Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Microcopy – czym są? Jak je tworzyć?

Microcopy – czym są? Jak je tworzyć?

 
Microcopy – czym są? Jak je tworzyć?

Na każdej stronie internetowej znajdują się różnego rodzaju treści – obszerne wyjaśnienia, slogany wzywające do akcji, krótkie komunikaty informacyjne itp. Część z nich to tzw. microcopy. Jak je tworzyć, do czego służą i dlaczego mają tak duże znaczenie? Jeśli jesteś początkującym copywriterem, czytaj dalej i sprawdź, jakie są podstawowe zasady tworzenia mikrocopy i jakie ma znaczenie z punktu widzenia tzw. contentu SEO i UX writingu.

 

Spis treści

CZY JEST MICROCOPY?

 

Pojęcie microcopy jest ściśle związane z takimi zaganieniami jak copywriting i UX writing, czyli przygotowywaniem zwięzłych treści (tzw. contentu) atrakcyjnych dla użytkowników sieci i projektowaniem stron internetowych lub aplikacji.

A zatem czym jest microcopy i kiedy warto je stosować? To każdy krótki tekst (kilka słów, zdanie bądź dwa) na stronie internetowej. Pełni różnego rodzaju funkcje. Może poinformować użytkownika o zachowaniu witryny, produkcie, wzywać go do akcji (tekst CTA), instruować na jakiś temat, np. dotyczący subskrypcji newslettera czy formularza kontaktowego, przekazywać najważniejsze informacj.

 

UX writing i microcopy

 

Warto bliżej pochulić się nad pocięciem UX witing i jego związku z tworzeniem skutecznego microcopy. Jak user ecperience wpływa na content i przekłada się na jakość korzystania ze strony Twojego sklepu internetowego? Poznaj dobre praktyki UX. Poznaj dobre praktyki UX i sposoby pisania tekstów dostosowanych do potrzeb Twoich klientów.

 

Microcopy i UX writing to dwa pojęcia związane z projektowaniem interfejsów użytkownika. Chociaż są to różne koncepcje, łączy je wspólny cel, czyli lepsze doświadczenia użytkownika. Jak wyżej wspomniano, microcopy to krótkie teksty, które pojawiają się na stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych i w innych interfejsach użytkownika. Ich celem jest przekazanie użytkownikom ważnych informacji, takich jak komunikaty o błędach, podpowiedzi czy wyjaśnienia funkcjonalności. Microcopy ma za zadanie ułatwić użytkownikom korzystanie z interfejsu oraz zminimalizować ryzyko popełnienia błędów.

 

UX writing to natomiast proces tworzenia tekstów, które mają wpływ na doświadczenie internauty. Obejmuje to nie tylko microcopy, ale również treści na stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych i w innych miejscach. UX writing to projektowanie treści jasnych, zrozumiałych, poprawnych językowo, spójnych, a więc takich, które przyczyniają się do pozytywnego doświadczenia użytkownika.

 

W praktyce zastosowanie microcopy i UX writingu jest symultaniczne. Dobre microcopy wymaga jasnego i zrozumiałego języka, co jest wynikiem dobrego UX writingu. Z drugiej strony, skuteczny UX writing często wykorzystuje krótkie i zwięzłe teksty, takie jak microcopy, aby przekazać użytkownikom niezbędne informacje w sposób łatwy do zrozumienia.

 

SKUTECZNE MICROCOPY – ZASTOSOWANIE

 

Z uwagi na zastosowanie, microcopy dzieli się zwykle na funkcyjne i informacyjne. Przykładami funkcyjnych tekstów na stronie internetowej są wszystkie treści (słowa, równoważniki zdań, krótkie zdania) zamieszczane na przyciskach.

 

Microcopy informacyjne, jak sama nazwa wskazuje, powiadamia użytkownika o zachowaniu strony, kolejnych czynnościach, jakie może on podjąć, procesie rejestracji, dokonywania zakupu i płatności itp. 

 

Oczywiście możliwe jest łączenie obu funkcji w tekście. Wówczas microcopy będzie zarówno informować o czymś odwiedzającego stronę, jak i wezwać go do akcji.

 

MICROCOPY – PRZYKŁADY

 

Przykładami microcopy funkcyjnego są, jak wyżej wspomniano, krótkie napisy na przyciskach, w które klika użytkownik:

 

  • Koszyk,

  • Logowanie,

  • Rejestracja,

  • Czytaj dalej,

  • Dowiedz się więcej,

  • Odzyskaj hasło.

  • FAQ.

 

Oto kilka przykładów microcopy informacyjnego:

 

  • Nazwa użytkownika nie istnieje.

  • Żeby odzyskać hasło, podaj adres e-mail i postępuj zgodnie z otrzymaną instrukcją.

  • Produkty będą przechowywane w koszyku przez 24 godziny.

