Podczas rozmów Praca.pl z ekspertami HR poruszyliśmy tematykę dotyczącą komunikacji z kandydatem do pracy.
Ważne elementy na start do uwzględnienia w procesach komunikacyjnych:
- Kto, na którym etapie i w jaki sposób będzie komunikował się z kandydatem?
- Ogłoszenie rekrutacyjne – zawartość.
- Employer Branding – te działania, które wpłyną na postrzeganie marki pracodawcy.
Komentarze ekspertów
Eksperci, odnosząc się do obszaru komunikacji, podkreślają, że komunikacja jest jednym z kluczowych elementów procesów rekrutacyjnych. Dobrze zaplanowana pomoże przeprowadzić pracodawcę przez procesy HR płynnie i z odpowiednią atencją każdej ze stron.
Wymieniają podstawowe cechy komunikacji jako te, które pozwolą maksymalne wykorzystanie jej działania: szczerość, otwartość, szybkie tempo udzielania feedbacku, tworzenie przestrzeni na dialog. Podkreślają, że rolą szczególną HR, rekruterów jest troska o właśnie planowanie i realizowanie zasad komunikacji.
Szczególnego podkreślenia wymaga obszar feedbacku, niestety często zaniedbywany. Sprawne tempo udzielania informacji zwrotnej może być sprzymierzeńcem rekrutera w dążeniu do zatrudnienia jak najlepszego kandydata z aktualnie dostępnych na rynku pracy. Co więcej, komunikowanie się również z pozostałymi kandydatami wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy, czyli stanowi jeden z ważnych elementów strategii Employer Branding.
Komunikowanie się z poziomu ogłoszenia wymaga z kolei na starcie skupienia HR, rekrutera na tym, do kogo będziemy mówić poprzez to ogłoszenie. Zatem istotne jest odpowiednie dopasowanie treści, języka, obrazów do tego, kto jest w naszej grupie docelowej, kogo chcemy zatrudnić.
O czym warto pamiętać, planując komunikację? Krótka check-lista
1. Analiza posiadanych informacji o grupie docelowej
Do kogo kierujemy przekaz EB, ogłoszenie, wpis w social media itp.?
2. Harmonogram rekrutacji
Kto i w jakim terminie odpowiada za poszczególne etapy
3. Kanały i formuła dotarcia do kandydata – równoległe do publikacji ogłoszeń
Gdzie i w jaki sposób komunikujemy się z naszą grupą docelową?
Czy grafika w social mediach wystarczy?
4. Kontakty z rekruterem – formuła, kanały, technologie
Gdzie można znaleźć kontakt? W jakiej sytuacji kandydat może się kontaktować i uzyskać więcej informacji o firmie?
5. Konstrukcja ogłoszenia rekrutacyjnego
Treść, obraz, przyjazna zawartość
6. Feedback
Ustalenie etapów, odpowiedniego tempa i formuły udzielania informacji kandydatom
7. EB w każdym punkcie styku kandydata z marką pracodawcy
Stworzenie zestawu działań – to może być lista w punktach lub obszerna strategia.
Warto podejmować każde, odpowiednio dobrane do możliwości pracodawcy działania EB.
Eksperci HR
Dziękujemy za udział w tej edycji projektu ekspertom:
- Katarzyna Floryn i Katarzyna Komorowska z Arla GSS,
- Marzena Cieślak-Żołądek z BPO International,
- Karolina Wieczorek z Capgemini,
- Judyta Krzyżanowska, Katarzyna Zalewska, Michał Dziermański z ING Tech,
- Gabriela Machajek z PLAY,
- Michał Gralewski z Talent IN,
- Rafał Jatczak, autor bloga Sposoby na zasoby.
Prowadzenie projektu: Katarzyna Kowalewska k.kowalewska@praca.pl