Funkcje motywacji
Motywacja zatrudnionych osób jest bardzo ważnym czynnikiem w każdym zakładzie. Według internetowej Encyklopedii PWN motywacja to: „proces regulacji psychicznych, nadający energię zachowaniu człowieka i ukierunkowujący je; może mieć charakter świadomy lub nieświadomy”.
Motywowanie pracowników pełni dużą rolę w funkcjonowaniu całego przedsiębiorstwa. Prowadzi do zwiększenia efektywności, co ma wpływ na rozwój nie tylko firmy, ale również podwładnych. W interesie zatrudnionych ludzi jest bowiem wzrost znaczenia danego zakładu na rynku pracy.
Narzędzia motywacji
Motywowanie polega głównie na wywoływaniu u pracowników odpowiedniego stosunku do wykonywanych obowiązków. Do technik motywacyjnych należą bodźce, które możemy podzielić na dwie grupy: pozytywne bądź negatywne. Do bodźców pozytywnych zaliczamy między innymi: nagrody finansowe, słowne pochwały, wyróżnienia oraz nagrody pozapłacowe. Pracodawcy często organizują w swoich firmach plebiscyty na pracownika, który w danym okresie uzyskał np. najlepsze wyniki sprzedażowe. Takie rankingi też można uznać za jeden ze sposobów motywowania podwładnych.
Bodźce negatywne to między innymi: kary, upomnienia, nagany, brak pochwał czy nawet publiczne poniżanie. Mają one na celu zmobilizować zatrudnionych do wykazania się, chociaż czasem osiągają efekt przeciwny do zamierzonego. Sposobów motywowania pracowników jest sporo i każdy pracodawca musi dostosować technikę do danej osoby. Dlatego ważne jest, aby obserwować swoich podwładnych, którzy inaczej reagują na każdą sytuację w firmie.
Istota motywacji
Motywacja sprawia, że szybciej osiągniemy nasze cele. O wiele łatwiej pracuje się, gdy widzimy w tym sens, a nasze działania przynoszą różnorakie korzyści. Nie chodzi tutaj tylko o dobra materialne, ale również o poczucie satysfakcji.
Badania wykazały, że lepsze efekty można otrzymać, stosując typ motywacji pozytywnej. Przede wszystkim nie wpływa ona na pogorszenie atmosfery w pracy. Dlatego większość pracodawców decyduje się na taki sposób pobudzania podwładnych do działania.
Motywacja negatywna czasami polega na zastraszaniu pracowników (np. że stracą pracę). Decydując się na taki rodzaj motywowania pracowników, trzeba uważać, aby nie osiągnąć etapu, w którym podwładni sami zaczną opuszczać firmę. Motywacja negatywna może bowiem wpłynąć na pogorszenie relacji między pracownikami a przełożonym.