, zmienia się tylko konfiguracja podawanych danych.
Z raportów trudno byłoby zrezygnować – w końcu reszta zespołu i przełożeni muszą wiedzieć, czym się zajmujesz. Pamiętaj jednak, że bolączkę związaną z przygotowywaniem zestawień mogą złagodzić dobre programy do zarządzania projektami. Na rynku jest już ich naprawdę sporo. Przygotowywanie tabelek w arkuszu kalkulacyjnym powoli staje się przeżytkiem – warto wypróbować możliwości nowoczesnego oprogramowania i zautomatyzować proces tworzenia raportów.
Zostawanie po godzinach
Co prawda za nadgodziny należy się dodatkowe wynagrodzenie lub wolne, jednak większość z nas i tak ich nie lubi. Zostawanie po godzinach w pracy zaburza równowagę między życiem prywatnym i zawodowym. A kiedy masz mniej czasu dla siebie, stajesz się przemęczony, sfrustrowany, niewyspany – co odbija się na kondycji fizycznej i psychicznej. Dlatego Kodeks pracy ściśle określa zasady, na jakich pracodawca może zaproponować podwładnemu pracę po godzinach. Pamiętaj, że pozostawanie dłużej niż wynika to z dziennego rozkładu dnia jest dopuszczalne jedynie w przypadku szczególnej potrzeby pracodawcy. Nie może więc być regułą!
Niezapowiedziane spotkania
Masz zaplanowany cały dzień pracy i już się cieszysz, że wreszcie uda Ci się wszystko dopiąć na czas… a szef mówi Ci, byś przerwał to, co robisz, i wziął udział w spotkaniu online lub w biurze. Sfrustrowany starasz się śledzić dyskusję, ale jeśli bezpośrednio nie dotyczy ona Twoich zadań, możesz mieć poczucie, że tracisz czas, trudno Ci się skoncentrować. Spotkania należą do najbardziej stresujących elementów codziennej pracy. Niektóre są niezbędne, innych dałoby się uniknąć. Jeśli są naprawdę konieczne, warto zaproponować przełożonemu, by w miarę możliwości odbywały się przynajmniej zawsze o ustalonej porze i w ustalonym dniu. Dzięki temu spotkania nie zaburzą rozkładu zajęć i wszyscy będą mogli się do nich przygotować.
Przejmowanie obowiązków
Przytłacza Cię nadmiar obowiązków w pracy, a manager właśnie oświadczył, że kolega zrezygnował i błyskawicznie musisz przejąć również jego zadania, przynajmniej do czasu znalezienia zastępstwa. Takie sytuacje zdarzają się w każdej firmie i są normalne, co jednak stanowi niewielkie pocieszenie dla osoby, która nagle musi pracować znacznie bardziej intensywnie niż dotychczas, w mgnieniu oka nauczyć się nowych rzeczy. Pamiętaj, że pracodawca jest zobowiązany przez Kodeks pracy do sprawiedliwego podziału obowiązków między pracownikami. Jeśli czujesz się wykorzystywany lub dyskryminowany z jakiegoś powodu – poinformuj o tym przełożonego, a w bardziej skrajnych przypadkach – możesz zgłosić nieprawidłowości do PIP. Nie zapomnij też, że wzrost liczby obowiązków i zwiększenie się odpowiedzialności to poważny argument, by podwyższyć także Twoje wynagrodzenie. Zawsze warto zapytać o podwyżkę!
Nagła zmiana strategii działania
Twój zespół działa jak rozpędzona lokomotywa, która mknie prosto do wyznaczonego celu… aż nagle szef stwierdził, że jednak macie wszystko zostawić – zespół zmieni strategię działania. Decyzja o porzuceniu dotychczasowej pracy może być bardzo frustrująca. W końcu włożyłeś sporo wysiłku, by pchnąć prace do przodu, rozwiązałeś po drodze mnóstwo problemów. Teraz wydaje się, że to wszystko na marne. Masz prawo czuć się zawiedziony.
Z drugiej jednak strony, realizując różnego rodzaju zadania nieustannie czegoś się uczysz. Pamiętaj też, że często lepiej jest zawrócić na czas niż z uporem tkwić w projekcie skazanym na porażkę.
Czy wiesz, czym różnią się dobry i zły stres w pracy? Sprawdź, dlaczego czasami deadline'y działają motywująco i jak sobie radzić w trudnych sytuacjach.