Jakie są słabe strony pracownika?
Na rozmowach kwalifikacyjnych rekruter zadaje pytanie o słabe strony pracownika. Umiejętne i kreatywne wybrnięcie z takiego testu przez kandydata niewątpliwie sprawia, że pracodawca z większym zainteresowaniem patrzy na aplikację. Z drugiej jednak strony dopiero dłuższa współpraca weryfikuje, jakie rzeczywiste wady w zatrudnionym dostrzega manager i jakie cechy pracownika utrudniają działanie całego zespołu.
Słabe strony pracownika mogą dotyczyć różnych dziedzin. Niekoniecznie muszą wiązać się z obowiązkami przez niego wykonywanymi lub z zawodowymi kompetencjami, ale na przykład dotyczyć sposobu budowania relacji między współpracownikami.
Słabe strony charakteru pracownika – przykłady
Każdy z nas ma jakieś wady, ale istnieje zbiór takich cech, które znacząco wpływają na negatywne nastroje i efektywność w miejscu pracy. Jakie to słabe strony? Przykłady poniżej.
• Negatywne podejście – pracownik nie wierzy w żaden nowy projekt. Z góry zakłada niepowodzenie. Swoimi narzekaniami demotywuje zespół, jednocześnie swoje obowiązki wykonuje na minimalnym poziomie, bez zaangażowania.
• Zagadywanie innych pracowników – rozpraszanie ich i uniemożliwianie pełnego skupienia, a czasem też blokowanie przez rozmowę wypełniania obowiązków.
• Pracownik, który robi zbyt wiele hałasu – nieadekwatnie do swojego wkładu w zakończenie projektu. Nie przypisuje sobie dosłownie czyichś zasług, ale zachowuje się tak, jakby jego obecność była kluczowa dla istnienia przedsiębiorstwa.
• Załatwianie własnych spraw w firmie – pracownik przychodzi do pracy, ale zamiast wykonywać swoje obowiązki, przegląda portale społecznościowe, płaci rachunki – zajmuje się czynnościami zupełnie niezwiązanymi z pracą.
Wady w pracy
Zakład pracy jest wielkim zbiorem osobowości. Niekoniecznie do siebie pasujących. Dlatego bardzo ważna jest rola managera, który będzie w stanie dostrzec pojawiające się trudności, wynikające z np. negatywnych cech pracownika, braku umiejętności przystosowania się. Kluczową rolę mogą odgrywać okresowe oceny pracowników. Przełożony, obserwując zachowania wprowadzające zamęt, rozmawia z podwładnym na temat problemu, jego przyczyn i planu naprawczego. Weryfikuje postępy i koryguje ewentualne błędy. Ważne są też spotkania lub wyjazdy integracyjne, żeby pracownicy mogli się poznać, dowiedzieć o sobie więcej.