Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Jak skutecznie wystawiać się na targach pracy? Jak zwiększyć ROI?

Jak skutecznie wystawiać się na targach pracy? Jak zwiększyć ROI?

 
Jak skutecznie wystawiać się na targach pracy? Jak zwiększyć ROI?

Jak podnieść ROI z targów pracy? W jaki sposób zachęcić odwiedzających do natychmiastowego przesłania aplikacji? Jak w prosty sposób pokazać kulturę organizacyjną firmy i zainteresować osoby, które do niej pasują? Jak sprawić, by o spotkaniu z pracodawcą uczestnik targów opowiedział znajomym?

Skuteczne stoisko na targach pracy to już nie tylko roll-up i paczka wizytówek. Wykorzystując marketingowy model AIDA, nowoczesne technologie i kilka kreatywnych pomysłów można wyróżnić ekspozycję i znacznie podnieść skuteczność budowania wizerunku pracodawcy w ramach targów pracy.

 

Model AIDA z perspektywy wystawcy

 

Marketingowy model reakcji klienta wobec produktu można z powodzeniem zastosować, przygotowując stoisko pracodawcy na targi pracy IT i każde inne. Model AIDA składa się z 4 elementów:

A – Attention – przyciągniecie uwagi uczestnika targów do stoiska,
I – Interest – zainteresowanie uczestnika pracodawcą,
D – Desire – przekonanie uczestnika targów do tego, że firma jest dla niego idealnym miejscem pracy i rozwoju,
A – Action – nakłonienie uczestnika do działania – przesłania aplikacji, wypełnienia formularza rekrutacyjnego, poinformowania o ofertach pracy znajomych.


A jak Attention – czyli atrakcyjne stoisko


Giełda pracy  to idealne miejsce na budowanie wizerunku pracodawcy. W dobie nowoczesnych technologii warto pomyśleć o tym, jak uatrakcyjnić stoisko, tak by już z daleka przyciągnąć uwagę. Ciekawym rozwiązaniem są tablice interaktywne, które umożliwiają przeprowadzenie szybkiej prezentacji i pozwalają odwiedzającym stoisko na samodzielnie przeszukiwanie informacji o firmie. Odpowiednie wykorzystanie kolorów i zbudowanie przestrzeni oraz proponowanie aktywności, które sprawią, że przy stoisku stale ktoś się będzie znajdował, przyciągną dodatkowe osoby. Niezwykle pomaga również uśmiech na twarzach wystawców!

 

I jak Interest – czyli jak zainteresować uczestników pracodawcą?


Same ulotki i miseczka z cukierkami to zdecydowanie za mało. Uczestnika trzeba wciągnąć w proces poznawania firmy. Proste i skuteczne pomysły to np.:
    • wyświetlany na monitorze filmik prezentujący wnętrze firmy;
    • stoisko wyklejone zdjęciami pracowników (również takimi robionymi spontanicznie, przy okazji imprez, spotkań czy nawet pokazujących pasje i zainteresowania pracowników – miłośnik wspinaczki skałkowej widząc, że kilku pracowników też pasjonuje się tym sportem, na pewno pomyśli o tym, że w takiej firmie miałby o czym rozmawiać z kolegami „po godzinach”);
    • niebanalne przedstawienie ofert pracy – np. w formie graficznych ogłoszeń, komiksowych stripów zachęci do głębszego zainteresowania się oferowanymi stanowiskami pracy;
    • ciekawe gadżety, które są związane z branżą – czy inżynierowi uda się rozwiązać techniczną łamigłówkę z klocków? Ile osób zabierze ze sobą wlepkę, na której poza logo firmy znajdzie się również motywacyjne hasło lub zabawny komentarz branżowy?

Dla mierzenia efektywności targów i by ocenić rentowność inwestycji, ważne jest prowadzenie monitoringu poziomu zainteresowania pracodawcą. Wskaźniki można uzyskać za pomocą metody obserwacji, analizy liczby i jakości otrzymanych CV, wejść na stronę www pracodawcy (zarówno główną, jak i mobilną) w dniu targów i w kilka dni po ich zakończeniu. Niekiedy organizatorzy targów proponują również dodatkowe rozwiązania. Np. podczas organizowanych w marcu 2015 roku targów pracy przez Praca.pl, monitoring zainteresowania był prowadzony już na etapie rejestracji uczestników online, którzy mogli zadeklarować chęć spotkania z pracodawcą. Tego typu narzędzia dają pracodawcom jeszcze przed samymi targami informacje na temat potencjalnych uczestników spotkań i możliwość bardziej adekwatnego przygotowania się do nich.

