Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Horyzontalne zarządzanie zespołem – na czym polega?

Horyzontalne zarządzanie zespołem – na czym polega?

 
Horyzontalne zarządzanie zespołem – na czym polega?

W tradycyjnie zorganizowanych przedsiębiorstwach kadra zarządzająca oraz pracownicy tworzą hierarchię, w której ci pierwsi podejmują decyzje, a ci ostatni wykonują polecenia. Taki model zarządzania firmą i jej działami traci na popularności – coraz więcej nowoczesnych przedsiębiorstw dostrzega korzyści płynące z horyzontalnego zarządzania zespołem. Na czym ono polega i jak wpływa na procesy decyzyjne w firmie?

 

Spis treści

Horyzontalne zarządzanie zespołem – co to?

 

Chyba każdy prezes firmy marzy o tym, by jego przedsiębiorstwo działało jak szwajcarski zegarek. Zegarmistrz wprawia mechanizm w ruch, a potem „magia dzieje się sama”, wszystkie mechanizmy doskonale ze sobą współgrają. Taki efekt jest możliwy do osiągnięcia na różne sposoby, wiele wskazuje jednak na to, że metodą szczególnie ku temu predysponowaną jest horyzontalne zarządzanie firmą.

 

W zarządzaniu horyzontalnym podstawą organizacji przedsiębiorstwa jest współpraca. Co prawda zatrudnieni należą do różnych departamentów, ale te nie są traktowane jako całkowicie niezależne komórki. Takie podejście znajduje odzwierciedlenie chociażby w ocenie osiągnięć zespołów. Nie mierzy się efektywności pracy departamentu, ale ocenia się raczej stopień osiągnięcia celu, w który zaangażowane były różne działy. 

 

Przykładowo – na sukces firmy produkującej okulary przeciwsłoneczne, polegający za wypromowaniu nowego modelu marki, składają się skoordynowane działania zespołu produkcyjnego, zespołu z pionu handlowego, zespołu podlegającego pod dział rozwoju produktu i marketingu itp.

 

Horyzontalne zarządzanie zespołem – cel

 

Drugim filarem zarządzania horyzontalnego w firmie, a zarazem jego celem, jest zaangażowanie pracowników, które przekłada się na:

 

  • większe zrozumienie własnego wkładu w projekt zespołu,

  • lepszą współpracę między członkami grupy,

  • skuteczniejsze działanie,

  • wyższą satysfakcję z pracy, 

  • większą lojalność wobec firmy.

 

W tym modelu zadaniem przełożonego nie jest po prostu wydawanie arbitralnych poleceń i egzekwowanie ich wykonania. Wszyscy pracownicy zachęcani są do zgłaszania pomysłów, a decyzje często wynikają z wcześniej przeprowadzonej dyskusji, są podejmowane w mniejszym lub większym stopniu kolektywnie. 

 

Aktywność pracowników wynika między innymi z faktu, że rozumieją oni procesy pracy, w których uczestniczą. Nie tylko znają fragment projektu, za który są osobiście odpowiedzialni, ale dzięki współpracy z innymi zespołami, mają szerszy obraz tego, na czym polega zadanie i jaki cel powinien zostać osiągnięty.

 

Horyzontalne zarządzanie zespołem:

 

  • zalety

 

Zarządzanie horyzontalne ma wiele zalet, pozwala między innymi na uwolnienie potencjału pracowników. Wspiera ich rozwój zawodowy – w przedsiębiorstwach zarządzanych w ten sposób często kadra zarządzająca rekrutowana jest spośród pracowników niższego szczebla. 

 

Zarządzanie horyzontalne pomaga również budować zgrany zespół, ułatwia komunikację, wprowadza przyjazną atmosferę do firmy, wzmacnia więzi między pracownikami.

 

  • wady

 

Kolektywne podejmowanie decyzji nie zawsze jest możliwe do przeprowadzenia. Ponadto wydłuża proces realizacji projektu, np. przypadku braku konsensusu praca zespołu może zostać zahamowana. Istnieje też niebezpieczeństwo przerzucania odpowiedzialności za pracę na inne osoby.

 

Jak wprowadzić horyzontalne zarządzanie w firmie?

 

Jak zaadoptować takie rozwiązanie w swoim przedsiębiorstwie? Warto pamiętać, że nie wystarczy poinformować team leaderów i pracowników, że „teraz mają ze sobą współpracować” i „zgłaszać pomysły”. Zmiany powinny być rzeczywiste, a nie sprowadzać się do pustych haseł. Sama struktura organizacyjna firmy nie musi ulegać dużym zmianom – istotne jest przede wszystkim przeszkolenie przełożonych i zmiana sposobu podejścia do oceny efektywności poszczególnych pionów. Warto zacząć od organizowania krótkich spotkań – burzy mózgów – na początku pracy nad projektem. Zamiast arbitralnie wyznaczać zadania, team leader zbiera pomysły i uwagi od podwładnych, i bierze je pod uwagę w części projektowej pracy. Kolejne kolejne spotkanie odbywa się na przykład po zakończeniu pierwszego etapu pracy.

 

Sprawdź także, jak powinno wyglądać zdalne zarządzanie zespołem.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Doradca klienta indywidualnego

    PKO Bank Polski   Dąbrowa Tarnowska    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:aktywnie sprzedajesz i promujesz produkty oraz usługi Grupy Kapitałowej naszego banku,realizujesz transakcje bezgotówkowe i/lub gotówkowe,wspierasz klientów w korzystaniu z nowoczesnych narzędzi oraz bankowości internetowej i mobilnej,budujesz i utrzymujesz...
  • Młodszy doradca / doradca firm

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole: dbasz o dobry wizerunek PKO Banku Polskiego S.A, nawiązujesz współpracę z klientami z sektora małych i średnich przedsiębiorstw o przychodach rocznych ze sprzedaży do 15 mln PLN, opiekujesz się klientami instytucjonalnymi znajdującymi się w przypisanym...
  • Inżynier danych

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole: budujesz wraz zespołem procesy zasilania operacyjnej składnicy danych, projektujesz i realizujesz rozwiązania informatyczne w obszarze zasilania danych, analizujesz dane i przygotowujesz modele logiczne i fizyczne danych, przygotowujesz datamarty tematyczne,...
  • Java developer (obszar kampanijny)

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole: implementujesz nowe lub modyfikujesz istniejące aplikacje/serwisy, tworzysz testy jednostke i integracyjne dla budowanych aplikacji/serwisów, dbasz o wysoką jakość oprogramowania (funkcjonalność, wydajność, niezawodność), tworzysz dokumentację, analizujesz...
  • Analityk systemowy it (process/task minig)

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:analizujesz i modelujesz procesy ETL,współpracujesz z innymi jednostkami Banku w celu opracowania specyfikacji wymagań dla nowych źródeł danych,projektujesz model logiczny danych w obszarze operacyjnej hurtowni danych,pomagasz we wdrażaniu platformy Process...
  • Leader techniczny ai/ml

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:projektujesz rozwiązania wykorzystujące AI/ML oraz zmiany w architekturze Platformy Machine Learning Ops,planujesz i koordynujesz prace związane z utrzymaniem i rozwojem rozwiązań AI/ML oraz Platformy Machine Learning Ops,sprawujesz nadzór merytoryczny w zakresie...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?