Inżynieria – dużo etatów czy problemy z pracą?
Ze względu na zakończone inwestycje drogowe oraz nadal pojawiające się problemy w branży budowlanej (która na szczęście, dzięki projektom komercyjnym powoli się podnosi) inżynierowie dróg i mostów oraz budownictwa nie mogą nadmiernie przebierać w ofertach pracy.
Innym problemem inżynierów szukających zatrudnienia są niewystarczające kwalifikacje w zakresie znajomości języków obcych . Wiele Firm – szczególnie z kapitałem zagranicznym wymaga od pracowników znajomości języka angielskiego. Problemy ze znalezieniem inżynierów władających językiem obcym potwierdza Anna Jacykowska, HR Manager Firmy Molex sp. z o.o. „Coraz bardziej problematyczne okazuje się znalezienie specjalisty inżyniera, który ma doświadczenie i chociażby w stopniu komunikatywnym posługuje się językiem angielskim” – zauważa.
Inżynierom, zwłaszcza młodym, brakuje również znajomości takich programów, jak AutoCad. Uczelnie nie przygotowują do niektórych podstawowych obecnie zadań inżynierskich , jak chociażby programowanie sterowników PLC czy obsługi specjalistycznego oprogramowania. Brak inwestycji w narzędzia i oprogramowanie sprawia, że studia kończą inżynierowie, którzy nie mogą znaleźć pracy, ponieważ nie posiadają wymaganych przez pracodawców kwalifikacji. Paradoksem w tym kontekście stało się to, że ofert pracy jest sporo, ale równie dużo jest bezrobotnych inżynierów.
Zawody deficytowe
Już brakuje, a problem w ciągu najbliższych lat będzie się pogłębiał, inżynierów budownictwa kolejowego. Również w branżach: telekomunikacyjnej, elektronicznej i produkcyjnej jest zbyt mało specjalistów.
W Molex sp. z o.o. najtrudniej obecnie o wysokiej klasy inżyniera jakości lub inżyniera procesu, który miałby doświadczenie i wiedzę na temat podstawowych narzędzi związanych ze swoim obszarem – komentuje sytuację na rynku Anna Jacykowska. A zapotrzebowanie będzie rosło. Jeśli chodzi o specjalizacje, to bezcenne będą osoby z doświadczeniem w obszarze światłowodów, wtryskarek czy też z branży medycznej , ale oczywiście osoby z doświadczeniem w dużej Firmie produkującej wysokiej jakości podzespoły elektroniczne i wiązki kablowe też mogą liczyć na zatrudnienie w Molex sp. z o.o.
Poszukiwani na rynku są również inżynierowie mechatroniki, elektroniki, pneumatyki oraz robotyki , którzy znajdują pracę w Firmach produkcyjnych głównie w działach projektowych, rozwoju, R&D oraz kontroli jakości.
Rozwój inżyniera – języki obce i kompetencje miękkie
Inżynierowie z Polski cenieni są na zagranicznych rynkach pracy i chętnie zatrudniani przez międzynarodowe firmy na stanowiskach kierowników projektów i team liderów. Aby jednak dostać taką pracę, trzeba spełnić dwa warunki:
• znać język obcy (najczęściej angielski lub niemiecki w stopniu wystarczającym do czytania dokumentacji i swobodnej komunikacji),
• mieć kompetencje menedżerskie i umieć zarządzać zespołem pracowników.
Niestety, uczelnie nie przygotowują w żadnym z tych obszarów. Inżynier, chcąc mieć szansę na pracę w międzynarodowej firmie, musi zatem sam ponieść wysiłek edukacyjny, a jednocześnie być stale otwartym na rozwój i zdobywanie nowej wiedzy branżowej. Część inżynierów już widzi konieczność podnoszenia kompetencji w tym zakresie. Z badań ankietowych przeprowadzonych w branży wynika, że konieczność nauki języków obcych dostrzega prawie połowa inżynierów, a co dziesiąty wie, że bez rozwiniętych kompetencji miękkich nie ma co liczyć na lepsze propozycje pracy i wyższe wynagrodzenie
Pracodawcy poszukują również osób, które są gotowe do jak najszybszego wejścia w organizację (czyli osób z określonym doświadczeniem), ale także niezmiernie ważne jest to by nowy pracownik pasował do obecnego zespołu, zarówno pod kątem osobowości, jak i uzupełnienia go swoją dotychczasową wiedzą – wskazuje Anna Jacykowska z Molex sp. z o.o.
Miękkie kompetencje inżyniera. Co jest najbardziej potrzebne inżynierom?
• Umiejętności komunikacyjne zwłaszcza w zakresie przekazywania wiedzy pomiędzy poszczególnymi członkami zespołów projektowych, w których nierzadko znajdują się specjaliści z różnych obszarów zawodowych.
• Umiejętności współpracy w zespole– zwłaszcza w kontekście wymiany informacji i zarządzania wiedzą oraz przedkładania interesu zespołu nad własny.
