Nie ma ludzi niezastąpionych. Zdarzają się jednak tacy, których odejście z firmy oznacza spore komplikacje. Co zrobić, kiedy najlepszy z naszych ludzi oznajmia, że chce zasilić szeregi konkurencji? Jak zatrzymać pracownika, który chce odejść?
Jak zapobiegać fluktuacji kadr
Co może zrobić przedsiębiorca, aby ludzie chcieli dla niego pracować i czuli się związani z firmą? Odpowiedzią jest właściwy system motywacji. Składa się na niego wiele czynników, począwszy od pensji, poprzez benefity, jasną ścieżkę awansu, aż po zapewnienie kursów i troska o pozytywną atmosferę w zespole. Firma, która dba o wizerunek dobrego pracodawcy ma szansę nie tylko na zaskarbienie sobie lojalności zatrudnionych osób, ale także na przyciągnięcie do najlepszych kandydatów podczas rekrutacji.
Powody zmiany pracy
Nie zawsze odejście z firmy będzie spowodowane niezadowoleniem z wysokości zarobków. Choć zmiana pracy dla lepszej pensji to pierwsze, co przychodzi nam na myśl, niekoniecznie w każdym przypadku jest czynnikiem decydującym. Bywa też tak, że pracownik w zmianie upatruje po prostu szansę na rozwój. Być może zacznie od płacy na takim samym poziomie, ale dostrzega możliwość szybszego awansu w nowym miejscu. Z drugiej strony, skłonić do odejścia mogą też poczucie monotonii wykonywanych zadań, brak perspektyw na ciekawsze obowiązki czy niezgrany zespół.
Problem może także leżeć w niewłaściwej organizacji pracy. Sztywne procedury, zbytnie przywiązanie przełożonych do wypracowanych od dawna, przestarzałych procesów i brak otwarcia na innowacje to kolejne powody niezadowolenia pracowników.
Warto jednak pamiętać, że nie zawsze wina leży po stronie przełożonego. Niekiedy przejście do innej firmy jest dla pracownika korzystne, ponieważ wiąże się np. z krótszymi dojazdami do biura albo wynika z osobistych przyczyn, na które pracodawca nie ma żadnego wpływu.
Jak zatrzymać pracownika
Załóżmy, że przychodzi do nas pracownik i zdecydowanym tonem oznajmia: „odchodzę”. Pracował z nami wiele lat, wspólnie świętowaliśmy sukcesy i przeżywaliśmy porażki. Nigdy nie narzekał i wydawał się zadowolony ze swojej pozycji w firmie, a jednak teraz chce ją opuścić... Chce przejść do konkurencji. Czy można coś zrobić, aby zmienił zdanie i jak zatrzymać pracownika w firmie?
To trudne pytania, a odpowiedzi na nie może przynieść jedynie szczera rozmowa. Warto zaznaczyć w niej, że pracownik jest dla nas naprawdę ważny. Być może wcześniej nie zdawał sobie sprawy z roli, jaką pełnił w zespole i firmie. Zawsze kończąc współpracę, warto poprosić o podanie przyczyny decyzji o odejściu. Nawet jeśli nie uda nam się zatrzymać tego pracownika w firmie, być może wskaże on jeden z problemów trapiących także inne zatrudnione osoby. Znając motyw, łatwiej będzie ustalić, czy istnieje coś, co skłoniłoby naszego rozmówcę do zmiany decyzji. Zapytajmy o to! Być może jego oczekiwania wobec pracodawcy wcale nie są wygórowane i dojdziemy do porozumienia.
Jeśli jednak do tego nie dojdzie i pracownik mimo wszystko zdecyduje się odejść, pamiętajmy, aby utrzymać z nim pozytywne relacje. Można wyrazić chęć dalszej współpracy, jeśli zmieni on swoją decyzję. Zaznaczenie, że drzwi naszej firmy są zawsze otwarte, a odchodząca osoba zawsze może zwrócić się o pomoc zawodową będzie bardzo stosowne. Być może za jakiś czas były już pracownik poleci naszą firmę koledze szukającemu zatrudnienia?
Exit interview, czyli rozmowa na zakończenie współpracy, ma wiele funkcji i przeprowadzanie jej to bardzo dobry zwyczaj. Zawsze warto dbać o wizerunek dobrego pracodawcy.