Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Szatnia pracownicza – rodzaje, przepisy bhp

Szatnia pracownicza – rodzaje, przepisy bhp

 
Szatnia pracownicza – rodzaje, przepisy bhp

W wielu przedsiębiorstwach szatnia, w której pracownicy mogą np. założyć ubrania robocze, jest czymś absolutnie niezbędnym. Poznaj obowiązki pracodawcy względem tego, jak powinny wyglądać zgodnie z przepisami szatnie pracownicze.

 

Szatnie dla pracowników: wymagania

 

Odpowiedzi na wątpliwości związane z organizacją szatni dostarczają przepisy bhp, to znaczy Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy – w szczególności poświęcony im Załącznik „Pomieszczenia i Urządzenia Higienicznosanitarne”, Rozdział 2.

 

Przede wszystkim podobnie jak umywalnie, pomieszczenia z natryskiem i ustępy, szatnie pracownicze również muszą być oddzielne dla kobiet i dla mężczyzn. Wyjątkiem są zakłady pracy, w których na jednej zmianie obowiązki wykonuje do 10 pracowników – o ile jest możliwość oddzielnego korzystania z szatni przez kobiet i mężczyzn.

 

Ponadto szatnie powinny:
• znajdować się w oddzielnych lub wydzielonych pomieszczeniach;
• być oświetlone, w miarę możliwości światłem dziennym;
• być suche, ogrzewane;
• mieć zapewnioną przynajmniej czterokrotną wymianę powietrza na godzinę (przy czym jeśli w szatniach są okna otwieralne i z pomieszczenia korzysta do 10 osób, wymiana powietrza nie może mieć mniejszej częstotliwości niż 2 razy na godzinę, a także mieć wentylację mechaniczną, jeśli są zorganizowane w piwnicach lub suterenach);
• mieć miejsca siedzące (dla co najmniej połowy osób na jednej zmianie);
• zapewniać przynajmniej 1,5-metrowe przejścia komunikacyjne i między rzędami szafek. Między rzędami szafek a ścianą odległość nie może być mniejsza niż 1,1 m;
• mieć wysokość co najmniej 2,5 m, dopuszcza się też zmniejszenie wysokości pomieszczenia do 2,2 m w świetle, jeśli znajduje się w suterenie/piwnicy.

 

W szatniach (lub innych przystosowanych do tego pomieszczeniach) pracownicy przechowują odzież, w związku z czym niezbędne są szafki pracownicze, wieszaki lub inny system, który to umożliwia.

 

Rodzaje szatni w pracy

 

Rozporządzenie określa również rodzaje szatni. Zgodnie z art. § 9. 2.:

 

„Szatnie dzieli się na:

1) szatnie odzieży własnej pracowników – przeznaczone do przechowywania odzieży należącej do pracowników (domowej), jeżeli ze względów higienicznych odzież ta nie powinna się stykać z odzieżą roboczą i środkami ochrony indywidualnej;
2) szatnie odzieży roboczej i ochronnej – przeznaczone do przechowywania odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej;
3) szatnie podstawowe – przeznaczone do przechowywania odzieży własnej pracowników oraz odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej;
4) szatnie przepustowe – składające się z części przeznaczonej na odzież własną pracowników, części przeznaczonej na odzież roboczą i środki ochrony indywidualnej oraz przepustowego zespołu sanitarnego z natryskami, łączącego obie te części”.

 

Szczegółowe wytyczne względem każdego rodzaju szatni znajdziemy w rozporządzeniu bhp.

 

Szatnia pracownicza w zakładzie pracy: kiedy obowiązuje?

 

Zgodnie z art. § 111:
„Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne, których rodzaj, ilość i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana”.

 

A zatem to, czy w przedsiębiorstwie niezbędna jest szatnia lub szatnie, zależy od rodzaju i warunków wykonywania pracy.

