Proces rekrutacji wymaga od pracodawców dużego zaangażowania i czasu, by wybrać najlepszego kandydata. Mimo że właściciele przedsiębiorstw i rekruterzy formułują w ogłoszeniu wszelkie wymagania, to nie mogą ufać wyłącznie informacjom zawartym w życiorysie osób starających się o zatrudnienie.
Jak sprawdzić umiejętności pracownika
Na szczęście obecnie działy HR i przedsiębiorcy zainteresowani rekrutowaniem nowej kadry są wyposażeni w szereg narzędzi mających ułatwić poszukiwania idealnego pracownika. Sama rozmowa kwalifikacyjna to najlepszy moment, aby np. sprawdzić zdolności interpersonalne – czy kandydat jest impulsywny, czy opanowany, jak radzi sobie ze stresem, czy umie jasno formułować swoje myśli i ewentualne problemy? Wiele istotnych informacji można uzyskać, obserwując przepytywaną osobę, jej gesty i sposób mówienia. Jeśli rekruter ma doświadczenie, będzie w stanie wychwycić momenty, w których aplikant kłamie, waha się, jest niepewny lub wręcz przeciwnie – broni swoich racji, ma bogatą wiedzę i wyraża chęć współpracy.
Jak ocenić kandydata do pracy?
Lista umiejętności wymaganych na poszczególne stanowiska czasami bywa bardzo długa, a kandydatów starających się o zatrudnienie jest więcej, niż spodziewał się pracodawca. Co wtedy zrobić? Nie trzeba oczywiście przepytywać każdego po kolei. Tutaj wystarczą odpowiednio dopasowane testy wiedzy. Dzięki arkuszom z zadaniami można ocenić np. poziom opanowania języków, znajomości aktualnych ustaw. Ta forma pozwala ustalić znajomość teorii szybko i to jednocześnie wśród dużej liczby aplikujących.
Podobnie dzieje się, jeśli chodzi o testy osobowości, charakterów. Na podstawie umiejętnie sformułowanych pytań i dobranych możliwości odpowiedzi pracodawca uzyska informacje czy ma do czynienia z typem lidera, indywidualisty na samodzielne stanowisko, czy może z ekstrawertykiem, którego najlepiej wysyłać na rozmowy do klientów.
Informacje, jakie są najważniejsze cechy pracownika, którego chce się zatrudnić, można również uzyskać, korzystając z referencji i kontaktując się z poprzednim pracodawcą kandydata.
W jaki sposób sprawdzić umiejętności pracownika w praktyce?
Powyższe metody to raczej standardowe procedury stosowane przy rekrutacjach. Na sam koniec oczywiście zostaje okres próbny, który pozwala oszacować, czy zatrudniony kandydat poradzi sobie zarówno ze służbowymi obowiązkami, jak i rolą, którą obejmie w firmie.
Co zrobić, jeśli pracodawca, chce być pewien, że może konkretne obowiązki polecić pracownikowi już od samego początku? Jeżeli szuka kandydata na wysokie stanowisko i nie ma żadnego marginesu na błąd? Rekrutując m.in. managerów najczęściej stosuje się metodę assessment center. Jest to długotrwały proces, w którym weryfikuje się wszystkie istotne elementy profilu idealnego pracownika. Umiejętności organizacyjne, sposoby postępowania w konkretnych przypadkach (case study), umiejętność pracy w grupie, ale też jej prowadzenia i zarządzania oraz różnego rodzaju symulacje, do tego zadania, testy, trwają łącznie nawet kilka dni. Pozwalają jednak najpełniej ocenić umiejętności osoby, która ma objąć ważny wakat w przedsiębiorstwie.