Praca.pl: Z jakimi problemami zmagają się kandydaci podczas rozmów online?
Niewątpliwie jednym z największych problemów jest brak odpowiedniego sprzętu pozwalającego na sprawne przeprowadzenie rozmowy online, w tym również dobrego łącza internetowego. Czasem i takie problemy techniczne jak nieodpowiednie ustawienie kamery, na przykład przodem do okna, co powoduje, że kandydat staje się niewidoczną plamą, innym razem do góry nogami lub na takiej wysokości, że patrzymy na kandydata z góry albo z dołu. Niestety wielu kandydatów uważa taką formę rekrutacji za mniej oficjalną, czy mniej poważną niż spotkania osobiste i się do takich rozmów po prostu nie przygotowuje.
Praca.pl: Na co kandydat powinien położyć szczególny nacisk, przygotowując się do rozmowy rekrutacyjnej online?
Przede wszystkim warto pamiętać, że rozmowę online od tej tradycyjnej różni jedynie fakt, że nie spotykamy się w tej samej przestrzeni fizycznej, poza tym ma ona taki sam charakter i konsekwencje. Zdecydowanie nie rekomendujemy połączeń w czasie godzin pracy kandydata, kiedy to rozmowę rekrutacyjną może przerwać na przykład telefon od obecnego przełożonego.
Nie zapominajmy także o tym, że jeśli jesteśmy w domu koniecznie trzeba poinformować domowników o tym, że mamy takie spotkanie, by nikt nam w tym czasie nie przeszkadzał, by ktoś mógł zająć się dziećmi, psem, kotem, szynszylą. Warto też upewnić się, czy od rozmowy nie będzie cię odrywała pralka, lub konieczność wyłączenia kuchenki, bo wykipiała zupa. Oczywiście jeśli w trakcie rekrutacji na biurko wskoczy kot, to się nie stresujmy, też kochamy koty, postarajmy się jednak, by nas nie rozpraszał.
Przed rozmową koniecznie należy sprawdzić sprzęt i jakość połączenia. Można wcześniej zadzwonić testowo do znajomego, by sprawdzić, czy wszystko działa, czy głośniki i mikrofon są włączone, a może warto skorzystać ze słuchawek. Część kandydatów korzysta w trakcie rozmów z telefonu. Tu też warto zadbać o swój komfort rozmowy i odpowiednio ustawić telefon lub go gdzieś podwiesić. Upewnić się, że jest naładowany lub, jeśli mamy słabą baterię, że ładowarka czeka w pogotowiu. Warto też lekko przeczyścić kamerę, chyba że z jakiegoś powodu podczas wideo rozmowy zależy nam na uzyskaniu efektu romantycznej mgły. Dobrze też jest zalogować się kilka minut wcześniej, by uniknąć problemów technicznych, które zgodnie z prawem Murphy’ego zawsze pojawiają się przy takich właśnie okazjach.
Praca.pl: Top 3 wskazówki dla kandydata przed rozmową
- Przygotuj się do rozmowy. Sprawdź, na jakie stanowisko aplikowałeś i bądź gotów na pytania merytoryczne z zakresu stawianych wymagań. Dowiedz się czegoś na temat miejsca, do którego aplikujesz. Nie musisz znać biografii prezesa, ale już informacje na temat tego, czym się firma zajmuje, co produkuje, czy jakie usługi dostarcza, są niezbędne.
- Postaraj się skupić całą uwagę na swoim rozmówcy, usuń z pola widzenia wszelkie przedmioty, które będą powodowały, że nie będziesz mógł skoncentrować się na odpowiedzi. Staraj się mówić zwięźle i rzeczowo. Jeśli czegoś nie wiesz, nie próbuj w trakcie spotkania znaleźć odpowiedzi w internecie.
- Zadbaj o wygląd. Wiemy, że w domu zwykle pracujesz w mało oficjalnym odzieniu i czasem zapominasz się uczesać, doskonale to rozumiemy, nam też się to zdarza. Jednak kiedy spotykamy się online z kandydatami zmieniamy strój i znajdujemy grzebień. Postaraj się także zwrócić uwagę na swoje otoczenie, w tym na tło do rozmowy. Wiele komunikatorów i aplikacji do rozmów wideo posiada opcję rozmycia lub zmiany tła, ale korzystanie z nich może obciążać dodatkowo łącze. Może to skutkować gorszą jakością połączenia lub niespodziewanym komunikatem na ekranie „Komputerowe tło nie działa prawidłowo”, po którym następuje pełna wizja lokalna wnętrza.
Praca.pl: Najczęstsze błędy podczas rozmów online
Podczas rozmów rekrutacyjnych możemy siebie nawzajem zobaczyć bardziej kompleksowo. W trakcie wideokonferencji natomiast obserwujemy się w dużym zbliżeniu, a co za tym idzie, większą uwagę zwracamy na mimikę . O ile często uczymy się kontrolować mowę ciała, o tyle zapominamy, że mimika jest jej istotną częścią. Jeśli nie czujesz się komfortowo w takiej sytuacji, usiądź po prostu nieco dalej od kamery.