 

Microcopy mieszane to na przykład:

 

  • Hasło w złym formacie. Dowiedz się więcej o wymaganiach dotyczących hasła.

  • Skrzynka przepełniona. Usuń niepotrzebne wiadomości.

 

MICROCOPY – ZASADY TWORZENIA

 

Copywriter powinien pamiętać o podstawowych zasadach tworzenia microcopy. Tego typu teksty powinny być przede wszystkim zrozumiałe dla użytkownika, czyli jednoznaczne, pozbawione technicznego żargonu. Muszą być więc napisane prostym językiem, ale także takim, który pasuje do całości strony oraz jest zgodny z ogólnym sposobem komunikacji marki z klientami. To krótkie instrukcje wzywające do określonych działań, konkretne komunikaty nie pozostawiające pola do interpretacji. Innymi słowy, napisane treści, owe proste komunikaty muszą być jasne, jednoznaczne oraz dopasowane do charakteru całej witryny. Trzymanie się tych zasad wpłynie na lepsze doświadczenie konsumenta, który łatwiej znajdzie na stronie to, czego potrzebuje.

 

Przykładowo, zdarzają się zarówno microcopy żartobliwe, pisane potocznie, jak i formalne. Tego typu treści powinny też zawierać sformułowania należące do języka korzyści, docierać do użytkownika należącego do konkretnej grupy docelowej. Potencjalni klienci muszą poczuć się zachęceni do kliknięcia, skorzystania z oferty, pozostania na stronie itp.

 

MICROCOPY – ZALETY

 

Dzięki microcopy content writer albo UX writer może zadbać o funkcjonalność strony internetowej i pomóc jej pozycjonowaniu w wyszukiwarce. Dobrze napisana krótka informacja zwiększa użyteczność i poziom konwersji, poprawia doświadczenie internauty na stronie. Dostaje on trafne wskazówki, może szybko poruszać się po witrynie. To często przekłada się na wyższą konwersję strony internetowej. W końcu wszyscy chętniej logujemy się w łatwych w obsłudze portalach, rezygnujemy z zakupów w sklepach internetowych, w których proces dokonywania zamówienia jest skomplikowany.

 

Pamiętaj, że umiejętności tworzenia dobrych tekstów, przygotowywania odpowiednich komunikatów dla danej witryny, zarówno dużych platform, jak i niewielkich serwisów, można się nauczyć. Nie wiesz, od czego zacząć? Na początek przejrzyj copy stron o podobnym profilu do Twojej. Nie kopij treści konkurencji, pamiętaj o tym, że dobry microcopywriting polega na tworzeniu unikatowych treści, dostosowanych specyficznych potrzeb Twojej marki. Tylko wtedy  będzie wspierać wizerunek firmy i pomagać budować jej renomę. 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Doradca klienta indywidualnego

    PKO Bank Polski   Dąbrowa Tarnowska    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:aktywnie sprzedajesz i promujesz produkty oraz usługi Grupy Kapitałowej naszego banku,realizujesz transakcje bezgotówkowe i/lub gotówkowe,wspierasz klientów w korzystaniu z nowoczesnych narzędzi oraz bankowości internetowej i mobilnej,budujesz i utrzymujesz...
  • Młodszy doradca / doradca firm

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole: dbasz o dobry wizerunek PKO Banku Polskiego S.A, nawiązujesz współpracę z klientami z sektora małych i średnich przedsiębiorstw o przychodach rocznych ze sprzedaży do 15 mln PLN, opiekujesz się klientami instytucjonalnymi znajdującymi się w przypisanym...
  • Inżynier danych

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole: budujesz wraz zespołem procesy zasilania operacyjnej składnicy danych, projektujesz i realizujesz rozwiązania informatyczne w obszarze zasilania danych, analizujesz dane i przygotowujesz modele logiczne i fizyczne danych, przygotowujesz datamarty tematyczne,...
  • Java developer (obszar kampanijny)

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole: implementujesz nowe lub modyfikujesz istniejące aplikacje/serwisy, tworzysz testy jednostke i integracyjne dla budowanych aplikacji/serwisów, dbasz o wysoką jakość oprogramowania (funkcjonalność, wydajność, niezawodność), tworzysz dokumentację, analizujesz...
  • Analityk systemowy it (process/task minig)

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:analizujesz i modelujesz procesy ETL,współpracujesz z innymi jednostkami Banku w celu opracowania specyfikacji wymagań dla nowych źródeł danych,projektujesz model logiczny danych w obszarze operacyjnej hurtowni danych,pomagasz we wdrażaniu platformy Process...
  • Leader techniczny ai/ml

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:projektujesz rozwiązania wykorzystujące AI/ML oraz zmiany w architekturze Platformy Machine Learning Ops,planujesz i koordynujesz prace związane z utrzymaniem i rozwojem rozwiązań AI/ML oraz Platformy Machine Learning Ops,sprawujesz nadzór merytoryczny w zakresie...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?