Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Rola komunikacji w procesach rekrutacyjnych: rozmowa z ekspertami

Rola komunikacji w procesach rekrutacyjnych: rozmowa z ekspertami

 
Rola komunikacji w procesach rekrutacyjnych: rozmowa z ekspertami

Praca.pl: Jaką rolę obecnie odgrywa komunikacja z kandydatem w procesach rekrutacyjnych?


M.D.: Komunikacja z kandydatami zawsze odgrywała kluczową rolę. Należy pamiętać, że ten proces zaczynamy już na etapie pierwszego kontaktu z przekazem marki, na poziomie oferty pracy lub znalezienia jakichkolwiek informacji o firmie. Od tego momentu skuteczna komunikacja z jednej strony ułatwia kandydatowi odnalezienie się w procesie i podjęcie decyzji o złożeniu CV, a z drugiej pomaga znaleźć kolejne informacje.


Żeby dobrze to wszystko zrozumieć i nie zawieść zaufania, którym kandydat obdarowuje markę, poświęcając jej swój czas i uwagę, efektywne działy HR – przy wsparciu marketingu i działań employer brandingowych muszą nastawić się na tryb słuchania.


Praca.pl: Proszę powiedzieć coś więcej o candidate experience – jak to wygląda u Państwa?

 

J.K.: Candidate experience stał się nieodzownym elementem rekrutacji. W ING Tech Poland słuchamy i badamy potrzeby naszych kandydatów, a także zbieramy i dajemy informację zwrotną. Obecnie analizujemy dokładnie naszą komunikację mailową z kandydatem, śledząc doświadczenia kandydata i sposób, w jaki odbiera przekazywane przez nas informacje. Poza tym, jako firma technologiczna, stawiamy na automatyzację. Przygotowujemy nowe narzędzia dla rekruterów, które sprowadzą cały proces przekazywania i zbierania feedbacku do kilku kliknięć.


Zwłaszcza w branży IT istotne jest to, by kandydat był stale informowany o statusie i dalszych krokach swojej aplikacji. Kluczowa jest informacja zwrotna, zwłaszcza jeżeli zawiera w sobie elementy merytoryczne, które mogą pomóc w rozwijaniu kompetencji przed kolejną próbą aplikacji. Innymi słowy – środek ciężkości przesunął się na stronę rekruterów i całą rzeszę osób, które biorą udział w procesie rekrutacyjnym po stronie marki oraz dbają o jakość komunikacji.


K.Z.: Dodatkowo, we wszystkich działaniach staramy się przekazać jak najwięcej wartościowych treści. Między innymi w tym celu stworzyliśmy niedawno Culture Book, czyli naprawdę pokaźny zbiór informacji o tym, jak działa nasza firma, z którym każdy, kto rozważa podjęcie pracy, może się zapoznać. Jest to również sposób na przekazanie kluczowych informacji o wartościach oraz kulturze organizacyjnej marki, dzięki którym kandydat może zastanowić się, czy odnajdzie się w tym swoistym DNA firmy.


Praca.pl: Skąd pomysł na podejmowanie takich działań?


K.Z.: Takie działania wynikają z konieczności przeniesienia rekrutacji do świata wirtualnego, w którym komunikacja wygląda inaczej i trudniej jest zbudować relację. Podczas rozmowy przez komunikatory internetowe nie mamy możliwości pokazania wszystkich elementów – takich jak biuro czy atmosfera w nim – z którymi kandydat spotkałby się w trakcie klasycznej rekrutacji.


Praca.pl: Co zmieniło się w podejściu do planowania działań komunikacyjnych? Jak to wygląda obecnie?

 

M.D.: Obecne czasy wymusiły na marketerach i rekruterach bardziej holistyczne podejście. To, co jeszcze kilka lat temu mogło pozostawać w sferze domysłów – jak zachowania kandydata na stronie z ofertą pracy, czy sposób odbierania samej jej treści – teraz musi zostać dokładnie zbadane. To z kolei łączy się z apetytem na automatyzację wszelkich procesów i stosowanie najnowszych narzędzi. Ważne jest jednak to, aby w tym technologicznym pędzie nie zatracić pierwiastka ludzkiego. Samo planowanie z kolei przestało być krótkoterminowe i coraz częściej przybiera formę ustrukturyzowanych działań, które idą w parze z długofalową strategią employerbrandingową.

 

Praca.pl: Proszę podzielić się obserwacjami dotyczącymi trendów. Na co warto kłaść nacisk, co się może sprawdzić?


M.D.: To, co daje się łatwo zauważyć, przynajmniej w ING Tech Poland i generalnie na rynku IT, to jeszcze większe postawienie na otwarty dialog, szczerość i transparentność. Z samym stylem bywa różnie i w zasadzie jest on uzależniony od pozycjonowania marki. Część firm decyduje się na zachowanie oficjalnej formy, podczas gdy inne wolą znaleźć się na drugim biegunie i poprzez mniej formalny język starają się przełamywać pierwsze lody.


Sama jakość komunikacji stale rośnie i myślę, że można to uznać za ogólnorynkowy trend. Marki starają się, już na etapie nawiązywania pierwszych relacji z kandydatem, pokazać swoją przewagę konkurencyjną i kulturę organizacyjną. Co istotne, z uwagi na sytuację kryzysową, w jakiej znalazło się wiele firm w związku z pandemią, coraz większą rolę w komunikacji kładzie się na stabilność zatrudnienia oraz przemyślaną ścieżkę rozwoju.


