Światowa Organizacja Zdrowia oficjalnie ogłosiła 11 marca Covid-19 pandemią. W ciągu kilku tygodni na początku epidemii koronawirusa, według danych GUS, w Polsce zdalnie pracowała co dziesiąta osoba. W miarę upływu czasu odsetek ten spadał. Epidemia COVID-19 zmieniła bardzo dużo w naszym życiu, zarówno w zawodowym jak i prywatnym. Na kanwie zawodowej musieliśmy dostosować się zarówno do odgórnych zaleceń dotyczących ochrony zdrowia pracowników oraz klientów, jak i zmierzyć się z organizacją pracy zdalnej. To drugie niejednokrotnie miało i nadal ma wpływ na nasze życie prywatne również. Temat pracy zdalnej dla niejednej firmy i jej pracowników był nowością, której wcześniej nie praktykowano. Organizacja pracy zdalnej była także niejednokrotnie wyzwaniem dla przedsiębiorstw, które już wcześniej sprzyjały tej formule pracy, aczkolwiek nie na taką skalę jak obecnie.
Badanie satysfakcji i zaangażowania w pracę
W związku z tak dużymi zmianami zawodowymi postanowiliśmy zapytać osoby pracujące, zarówno zdalnie jak i stacjonarnie o ich satysfakcję z pracy oraz zaangażowanie w nią, a także o czynniki kształtujące te dwa aspekty. Odpowiedzi ankietowanych zestawiliśmy w licznych porównaniach oraz przedstawiliśmy w formie wykresów i tabel z komentarzami ekspertów. Ponadto w raporcie znajdują się liczne porównania wyników w podziale na branże, zakres obowiązków, wielkość firmy, rodzaj zajmowanego stanowiska oraz przede wszystkim pod kątem pracy zdalnej. Dodatkowo w raporcie znajdują się interesujące dla niejednego menadżera analizy dotyczące m.in. odbioru pracy zdalnej w zależności od typu pracownika.
Raport do pobrania znajduje się na końcu wpisu.
Kluczowe wnioski dotyczące pracy zdalnej podczas pandemii Covid-19
-
Połowa polskich pracowników, która wzięła udział w badaniu, ma możliwość pracy zdalnej, z czego co szósta osoba nie korzysta z tej możliwości, a co czwarta pracuje tylko z domu.
-
Najmniejszym zaangażowaniem w pracę cechują się osoby pracujące tylko zdalnie, w przeciwieństwie do pracowników, którzy zdalnie pracują w większości swojego czasu pracy lub nie korzystają z formuły home office, pomimo takiej możliwości.
- Niską satysfakcję z pracy deklarują pracownicy, u których warunki mieszkaniowe nie pozwalają na wykonywanie pracy zdalnej w komfortowy sposób, a także osoby, którym te same czynności z formule zdalnej zajmują więcej czasu, niż standardowo w biurze.
- Zaledwie co szósty polski pracownik jest ambasadorem swojego miejsca pracy. W grupie osób mających możliwość pracy zdalnej jest to co piąta osoba. Relatywnie najwięcej pracowników gotowych do polecania swojego pracodawcy innym jest wśród osób, które przed pandemią pracowały zdalnie, w podobnym zakresie jak obecnie.
- Osoby cechujące się bardzo wysokim zaangażowaniem w pracę, ale nie mający z niej satysfakcji najniżej oceniają formułę pracy zdalnej, w przeciwieństwie do pracowników bardzo zadowolonych ze swojej pracy, ale o relatywnie niskim zaangażowaniu w nią.
Raport powstał przy współpracy ekspertów z Experience Institute oraz Praca.pl.
Badanie zostało zrealizowane techniką CAWI (za pomocą kwestionariusza ankiety w formie elektronicznej) w dniach 28 sierpnia – 9 września 2020. Wzięło w nim udział 1 023 respondentów.