Zaletą pracy z domu jest to, że zaoszczędzamy czas na dojazdach. Jeśli jednak jesteś na home office i na dodatek prowadzisz rozmowę z potencjalnym nowym pracodawcą w trakcie godzin pracy i to na firmowym sprzęcie, zachowaj te informacje dla siebie, a najlepiej tego po prostu nie rób, to zwyczajnie nie fair w stosunku do obecnego pracodawcy.
Przed rozmową wycisz wszelkie komunikatory, a także komórkę, dzięki temu łatwiej będzie ci się skupić. Bywa, że w trakcie rozmowy kandydat informuje, że musi pilnie odpisać na jakąś wiadomość. Wyobraź sobie teraz, że przeprowadzamy tę rozmowę twarzą w twarz w naszym biurze. Czy wówczas również przerwałbyś rozmowę, żeby odpisać na e-mail lub SMS?
Praca.pl: Jak sprawnie rekrutować online?
Nasz pierwszy kontakt z kandydatem to rozmowa telefoniczna. Podczas niej warto już poinformować naszego kandydata, że rekrutacja online to prawdziwa rozmowa kwalifikacyjna i warto ją potraktować tak samo poważnie, jak spotkanie osobiste. To też dobra okazja, by dowiedzieć się, czy kandydat ma odpowiedni sprzęt, by taką rozmowę odbyć. Być może trzeba będzie dać mu nieco więcej czasu na techniczne przygotowania.
Mamy świadomość tego, że nie każdy posiada komputer z kamerką i mikrofonem, cześć osób korzysta z wideo rozmów za pośrednictwem telefonu. Czasem też trudno zapanować nad środowiskiem zewnętrznym i nie powstrzymamy sąsiada przed gwałtownym pukaniem w nasze drzwi, a psa, przed jeszcze gwałtowniejszą reakcją na ten hałas. To są wydarzenia nieprzewidziane, które mogą przydarzyć się obu stronom mimo najlepszego przygotowania, więc przede wszystkim stawiamy na profesjonalizm, ale i zachowujemy wyrozumiałość.
Praca.pl: Czy nowa rzeczywistość, w której przyszło nam obecnie funkcjonować, to też nowe standardy w rekrutacji? Jeśli tak, to jakie?
Nowa rzeczywistość niewątpliwie narzuciła nam szybkie i elastyczne wprowadzenie nowych form rekrutowania. Na pewno hasłem nadrzędnym jest obecnie bezpieczeństwo, zarówno kandydata, jak i osób przeprowadzających rozmowę, dlatego prowadzimy teraz przede wszystkim rekrutacje za pośrednictwem wideokonferencji. Już wcześniej przeprowadzaliśmy rozmowy rekrutacyjne online, więc na tym polu mamy spore doświadczenie, stąd też konieczność zmiany formuły nie była dla nas szokiem i koniecznością stanięcia przed zupełnie nowymi wyzwaniami. O ile jednak do niedawna taka formuła obowiązywała jedynie od czasu do czasu, obecnie jest normą. Dzięki temu, że robimy to częściej, udało nam się proces usprawnić i poznać nowe narzędzia.
Różnica niewątpliwie polega też na tym, że kandydat nie może odwiedzić nas w naszej siedzibie, przez co nie ma pełnych informacji o czysto fizycznych warunkach pracy, dojeździe itp. Naszym zadaniem jest więc dostarczyć mu wszelkich danych niezbędnych do podjęcia decyzji o nowej pracy. Candidate Experience zawsze był dla nas ważny, jednak teraz podchodzimy do niego ze szczególną dbałością. Poza tym standardy się nie zmieniły i rekrutujemy z taką samą dbałością jak wcześniej, odpowiednio przygotowując się do każdej rozmowy.
Praca.pl: Jakiego wsparcia w obszarze rekrutacji pracodawcy oczekują od partnerów biznesowych (np. portali rekrutacyjnych)?
Partnerzy biznesowi, zwłaszcza ci, którzy pomagają w zdobyciu talentów, muszą pamiętać, że są dość często kluczowym źródłem ich pozyskania. Działania, jakie możemy obecnie podjąć w dotarciu do nowych pracowników są bardziej ograniczone lub wymagają bardzo dużego dodatkowego zaangażowania. Zatem każde wsparcie ze strony partnerów biznesowych jest ważne. To, co mogłoby dodatkowo usprawnić współpracę, to przeprowadzanie przez naszych partnerów badania potrzeb kandydatów w zakresie rekrutacji w nowych warunkach. Dzięki takim informacjom nam również łatwej byłoby projektować procesy i je do tych oczekiwań dostosowywać.
Praca.pl: Dziękujemy za rozmowę!