 

Szatnie dla pracowników muszą być „dostosowane do rodzaju prac, stopnia narażenia pracownika na zabrudzenie ciała i zanieczyszczenia jego odzieży substancjami szkodliwymi, trującymi lub materiałami zakaźnymi” (§ 9. 1.). W razie potrzeby w zespole szatni powinny znajdować się też pomieszczenia ze sprzętem do odkażania, odpylania i suszenia ubrań oraz czyszczenia butów. Jeśli urządzeń jest kilka, każde musi być w oddzielnym pomieszczeniu.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • PGE Obrót S.A.
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Twój zakres obowiązków: Obsługa zgłoszeń dotyczących podejrzenia naruszenia ochrony danych osobowych klientów Spółki, Ewidencjonowanie zgłoszeń, prowadzenie rejestrów wskazanych przepisami prawa z zakresu ochrony danych osobowych i wewnętrznymi regulacjami, Udzielanie osobom...
  • Asystent ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy - Staż

    Hutchinson Poland Sp. z o.o.   Łódź, ul. Lodowa 80/84    praca stacjonarna
    praktykant/stażysta / asystent  umowa zlecenie
    5 godz.
    Zadania na stanowisku: Wspieranie organizacji szkoleń dla nowych i zewnętrznych pracowników; Aktualizowanie procedur BHP i dokumentacji ryzyka zawodowego; Pomoc przy przeprowadzaniu audytów wewnętrznych; Zarządzanie archiwum dokumentacji; Uaktualnianie baz danych;
  • Inspektor BHP i Ochrony Środowiska

    Hutchinson Poland Sp. z o.o.   Łódź, ul. Lodowa 80/84    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  pełny etat
    5 godz.
    Zakres zadań: Poprawa bezpieczeństwa i ochrony środowiska w firmie; Opracowywanie i wdrażanie procedur BHP; Kontrolowanie przestrzegania zasad bezpieczeństwa; Prowadzenie pomiarów i analiz środowiskowych; Organizacja szkoleń BHP; Analiza przyczyn wypadków; Wspieranie w analizach ryzyka...
  • Specjalista ds. Raportowania i Analiz w Power BI - Staż

    Hutchinson Poland Sp. z o.o.   Łódź, ul. Lodowa 80/84    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / praktykant/stażysta  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis stanowiska: Tworzenie i aktualizacja raportów za pomocą Power BI; Praca z Power BI i bazami danych na co dzień; Kooperacja z zespołami operacyjnymi w celu cyfryzacji raportów; Współtworzenie rozwiązań z różnymi działami, wspierających rozwój firmy;
  • Asystent ds. Zarządzania Projektami - Staż

    Hutchinson Poland Sp. z o.o.   Łódź, ul. Lodowa 80/84    praca stacjonarna
    praktykant/stażysta / asystent  umowa zlecenie  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Zakres zadań: Pomoc w działaniu Projektowym przy wprowadzaniu nowych produktów; Prowadzenie i koordynowanie harmonogramów projektów; Dostarczanie informacji zespołowi projektowemu; Zarządzanie potencjalnymi ryzykami projektowymi i śledzenie terminów;
  • Travel Advisor with French

    Concentrix   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   6 650 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Your responsibilities: Be the 1st point of contact for premium travel inquiries of customers. Advise partners on flights, products, online services, payment methods, membership programs etc. Help in purchasing airline tickets and handling different payment methods. Support customers with travel...

Najnowsze artykuły

Siedząca praca a ból pleców

Siedząca praca a ból pleców

– Długim czasem pracy w pozycji siedzącej możemy zwiększyć swoją podatność na takie choroby jak dyskopatia, hemoroidy, obniżone libido, żylaki kończyn dolnych czy nawet udar. Najczęstszą dolegliwością jest jednak ból kręgosłupa – wyjaśnia Piotr Seredziński, chiropraktyk i fizjoterapeuta. Jak zatem prawidłowo siedzieć w pracy, by uniknąć bólu, pogłębiania wad postawy i poważniejszych chorób?

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

W miesiącach letnich ofertowy boom daje się zauważyć zwłaszcza w turystyce, gastronomii, handlu detalicznym, budownictwie i rolnictwie. Nad morzem przeważają oferty z sektora HoReCa skierowane przede wszystkim do studentów, ale także osób z uprawnieniami np. ratownika czy instruktora. Sprawdź, jakie stanowiska oferowane są nad Bałtykiem oraz jak zmienia się rynek pracy latem.

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?