 

D jak desire, czyli jak sprawić, by uczestnik targów chciał w firmie pracować

 

Targi pracy to również miejsce na to, by pokazać, jakie możliwości rozwoju daje firma, jakimi wartościami się kieruje, dlaczego warto stać się członkiem zespołu. Nie ma jednak czasu na to, by opowiadać o ścieżkach kariery na poszczególnych stanowiskach czy prezentować ofertę szkoleniową, w jakiej może uczestniczyć pracownik.

Można:
    • przygotować krótki przewodnik o możliwościach rozwoju – np. w formie plakatu na ścianie stoiska,
    • zaproponować program referencyjny (w ten sposób uczestnicy o ofercie pracodawcy informują znajomych),
    • przygotować warsztaty, na których manager z doświadczeniem podzieli się wiedzą w określonym zakresie (uczestnicy będą bardziej zainteresowani warsztatami w ich obszarze zainteresowań, związanymi z pracą, niż ogólnymi pogadankami na temat procesu rekrutacji czy historii firmy),
    • zorganizować Dni Otwartych Drzwi i zaprosić na nie osoby, które przyszły np. na studenckie targi pracy i zainteresowały się pracodawcą.
 
Jeśli zainteresowanie firmą i chęć pracy ma się utrzymać, warto popracować nad interakcją już po zakończeniu eventu. Dodatkowe materiały do pobrania ze strony czy przesłanie mailem szczegółowych informacji o procesie rekrutacji pozwoli wzmocnić przekaz i dodatkowo monitorować efekty skuteczności działań.

 

A jak Action, czyli jak nakłonić uczestnika do działania?

 

Warto wziąć pod uwagę, że w różnych wydarzeniach biorą udział określone grupy osób. W zależności od tego, czy odbyły się branżowe, inżynieryjne targi pracy, czy raczej targi pracy dla studentów, wystawiający się pracodawca może dobrać najskuteczniejsze sposoby zainteresowania uczestników swoją ofertą. I tu ma kilka możliwości:


Elektroniczne zbieranie aplikacji w czasie rzeczywistym

 

Nie tylko internetowe targi pracy są okazją od korzystania z technologicznych ułatwień. Przynoszenie przez uczestników wydrukowanych dokumentów aplikacyjnych i zostawianie ich na stoiskach nie jest zbyt wygodne ani dla kandydatów, ani dla wystawców. Znacznie efektywniej gromadzić CV w formie elektronicznej. By zbudować bazę zainteresowanych firmą osób, nie wystarczy przekazanie materiałów reklamowych i nadzieja na to, że kandydat po przyjściu do domu prześle swoje CV. Lepiej zmotywować go do przesłania aplikacji od razu – w momencie wizyty na stoisku.

 

Można w tym celu wykorzystać specjalnie założoną skrzynkę mailową (pozwoli monitorować efektywność targów w obszarze tworzenia bazy kandydatów) lub stworzyć prosty formularz rekrutacyjny, który pozwoli na pozostawienie podstawowych danych (imię i nazwisko, adres mailowy, obszary pracy, jakim zainteresowany jest kandydat). Po zakończonych targach do wszystkich osób, które zostawiły swoje adresy mailowe, wysyła się zaproszenie do dokończenia procesu aplikacji i przesłania swojego CV. Pamiętajmy, że taki formularz musi być responsywny – czyli umożliwiać skorzystanie z niego za pomocą komórki. Zachętą może być również posiadanie na wyposażeniu stoiska kilku tabletów, które pozwolą zainteresowanym na wypełnienie formularza.


