Na każdej stronie internetowej znajdują się różnego rodzaju treści – obszerne wyjaśnienia, slogany wzywające do akcji, krótkie komunikaty informacyjne itp. Część z nich to tzw. microcopy. Jak je tworzyć, do czego służą i dlaczego mają tak duże znaczenie? Jeśli jesteś początkującym copywriterem, czytaj dalej i sprawdź, jakie są podstawowe zasady tworzenia mikrocopy i jakie ma znaczenie z punktu widzenia tzw. contentu SEO i UX writingu.
Spis treści
CZY JEST MICROCOPY?
Pojęcie microcopy jest ściśle związane z takimi zaganieniami jak copywriting i UX writing, czyli przygotowywaniem zwięzłych treści (tzw. contentu) atrakcyjnych dla użytkowników sieci i projektowaniem stron internetowych lub aplikacji.
A zatem czym jest microcopy i kiedy warto je stosować? To każdy krótki tekst (kilka słów, zdanie bądź dwa) na stronie internetowej. Pełni różnego rodzaju funkcje. Może poinformować użytkownika o zachowaniu witryny, produkcie, wzywać go do akcji (tekst CTA), instruować na jakiś temat, np. dotyczący subskrypcji newslettera czy formularza kontaktowego, przekazywać najważniejsze informacj.
UX writing i microcopy
Warto bliżej pochulić się nad pocięciem UX witing i jego związku z tworzeniem skutecznego microcopy. Jak user ecperience wpływa na content i przekłada się na jakość korzystania ze strony Twojego sklepu internetowego? Poznaj dobre praktyki UX. Poznaj dobre praktyki UX i sposoby pisania tekstów dostosowanych do potrzeb Twoich klientów.
Microcopy i UX writing to dwa pojęcia związane z projektowaniem interfejsów użytkownika. Chociaż są to różne koncepcje, łączy je wspólny cel, czyli lepsze doświadczenia użytkownika. Jak wyżej wspomniano, microcopy to krótkie teksty, które pojawiają się na stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych i w innych interfejsach użytkownika. Ich celem jest przekazanie użytkownikom ważnych informacji, takich jak komunikaty o błędach, podpowiedzi czy wyjaśnienia funkcjonalności. Microcopy ma za zadanie ułatwić użytkownikom korzystanie z interfejsu oraz zminimalizować ryzyko popełnienia błędów.
UX writing to natomiast proces tworzenia tekstów, które mają wpływ na doświadczenie internauty. Obejmuje to nie tylko microcopy, ale również treści na stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych i w innych miejscach. UX writing to projektowanie treści jasnych, zrozumiałych, poprawnych językowo, spójnych, a więc takich, które przyczyniają się do pozytywnego doświadczenia użytkownika.
W praktyce zastosowanie microcopy i UX writingu jest symultaniczne. Dobre microcopy wymaga jasnego i zrozumiałego języka, co jest wynikiem dobrego UX writingu. Z drugiej strony, skuteczny UX writing często wykorzystuje krótkie i zwięzłe teksty, takie jak microcopy, aby przekazać użytkownikom niezbędne informacje w sposób łatwy do zrozumienia.
SKUTECZNE MICROCOPY – ZASTOSOWANIE
Z uwagi na zastosowanie, microcopy dzieli się zwykle na funkcyjne i informacyjne. Przykładami funkcyjnych tekstów na stronie internetowej są wszystkie treści (słowa, równoważniki zdań, krótkie zdania) zamieszczane na przyciskach.
Microcopy informacyjne, jak sama nazwa wskazuje, powiadamia użytkownika o zachowaniu strony, kolejnych czynnościach, jakie może on podjąć, procesie rejestracji, dokonywania zakupu i płatności itp.
Oczywiście możliwe jest łączenie obu funkcji w tekście. Wówczas microcopy będzie zarówno informować o czymś odwiedzającego stronę, jak i wezwać go do akcji.
MICROCOPY – PRZYKŁADY
Przykładami microcopy funkcyjnego są, jak wyżej wspomniano, krótkie napisy na przyciskach, w które klika użytkownik:
-
Koszyk,
-
Logowanie,
-
Rejestracja,
-
Czytaj dalej,
-
Dowiedz się więcej,
-
Odzyskaj hasło.
-
FAQ.
Oto kilka przykładów microcopy informacyjnego:
-
Nazwa użytkownika nie istnieje.
-
Żeby odzyskać hasło, podaj adres e-mail i postępuj zgodnie z otrzymaną instrukcją.
-
Produkty będą przechowywane w koszyku przez 24 godziny.
Microcopy mieszane to na przykład:
-
Hasło w złym formacie. Dowiedz się więcej o wymaganiach dotyczących hasła.
-
Skrzynka przepełniona. Usuń niepotrzebne wiadomości.
MICROCOPY – ZASADY TWORZENIA
Copywriter powinien pamiętać o podstawowych zasadach tworzenia microcopy. Tego typu teksty powinny być przede wszystkim zrozumiałe dla użytkownika, czyli jednoznaczne, pozbawione technicznego żargonu. Muszą być więc napisane prostym językiem, ale także takim, który pasuje do całości strony oraz jest zgodny z ogólnym sposobem komunikacji marki z klientami. To krótkie instrukcje wzywające do określonych działań, konkretne komunikaty nie pozostawiające pola do interpretacji. Innymi słowy, napisane treści, owe proste komunikaty muszą być jasne, jednoznaczne oraz dopasowane do charakteru całej witryny. Trzymanie się tych zasad wpłynie na lepsze doświadczenie konsumenta, który łatwiej znajdzie na stronie to, czego potrzebuje.
Przykładowo, zdarzają się zarówno microcopy żartobliwe, pisane potocznie, jak i formalne. Tego typu treści powinny też zawierać sformułowania należące do języka korzyści, docierać do użytkownika należącego do konkretnej grupy docelowej. Potencjalni klienci muszą poczuć się zachęceni do kliknięcia, skorzystania z oferty, pozostania na stronie itp.
MICROCOPY – ZALETY
Dzięki microcopy content writer albo UX writer może zadbać o funkcjonalność strony internetowej i pomóc jej pozycjonowaniu w wyszukiwarce. Dobrze napisana krótka informacja zwiększa użyteczność i poziom konwersji, poprawia doświadczenie internauty na stronie. Dostaje on trafne wskazówki, może szybko poruszać się po witrynie. To często przekłada się na wyższą konwersję strony internetowej. W końcu wszyscy chętniej logujemy się w łatwych w obsłudze portalach, rezygnujemy z zakupów w sklepach internetowych, w których proces dokonywania zamówienia jest skomplikowany.
Pamiętaj, że umiejętności tworzenia dobrych tekstów, przygotowywania odpowiednich komunikatów dla danej witryny, zarówno dużych platform, jak i niewielkich serwisów, można się nauczyć. Nie wiesz, od czego zacząć? Na początek przejrzyj copy stron o podobnym profilu do Twojej. Nie kopij treści konkurencji, pamiętaj o tym, że dobry microcopywriting polega na tworzeniu unikatowych treści, dostosowanych specyficznych potrzeb Twojej marki. Tylko wtedy będzie wspierać wizerunek firmy i pomagać budować jej renomę.