• Chęć uczenia się i poznawania branży – zbyt często inżynier zatrzymuje się na etapie wiedzy, którą wyniósł ze studiów. Nie śledzi nowości, nie czyta, nie rozwija się.
• Odpowiedzialność Za projekt zaangażowanie w rozwiązywanie problemów i branie na siebie odpowiedzialności za podejmowane decyzje i terminy.
• Kompetencje liderskie pozwalające na efektywne zarządzanie zespołem (umiejętność motywowania, ustalania celu dla grupy, rozliczania z zadań, delegowania). Eksperci HR twierdzą, że najmłodszy narybek jest nieco bardziej świadomy konieczności rozwijania swoich kompetencji w tym zakresie, ale do ideału jeszcze daleka droga.
\
Specjalizacje inżyniera – perspektywy i zarobki
Inżynier zarządzania jakością
edno z najbardziej poszukiwanych stanowisk w branży produkcyjnej, elektronicznej, motoryzacyjnej, konstrukcyjnej. Do głównych wymagań należy wiedza na temat narzędzi badania jakości i zarządzania jakością, znajomość wybranych metodologii Six Sigma, Lean, Ishikawa Kaizen, PDCA i wysokie kompetencje w zakresie umiejętności pracy w zespole. Zarobki na tym stanowisku kształtują się pomiędzy 3200 a 6700 zł brutto, mediana to 4861 zł brutto.
Inżynier testów automatycznych
Dynamicznie rozwijające się stanowisko w branży IT wynikające ze zwiększania się roli testów oprogramowania w procesie jego produkcji. Do głównych wymagań należy doświadczenie w obszarze budowania skryptów testów oprogramowania, umiejętność tworzenia scenariuszy testowych, znajomość narzędzi oraz frameworków wspierających tworzenie testów. Zarobki na tym stanowisku kształtują się pomiędzy 4000 a 7200 zł brutto, mediana to 5400 zł brutto.
Inżynier produktu
Zatrudniani w Firmach produkcyjnych inżynierowie produktu odpowiadają za wdrażanie nowych produktów do produkcji zgodnie z projektem i prototypami. Poszukiwani są nie tylko przez duże koncerny (choć jest to najczęstszy kierunek rozwoju), ale również przez mniejsze Frmy produkcyjne. Do wymaganych kompetencji należą przede wszystkim wykształcenie z zakresu budowy maszyn lub inżynierii materiałoweji doświadczenie branżowe, które ułatwia pracę. Inżynierowie kontaktują się w trakcie pracy z kierownikami produkcji i całym warsztatem produkcyjnym, zatem umiejętności komunikacyjne nie zaszkodzą. Zarobki na tym stanowisku kształtują się pomiędzy 3500 a 7200 zł brutto, mediana wynosi 4700 zł brutto.
Inżynier procesu
Na te stanowiska poszukiwani są najczęściej inżynierowie z dobrą znajomością języka obcego – wynika to z zatrudniania ichgłównie przez Firmy międzynarodowe. Do najważniejszych kompetencji należy ponadto umiejętność opracowywania specyfkacji produktu oraz projektowania całości procesu zgodnie z metodologią zarządzania konkretnym projektem. Często oczekuje się certyfkatów z zakresu prowadzenia projektów.
Zarobki na tym stanowisku kształtują się pomiędzy 3700 a 6800 zł brutto, media na to 5000 zł brutto.
Inżynier serwisu
Inżynierowie serwisu pracują albo na własnych parkach maszyn (w firmach produkcyjnych posiadających własne zaplecze maszynowe), albo w ramach serwisu udzielanego przez firmy nabywcom produkowanych przez nie urządzeń i maszyn. Dobrze, jeśli kandydat na pracownika ma doświadczenie „oddolne”, czyli sam zajmował się usługami serwisowymi i prowadził dokumentację serwisową. Przydaje się też terminowośći odpowiedzialność.
Zarobki na tym stanowisku kształtują się pomiędzy 3 000 a 5 800 zł brutto, mediana wynosi 4 200 zł brutto.
Stanowiska hybrydowe w inżynierii
Coraz częściej pojawiają się ogłoszenia rekrutacyjne na tzw. stanowiska hybrydowe, czyli łączące w sobie kompetencje z kilku specjalności. W przypadku inżynierów są to najczęściej stanowiska, w ramach których inżynier zarządza zespołem projektowym lub grupą podwładnych pracowników, łączy wiedzę z dwóch obszarów inżynierii (np. wiedzę z zakresu projektowania procesu z zarządzaniem jakością) lub ma kompetencje, które pozwalają mu na przenoszenie go ze stanowiska na stanowisko w razie pogorszenia koniunktury lub sezonowości branży (dotyczy to m.in. branży budowlanej oraz motoryzacyjnej). Niestety, inżynierowie zatrudniani na stanowiskach hybrydowych nie dostają pod-wójnego uposażenia – z reguły ich stawki nie różnią się od innych, mimo większych wymagańi szerszych kompetencji.