Grywalizacja

 

Aplikacje służące rozrywce mogą z powodzeniem sprawdzić się również w rekrutacji lub przedstawieniu kultury organizacji. Inwestycja w aplikację to wprawdzie koszt, ale korzystać można z niej wielokrotnie, umieszczając ją również w sklepach internetowych z aplikacjami lub na stronie pracodawcy. Grywalizacja okazuje się szczególnie skuteczna w promowaniu firmy wśród pokoleń Z i Y, ale znajdzie również i starszych fanów.

 

Konkursy i testy

 

Rozdawnictwo smyczy i długopisów generuje koszty i przynosi niski zwrot z inwestycji. Za to zabawny „psychotest” typu: „czy pasujesz do naszej firmy” lub kilka przykładów rekrutacyjnych zadań, które pozwolą kandydatowi sprawdzić się „w praktyce”, dają szansę na zaangażowanie. Podobnie działają wszelkiego rodzaju konkursy – o ile zarówno zadania, jak i nagrody są związane z firmą.

Informacje, jakie kandydat powinien wynieść z targów pracy


Cele osób odwiedzających targi pracy i wystawców są zbieżne. Pracodawcy chcą pozyskać ciekawych kandydatów i poszerzyć wiedzę o działalności firmy. Odwiedzający chcą zdobyć informacje dotyczące aktualnych ofert pracy, możliwości rozwoju, charakteru firmy i procesu rekrutacji. Odpowiednie przygotowanie prospektów to zatem dostarczenie wiedzy na temat:

    • aktualnych i najbliższych wakatów (Czy macie dla mnie pracę? Czy w przyszłości będą stanowiska odpowiednie dla mnie?),
    • kultury organizacyjnej firmy (Czy pasuję do firmy? Czy będę się w niej dobrze czuł?),
    • możliwości rozwoju, korzyści dla pracowników (Dlaczego powinienem chcieć u was pracować?),
    • procesu rekrutacji (Czego mogę się spodziewać, aplikując do was?).

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Kucharz

    City 88 Sp. z o.o.   Poznań    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Doświadczenie na stanowisku Kucharza; Dyspozycyjność; Profesjonalizm i zaangażowanie; Stawiamy na osobowość kandydatów a doświadczenia nauczysz się u Nas;
  • Terapeuta / Therapist Spa

    Konkret Real Estate Sp. z o.o. Sp. kom.   Poznań, Grunwald    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa zlecenie  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Profesjonalne wykonanie zabiegu. Obsługa gościa SPA na najwyższym poziomie. Dbałość o utrzymanie czystości na stanowisku pracy tj. gabinet oraz w obrębie całego SPA. Zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług.
  • Młodszy Opiekun Klienta z językiem hiszpańskim

    Lava Group S.C   Warszawa, Ursynów, przy stacji Metro Stokłosy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   7 500 - 8 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Bezpośredni kontakt z klientem B2B w języku hiszpańskim i angielskim; Przygotowywanie ofert i zamówień; Udział w wyjazdach i targach; Aktywne wyszukiwanie i pozyskiwanie klientów B2B; Współpraca z innymi działami firmy; Realizacja planów sprzedażowych;
  • Specjalista ds. produktu

    MPM agd S.A.   Milanówek    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Praca przy produktach agd z grupy smart (wi-fi, aplikacje) Udział w procesie wprowadzania produktów na rynek Tworzenie materiałów marketingowych do produktu Wspieranie sprzedaży u partnerów handlowych (organizacja eventów, ekspozycji sklepowych) Analiza rynku, konkurencji oraz trendów w...
  • Grafik

    MPM agd S.A.   Milanówek    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    4 godz.
    Retusz zdjęć Projekty opakowań i materiałów graficznych na podstawie KV oraz brandbooka Dbałość o estetykę i spójność wizualną grafik zgodnie z wytycznymi CI Przygotowanie i optymalizowanie projektów graficznych pod kątem druku
  • Asystent Sędziego

    SĄD OKRĘGOWY W WARSZAWIE   Warszawa    praca stacjonarna
    asystent
    4 godz.
    Wymagania: zgodnie z art. 155 § 2 powołanej wyżej ustawy na stanowisku asystenta sędziego może być zatrudniona osoba, która: jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich, jest nieskazitelnego charakteru, ukończyła wyższe studia prawnicze w...

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?