Offshoring to jedna z opcji wprowadzenia własnej firmy na arenę międzynarodową. Na czym polega takie działanie, jak wpływa na proces biznesowy?
Offshoring – definicja
Offshoring oznacza przeniesienie części działalności firmy – na przykład produkcji czy usług – za granicę. Celem offshoringu jest zazwyczaj oszczędność kosztów. Typowy przykład stanowi organizowanie przez koncerny odzieży produkcji w krajach azjatyckich. Podobnie wielkie firmy z branży motoryzacyjnej otwierają swoje fabryki w różnych częściach świata – tam, gdzie się im to opłaca. Dzięki temu nadal mają kontrolę nad jakością produktów i zarazem mogą działać w obrębie odległych rynków zbytu.
Offshoring a outsourcing
Offshoring ma dwie główne formy. Pierwszą jest otworzenie filii przedsiębiorstwa w innym kraju. Podjęcie zagranicznej działalności w tym sensie jest określane jako captive offshoring. Wiąże się on z koniecznością wysokiego wkładu finansowego na start, jednak daje pełną kontrolę firmie-matce np. nad procesami technologicznymi, jakością produktu/usługi. Dzięki captive offshoring firma nie musi dzielić się własną technologią z innymi podmiotami.
Drugą opcję stanowi offshore outsourcing, czyli zlecenie podwykonawstwa zewnętrznemu podmiotowi gospodarczemu, działającemu na terenie danego kraju. Podmiot ten jest niezależny kapitałowo i organizacyjnie, a z firmą zlecającą offshore outsourcing wiąże go umowa outsourcingowa.
Offshoring – zalety i wady
Offshoring ma wiele zalet. Te najważniejsze to:
- poszerzenie rynków zbytu,
- obniżenie kosztów produkcji,
- wzrost prestiżu marki,
- rozwój przedsiębiorstwa,
- niekiedy dopłaty rządowe/ ulgi podatkowe dla inwestorów.
Warto jednak pamiętać o trudnościach związanych z działaniami offshorowymi. Należą do nich:
- ograniczenia prawne – nie wszystkie kraje chętnie witają zagraniczne podmioty gospodarcze i starają się ograniczać taką działalność,
- wysoki wkład finansowy (w przypadku otwierania filii),
- ryzyko związane ze skutecznym zarządzaniem filią na odległość, problemy kadrowe czy z zachowaniem norm jakości,
- ryzyko wycieku tajemnic przedsiębiorstwa,
- ryzyko niewywiązywania się podwykonawców z umowy (w przypadku współpracy z podmiotami zewnętrznymi),
- koszty podróży dla kadry dyrektorskiej,
- problemy z funkcjonowaniem firmy w różnych strefach czasowych,
- możliwe straty wizerunkowe,
- problemy językowe i kulturowe.