1. Liczba placówek gastronomicznych z roku na rok rośnie, brakuje jednak rąk do pracy. Które zawody są najbardziej deficytowe w branży HoReCa?
M.Z. Jest ogólny problem z zatrudnianiem w gastronomii wynikający z szeregu czynników: braku odpowiedniego kształcenia, braku etosu pracy w gastronomii czy zmianie struktury demograficznej kraju. Największa skala tego problemu dotyka kelnerów, czyli osób mających bezpośredni kontakt z klientem, którzy wnoszą bardzo dużo do działalności danego przedsiębiorstwa gastronomicznego. Niestety większość osób decydujących się na pracę kelnera traktuje tę posadę jako przystanek w dalszej karierze, co wpływa na wysoką fluktuację kadry, a przez to jej nienajlepszą jakość.
2. Na zachodzie, np. we Francji czy Włoszech, średni wiek kelnera to ponad 40 lat. W Polsce dominują młodzi ludzie z niewielkim doświadczeniem. Jakie możliwości rozwoju daje ta profesja w Polsce?
M.Z. Oczywiście, jeśli tylko ktoś jest zainteresowany pozostaniem u danego pracodawcy, to ten z pewnością będzie promował lojalność i doświadczenie. Wśród członków ZP HoReCa wielu z menedżerów restauracji, operatorów czy franczyzobiorców to osoby, które zaczynały jako kelnerzy. Praca w gastronomii jest trudna, dlatego ceni się ludzi z doświadczeniem.
3. Fluktuacja pracowników to jeden z większych problemów w branży HoReCa. Czy mimo to warto spróbować swoich sił w tej branży?
M.Z. Warto, bo jest to branża, która pozwala stabilnie zarobić i stale podnosić swoje kwalifikacje w zakresie sprzedaży czy obsługi klienta. Jeśli nie jest to praca docelowa, to na pewno – w dłuższej perspektywie – pozwala zdobyć cenne umiejętności „miękkie”, do wykorzystania w dalszej karierze.
4. Dla młodych ludzi, studentów praca w HoReCa to często praca dorywcza lub sezonowa. Jakie korzyści przyszłemu inżynierowi, finansistce czy informatykowi może dać doświadczenie zawodowe w gastronomii/hotelarstwie?
M.Z. Praca w gastronomii uczy przede wszystkim obowiązkowości, dokładności i odpowiedzialności, czyli kluczowych kompetencji wymaganych przez pracodawców. I nie są to mrzonki – kelner bierze odpowiedzialność za konsumenta, jego bezpieczeństwo czy doznania w danej restauracji. To w dużej mierze od pracy kelnera zależy, czy i w jaki sposób potrzeby konsumenta zostaną zaspokojone.
5. Jak potencjalny kandydat może zweryfikować rzetelnego pracodawcę? Na co powinien zwrócić uwagę?
M.Z. Na pewno powinien zasięgnąć opinii pracowników i byłych pracowników – to powinien być istotny, ale nie decydujący element oceny. To, do czego zawsze zachęcamy, to sprawdzenie, czy dany pracodawca działa uczciwie – jeśli fiskalizuje sprzedaż i wypłaca pensje zgodnie z umową, to chyba należy uznać go za rzetelnego.
6. Związek Pracodawców Hoteli, Restauracji i Cateringu (ZP HoReCa), którego jest Pan prezesem reprezentuje wiodących pracodawców w branży gastronomicznej, jakie wyzwania kadrowe w najbliższych latach stoją przed tymi firmami?
M.Z. Największe wyzwanie to zabezpieczenie wystarczającego poziomu wykwalifikowanej kadry oraz ujarzmienie rosnących kosztów zatrudnienia. Niestety, pracowników nie przybywa, natomiast presja płacowa rośnie. Trzeba ponownie obudzić etos pracy w gastronomii, pokazać korzyści – i finansowe, i miękkie – z pracy w tej branży oraz znaleźć złoty środek pomiędzy oczekiwaniami pracowników i możliwościami przedsiębiorstw gastronomicznych.
Marcin Zawadzki
Prezes ZP HoReCa
wywiad przeprowadziła Aleksandra Wesołowska, Praca.pl