Praca.pl: Rozmowa dotycząca rekrutacji skierowanych do młodego pokolenia nie może pominąć opisania tej grupy. Proszę o kilka słów o młodych ludziach – kim są i jak funkcjonują.
Ailleron: Dzisiejsze młode pokolenie to grupa ludzi, którzy mają szeroki dostęp do edukacji, świat stoi przed nimi otworem i daje multum możliwości rozwoju. Często są to osoby wykształcone, po prestiżowych uczelniach, mające świadomość swoich możliwości i potrzeb. Nierzadko są przekonane o swojej wszechstronności. To pokolenie, które funkcjonuje w świecie internetu i używa aplikacji do niemalże każdej aktywności życiowej. Mówi się o „pokoleniu sojowego latte”, czyli młodej grupie indywidualistów z nieograniczonym dostępem do informacji online. Biorąc pod uwagę specyfikę młodego pokolenia, wydaje mi się, że podstawą rekrutacji jest przede wszystkim efektywna komunikacja, która na starcie da przewagę na rynku pracy i ułatwi dotarcie do „JA” kandydata, czyli jego motywacji, potrzeb, predyspozycji i idei.
Praca.pl: Skoro to pokolenie indywidualistów to jak do nich mówić? Jaki przekaz w ogłoszeniu o pracę ma szansę do nich trafić skutecznie?
Ailleron: Rynek pracy daje wiele możliwości. W przypadku rekrutacji IT ofert pracy jest znacząco więcej niż specjalistów na rynku. Taka sytuacja przekłada się na styl komunikacji z kandydatem – liczą się konkrety i sprawny proces rekrutacji. Najważniejszą cechą ogłoszenia jest zwięzła informacja na temat projektu, wymagań i możliwości rozwoju pracownika. Dbamy o to, aby już na wstępie potencjalni kandydaci mieli pełną świadomość, jak będzie przebiegać proces rekrutacji i jakie wymagania są im stawiane.
Praca.pl: Jak warto konstruować ogłoszenie?
Ailleron: Oferta skierowana do młodego pokolenia przede wszystkim powinna być konkretna oraz powinna zawierać informacje o dalszych możliwościach rozwoju. Sama konstrukcja oferty ma umożliwiać aplikację w szybki i łatwy sposób.
Praca.pl: Załóżmy, że kandydat przebrnął etap aplikowania na ogłoszenie, a nawet jest już po rozmowie. Jesteśmy na spotkaniu rekrutacyjnym. Czego możemy spodziewać się po obu stronach?
Ailleron: Młodzi ludzie bardzo mocno stawiają na swój indywidualny rozwój. Wiedza akademicka jest ważna, ale to praktyka pozwala zweryfikować plany rozwojowe. Pokolenie “under 25” ma tego świadomość. Ailleron regularnie prowadzi cykl staży, które dają możliwość wdrożenia w programistyczny świat i nauki od starszych kolegów. Każdy kandydat włączony w proces ma regularny kontakt z rekruterem. Wierzymy, że takie podejście przekłada się na ich poczucie profesjonalnego potraktowania przez przyszłego pracodawcę. Od niedawna przeprowadzamy ankiety Candidate Experience, dzięki którym jesteśmy w stanie dowiedzieć się zarówno od osób, które przyjęły ofertę, jak i od tych które ją odrzuciły, jakie były ich odczucia podczas rekrutacji.
Praca.pl: Spotkanie zakończone, czas na feedback. Jak działa ten element w branży IT?
Ailleron: Feedback to nieodłączny element każdego procesu rekrutacyjnego. Branża IT rządzi się szczególnymi prawami, zwłaszcza jeśli chodzi o ilość konkurencyjnych ofert pracy na rynku, co przekłada się na konieczność sprawnego prowadzenia rekrutacji. Młode pokolenie jest przyzwyczajone do szybkiego pozyskiwania i przetwarzania informacji, dlatego warto dbać o szybki feedback. Im mniej czasu upłynie od rozmowy do informacji zwrotnej do kandydata, tym większa szansa, że zostanie on naszym pracownikiem.
Praca.pl: Czy komunikacja z młodym kandydatem podczas procesu rekrutacji wyróżnia się czymś szczególnym vs. inne procesy rekrutacyjne?
Ailleron: Przede wszystkim, tak jak w każdym innym procesie rekrutacji, komunikacja powinna być sprawna, rzeczowa i szybka. Każdy proces rekrutacji traktujemy profesjonalnie. Dodatkowo obserwujemy w kontakcie z młodym pokoleniem tendencję do skracania dystansu w procesie poprzez przechodzenie z kandydatami na „Ty”. Ten mechanizm pozwala nam łatwiej nawiązać pozytywną relację z osobami ubiegającymi się o pracę w naszej firmie.
Kontakt z młodym pokoleniem cechuje się również zdywersyfikowanymi kanałami komunikacji, na co ma ogromny wpływ wszechobecna technologia – dzięki niej dotarcie do osób chcących się rozwijać na rynku pracy nie jest dziś trudne.
Praca.pl: Dziękuję za rozmowę!