Praca.pl: Jaką rolę obecnie odgrywa komunikacja z kandydatem w procesach rekrutacyjnych?
M.D.: Komunikacja z kandydatami zawsze odgrywała kluczową rolę. Należy pamiętać, że ten proces zaczynamy już na etapie pierwszego kontaktu z przekazem marki, na poziomie oferty pracy lub znalezienia jakichkolwiek informacji o firmie. Od tego momentu skuteczna komunikacja z jednej strony ułatwia kandydatowi odnalezienie się w procesie i podjęcie decyzji o złożeniu CV, a z drugiej pomaga znaleźć kolejne informacje.
Żeby dobrze to wszystko zrozumieć i nie zawieść zaufania, którym kandydat obdarowuje markę, poświęcając jej swój czas i uwagę, efektywne działy HR – przy wsparciu marketingu i działań employer brandingowych muszą nastawić się na tryb słuchania.
Praca.pl: Proszę powiedzieć coś więcej o candidate experience – jak to wygląda u Państwa?
J.K.: Candidate experience stał się nieodzownym elementem rekrutacji. W ING Tech Poland słuchamy i badamy potrzeby naszych kandydatów, a także zbieramy i dajemy informację zwrotną. Obecnie analizujemy dokładnie naszą komunikację mailową z kandydatem, śledząc doświadczenia kandydata i sposób, w jaki odbiera przekazywane przez nas informacje. Poza tym, jako firma technologiczna, stawiamy na automatyzację. Przygotowujemy nowe narzędzia dla rekruterów, które sprowadzą cały proces przekazywania i zbierania feedbacku do kilku kliknięć.
Zwłaszcza w branży IT istotne jest to, by kandydat był stale informowany o statusie i dalszych krokach swojej aplikacji. Kluczowa jest informacja zwrotna, zwłaszcza jeżeli zawiera w sobie elementy merytoryczne, które mogą pomóc w rozwijaniu kompetencji przed kolejną próbą aplikacji. Innymi słowy – środek ciężkości przesunął się na stronę rekruterów i całą rzeszę osób, które biorą udział w procesie rekrutacyjnym po stronie marki oraz dbają o jakość komunikacji.
K.Z.: Dodatkowo, we wszystkich działaniach staramy się przekazać jak najwięcej wartościowych treści. Między innymi w tym celu stworzyliśmy niedawno Culture Book, czyli naprawdę pokaźny zbiór informacji o tym, jak działa nasza firma, z którym każdy, kto rozważa podjęcie pracy, może się zapoznać. Jest to również sposób na przekazanie kluczowych informacji o wartościach oraz kulturze organizacyjnej marki, dzięki którym kandydat może zastanowić się, czy odnajdzie się w tym swoistym DNA firmy.
Praca.pl: Skąd pomysł na podejmowanie takich działań?
K.Z.: Takie działania wynikają z konieczności przeniesienia rekrutacji do świata wirtualnego, w którym komunikacja wygląda inaczej i trudniej jest zbudować relację. Podczas rozmowy przez komunikatory internetowe nie mamy możliwości pokazania wszystkich elementów – takich jak biuro czy atmosfera w nim – z którymi kandydat spotkałby się w trakcie klasycznej rekrutacji.
Praca.pl: Co zmieniło się w podejściu do planowania działań komunikacyjnych? Jak to wygląda obecnie?
M.D.: Obecne czasy wymusiły na marketerach i rekruterach bardziej holistyczne podejście. To, co jeszcze kilka lat temu mogło pozostawać w sferze domysłów – jak zachowania kandydata na stronie z ofertą pracy, czy sposób odbierania samej jej treści – teraz musi zostać dokładnie zbadane. To z kolei łączy się z apetytem na automatyzację wszelkich procesów i stosowanie najnowszych narzędzi. Ważne jest jednak to, aby w tym technologicznym pędzie nie zatracić pierwiastka ludzkiego. Samo planowanie z kolei przestało być krótkoterminowe i coraz częściej przybiera formę ustrukturyzowanych działań, które idą w parze z długofalową strategią employerbrandingową.
Praca.pl: Proszę podzielić się obserwacjami dotyczącymi trendów. Na co warto kłaść nacisk, co się może sprawdzić?
M.D.: To, co daje się łatwo zauważyć, przynajmniej w ING Tech Poland i generalnie na rynku IT, to jeszcze większe postawienie na otwarty dialog, szczerość i transparentność. Z samym stylem bywa różnie i w zasadzie jest on uzależniony od pozycjonowania marki. Część firm decyduje się na zachowanie oficjalnej formy, podczas gdy inne wolą znaleźć się na drugim biegunie i poprzez mniej formalny język starają się przełamywać pierwsze lody.
Sama jakość komunikacji stale rośnie i myślę, że można to uznać za ogólnorynkowy trend. Marki starają się, już na etapie nawiązywania pierwszych relacji z kandydatem, pokazać swoją przewagę konkurencyjną i kulturę organizacyjną. Co istotne, z uwagi na sytuację kryzysową, w jakiej znalazło się wiele firm w związku z pandemią, coraz większą rolę w komunikacji kładzie się na stabilność zatrudnienia oraz przemyślaną ścieżkę rozwoju.
Praca.pl: Co możecie Państwo zarekomendować w naszym gronie HR, rekruterów podsumowując naszą rozmowę – na co warto zwrócić uwagę, planując i realizując bieżącą komunikację z kandydatem?
J.K.: Przede wszystkim na czerpanie z tego, co najlepsze w marketingu i brandingu, czyli wyraziste budowanie marki, stałą ewaluację działań, analitykę i wdrażanie narzędzi, które mogą przyspieszyć czas, jakiego rekruterzy i piony HR potrzebują na powrócenie z informacją zwrotną do kandydata. W dobie, kiedy tak wiele wiadomości i powiadomień absorbuje naszą uwagę, warto poszukać najskuteczniejszego kanału komunikacji oraz zadbać o jakość przygotowywanych materiałów. Pomocna jest także ich różnorodność oraz odpowiednie przedstawienie wizualne, które nie tylko zwróci uwagę, ale pomoże błyskawicznie „przeskanować” ofertę bądź komunikat, który kierujemy do kandydatów.
Praca.pl: Dziękujemy za rozmowę!