Najczęściej popełniane błędy w rekrutacji
Pracodawcy, którzy chcą zatrudniać najlepszych specjalistów, nie mają łatwego zadania. Firmy konkurują między sobą, oferując coraz lepsze warunki finansowe, systemy benefitów. Ludzie są elastyczniejsi niż jeszcze kilka lat temu i bardziej otwarci na zmiany. 2-3 letni staż pracy w jednej firmie i przejście do kolejnej nie jest już postrzegane jako brak stabilności, ale jako dążenie do rozwoju.
Skuteczna rekrutacja pozwala zatrudnić osobę, która sprawdzi się na danym stanowisku i będzie planowała związać z firmą swoją przyszłość. Nie jest to łatwe zadanie, a błędy w rekrutacji mogą wystąpić właściwie na każdym etapie. Po pierwsze bardzo ważne jest, aby dobrze sformułować ogłoszenie i podkreślić te cechy i umiejętności, które są dla firmy najważniejsze. Jeśli treść opiera się o ogólniki i nie zawiera konkretów, można spodziewać się dużej liczby CV. Ich autorzy jednak nie będą spełniać podstawowych potrzeb (bo przecież wymagania nie zostały jasno określone w ogłoszeniu). To zdecydowanie wydłuża proces selekcji. Im precyzyjniej podane są wymagania, proponowane warunki, miejsce pracy, rodzaj umowy itp., tym większa szansa, że na ogłoszenie odpowiedzą kandydaci naprawdę zainteresowani pracą i spełniający kryteria.
Błędy w rekrutacji pracowników mogą także pojawić się na etapie rozmów kwalifikacyjnych, zwłaszcza, jeśli prowadzą je osoby, które nie są do tego merytorycznie przygotowane. Rekruter powinien wiedzieć, kogo szuka i czemu mają służyć zadawane pytania. Musi też być dobrym obserwatorem. Po serii rozmów kwalifikacyjnych trzeba porównać kandydatów i wybrać najlepszego z nich. Jeśli spotkania były tylko luźną pogawędką, a rekruter opiera swoje opinie jedynie o dobre wrażenie, bardzo prawdopodobne, że wybrany pracownik nie będzie tym właściwym.
Kolejnym błędem jest brak przejrzystości w rekrutacji. Kandydaci nie wiedzą, kiedy kończy się poszukiwanie pracowników, czy dane stanowisko zostało już obsadzone ani kiedy mogą spodziewać się telefonu z decyzją. Warto dbać o dobre relacje także z odrzuconymi osobami. Wysłanie krótkiego maila z informacją zwrotną o nieprzyjęciu do pracy i podziękowaniem za udział w rekrutacji to bardzo dobra praktyka.
Takie proste działania skutecznie budują wizerunek firmy jako solidnego pracodawcy, tym bardziej, że nie tylko kandydat jest poddawany ocenie. Na internetowych forach o pracy można znaleźć wiele komentarzy, w których ludzie dzielą się opiniami na temat rekrutacji w danej firmie. Niewłaściwe, aroganckie zachowania rekrutera, zła, stresująca atmosfera podczas rozmowy kwalifikacyjnej, warunki pracy niezgodne z treścią ogłoszenia… każdy błąd może skutecznie zniechęcić potencjalnych kandydatów.
Błędy w procesie rekrutacji i selekcji – jak ich uniknąć?
Znalezienie osoby, która ma wiedzę oraz umiejętności niezbędne na danym stanowisku, będzie umiała zgrać się z zespołem i podziela wartości firmy, to cel każdego rekrutera. Aby go osiągnąć, musi wystrzegać się pomyłek. Błędy w procesie rekrutacji są bowiem bardzo kosztowne. Co zrobić, aby uniknąć zatrudnienia osoby, która zostanie wdrożona, przejdzie niezbędne szkolenia, a po miesiącu odejdzie? Przede wszystkim należy od początku do końca uczciwie podchodzić do poszukiwań i nie lekceważyć żadnego z etapów rekrutacji i selekcji.