Praca.pl: Co możecie Państwo zarekomendować w naszym gronie HR, rekruterów podsumowując naszą rozmowę – na co warto zwrócić uwagę, planując i realizując bieżącą komunikację z kandydatem?


J.K.: Przede wszystkim na czerpanie z tego, co najlepsze w marketingu i brandingu, czyli wyraziste budowanie marki, stałą ewaluację działań, analitykę i wdrażanie narzędzi, które mogą przyspieszyć czas, jakiego rekruterzy i piony HR potrzebują na powrócenie z informacją zwrotną do kandydata. W dobie, kiedy tak wiele wiadomości i powiadomień absorbuje naszą uwagę, warto poszukać najskuteczniejszego kanału komunikacji oraz zadbać o jakość przygotowywanych materiałów. Pomocna jest także ich różnorodność oraz odpowiednie przedstawienie wizualne, które nie tylko zwróci uwagę, ale pomoże błyskawicznie „przeskanować” ofertę bądź komunikat, który kierujemy do kandydatów.


Praca.pl: Dziękujemy za rozmowę!

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Mistrz Elektroepilacji

    ELEKTROEPILACJA.PL SP. Z O.O.   Warszawa, Ochota    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa zlecenie  pełny etat   4 242 - 9 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Opis stanowiska: Przeprowadzanie zabiegów elektroepilacji, Indywidualne doradztwo dla klientów w zakresie przeprowadzanych zabiegów, Dbanie o najwyższe standardy obsługi klienta i higieny pracy, Aktywny udział w życiu salonu i jego promocji.
  • Pomocnik budowlany

    AMB GEBÄUDESERVICE GmbH   Niemcy, Berlin   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Doświadczenie na podobnym stanowisku; Prawo jazdy kat. B, mile widziane BE; Umiejętność pracy w zespole; Motywacja; Mile widziane doświadczenie w pracy za granica;
  • Starszy Specjalista / Starsza Specjalistka ds. Analityki

    POLPHARMA S.A.   Starogard Gdański    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków Opracowywanie i walidacja chromatograficznych metod analitycznych (LC) połączonych z tandemową spektrometrią mas (MS/MS) - analizy ilościowe; Wykonywanie i nadzorowanie badań analitycznych LC-MS/MS; Prowadzenie bieżących zapisów z badań zgodnie z zasadami...
  • Konsultant / Konsultantka - telefoniczna i mailowa obsługa klienta

    Concentrix   Lublin    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa zlecenie  pełny etat / część etatu  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Aplikuj, jeśli lubisz kontakt z klientem - telefoniczny i mailowy; potrafisz aktywnie słuchać klienta i rozpoznawać jego potrzeby; znasz język polski (angielski jest dodatkowym atutem) obsługa komputera jest Ci bliska; chcesz pracować na pełny etat lub 3/4 etatu w systemie zmianowym (także...
  • Online Advertising Campaign Optimiser - Fluent Dutch

    MAJOREL POLSKA   Kraków, Quattro Business Park    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    As an Advertising Campaign Optimizer, you will be part of a multinational team, building new campaigns, optimizing and localizing existing campaigns for customers. You will use your marketing skills to review the client’s business model and website and implement the best optimization strategy to...
  • Content Reviewer - Fluent Bulgarian

    MAJOREL POLSKA   Kraków, Tertium Business Park    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    As a Content Reviewer you will be responsible for the day to day management of potentially sensitive internet content, ensuring a quality experience is provided to millions of internet users. As a reviewer you will have the opportunity to make a significant and direct impact on the quality of our...

Najnowsze artykuły

Wigilia firmowa, prezenty świąteczne – jak wliczyć je do kosztów uzyskania przychodu?

Wigilia firmowa, prezenty świąteczne – jak wliczyć je do kosztów uzyskania przychodu?

Organizując świąteczne spotkanie w biurze i rozdając upominki dla pracowników czy klientów, przedsiębiorcy muszą mieć świadomość, że każda darowizna może wywoływać skutki podatkowe. Czy prezent na święta Bożego Narodzenia podlega opodatkowaniu? Jak zaksięgować świąteczne wydatki firmy? Wyjaśniamy, kiedy wydatek może stanowić koszt uzyskania przychodu.

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

Na koniec roku niektórzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne – tzw. trzynastkę. Nie ma ona charakteru powszechnego, zgodnie z przepisami przewidziana jest dla określonej grupy zawodów. Co więcej, trzynastkę łatwo stracić np. przez nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, kto i kiedy otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, a także jaka jest jego wysokość za 2024 rok.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

– Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Trwa rekrutacja do polskiej stacji polarnej. Czy warto się zgłosić?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Dyskusje o wolnej od pracy Wigilii czy wolnym Wielkim Piątku toczą się od dawna... a co z sylwestrem? 31 grudnia należy do dni, w których większość z nas jest zajęta przygotowywaniem się do zabawy noworocznej – w związku z czym skupić się na pracy jest wyjątkowo trudno. Póki co w Polsce sylwester nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy, a jak jest w innych krajach Europy?