Praca.pl: W jaki sposób nowa rzeczywistość wpłynęła na procesy rekrutacyjne oraz onboardingu w ING Tech Poland?
K.G.: Bez wątpienia nowa rzeczywistość sprawiła, że zmieniliśmy nie tyle standardy, co sposób rekrutowania. Tymczasowo przekształciliśmy proces tak, aby mógł być w 100% zdalny. Przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo kandydatów i naszych pracowników. Wszystkie rozmowy kwalifikacyjne prowadzimy więc za pośrednictwem komunikatora internetowego.
Postanowiliśmy też pójść o krok dalej i udowadniamy, że zdalny onboarding jest możliwy i co ważniejsze – działa! Wiemy, jak ważne jest powitanie nowych pracowników w szeregach firmy. Często to dla nich stresująca zmiana. Nowe otoczenie, przełożony, obowiązki. Dlatego w pierwszym dniu pracy łączymy się z naszymi nowymi kolegami i koleżankami wirtualnie, opowiadamy im o firmie, przeprowadzamy szkolenia. Jak najbardziej ułatwiamy wdrożenie się nowych pracowników – zadbaliśmy o to, aby każdy otrzymał na starcie pełny pakiet informacyjny, wiadomość powitalną, dostęp do wszystkich narzędzi i sprzętu, listę pracowników, którzy pomogą z formalnościami oraz rozwieją wątpliwości, a także zaplanowaliśmy czas na zapoznanie się z managerem oraz zespołem. Tych kilka małych kroków sprawia, że nowy pracownik może szybko poznać atmosferę, która panuje w naszych zespołach na co dzień.
Praca.pl: Jakiego wsparcia w obszarze rekrutacji pracodawcy oczekują od partnerów biznesowych?
K.G.: Przede wszystkim niezwykle ważna jest sprawna komunikacja i szybkie reagowanie na zmieniające się warunki. Oznaczanie ofert pracy, w ramach których prowadzimy rekrutacje online, czy zamieszczanie dodatkowych informacji w zakładce o pracodawcy, pokazujące, jak obecnie wygląda cały proces rekrutacji, to przykłady sprawnej współpracy. W dobie tak dużej niepewności powinniśmy stawiać na komunikację i informować naszych kandydatów o wszystkim, co może rozwiać ich wątpliwości i mieć wpływ na podjęcie decyzji o złożeniu aplikacji.
Praca.pl: Jak powinna wyglądać codzienność rekrutera w czasach zdalnych? Co jest podstawą
działania?
K.G.: W ING Tech Poland rekrutacja zdalna nie jest nowym zjawiskiem. Jesteśmy otwarci na kandydatów z różnych części kraju i świata, dlatego pierwsze rozmowy zawsze odbywają się telefonicznie. Warunkiem niezbędnym dla sprawnej rekrutacji są oczywiście kwestie techniczne. Zadbajmy o jak najlepiej dopasowane narzędzie do rozmowy kwalifikacyjnej – nie tylko dla rekrutera, ale także dla kandydata. Niezbędna będzie instrukcja dla kandydata, opisująca sposoby na poprawne połączenie się i rozwiązująca najczęstsze problemy techniczne. Jak zawsze powinniśmy się bardzo dobrze przygotować do rozmowy i dokładnie –we współpracy z managerem – określić scenariusz wywiadu. Jednakże bądźmy otwarci i elastyczni na wszelkie możliwe „przeszkadzajki” i niespodziewane sytuacje, które mogą wystąpić zarówno po jednej, jak i drugiej stronie.
Praca.pl: Rzeczywistość online już trochę trwa. Jakie problemy zdarzają się nadal podczas zdalnych rekrutacji?
K.G.: Bardzo zależy nam na tym, aby tak zaplanować cały proces, żeby uniknąć ewentualnych problemów. Niestety – sprzęt, jak to sprzęt, czasem nie działa, kiedy jest potrzebny. Problemy techniczne czy słabe połączenie z internetem to najczęstsze z niedogodności. Problemem jest także brak przygotowania ze strony kandydata, np. kiedy nie przetestował połączenia wcześniej i konfiguruje ustawienia na początku rozmowy, szuka słuchawek albo spokojnego miejsca do rozmowy.
Praca.pl: Co jest zatem kluczowe po stronie kandydata? Jak powinien się przygotować?
K.G.: Przede wszystkim, przed rozmową powinien zweryfikować wszystkie kwestie techniczne po swojej stronie – przetestować połączenie, mikrofon, słuchawki. Ważne jest także przygotowanie do samej rozmowy – mam tu na myśli listę pytań odnośnie stanowiska pracy, zespołu czy firmy. Nie zapominajmy o swoim otoczeniu. Bardzo lubimy dzieci i zwierzęta w kadrze, jednak wszystko przebiega szybciej i sprawniej, jeśli kandydat odczuwa pełny komfort w trakcie rozmowy.
Pamiętajmy też o tym, jak ważna w budowaniu wizerunku jest odpowiednia prezencja. Z pewnością unikniemy wszystkich wstydliwych sytuacji, jeśli do spotkania online podejdziemy jak do klasycznej rekrutacji, z poszanowaniem wszelkich prawideł biznesowych. Szybko zapomnimy o wyjątkowości sytuacji i będziemy w stanie skupić się na tym, co najważniejsze, czyli na dobrym poznaniu się i zaspokojeniu potrzeb informacyjnych po obu stronach ekranu.
Praca.pl: Proszę podzielić się 3 wskazówkami dla kandydata przed rozmową.
K.G.:
- Niezależnie od okoliczności i sposobu przeprowadzenia rozmowy – bądź zawsze sobą. Stawiamy na szczerość, transparentność i autentyczność.
- Sprawdź zasięg i jakość sieci oraz przygotuj wszystkie akcesoria, które mogą ci być potrzebne (słuchawki, kamera). Spróbuj połączyć się wcześniej z jakimś znajomym – pomoże Ci to wyeliminować niespodziewane problemy przed rozmową.
- Przygotuj się do rozmowy tak, jakbyś to zrobił w standardowych okolicznościach. Poproś o powtórzenie, jeśli czegoś nie usłyszysz lub nie zrozumiesz. Dopytaj o wszystkie ważne dla Ciebie kwestie związane ze stanowiskiem pracy, formą zatrudnienia czy zespołem.
Praca.pl: I na koniec – proszę wskazać najczęstsze błędy podczas rozmów online.
K.G.: Nie chciałabym wskazywać tutaj jakichś błędów, ponieważ najczęściej nasi kandydaci są przygotowani do rozmowy, a my jesteśmy bardzo elastyczni i wyrozumiali względem wszelkich odstępstw od reguły. Dla nas wszystkich ta sytuacja jest wyjątkowa i wszyscy uczymy się w niej funkcjonować. I choć zdecydowana większość procesów rekrutacyjnych w naszej firmie jest w pełni profesjonalna, to zdarzają się sytuacje, które nie powinny mieć miejsca, jak np. szukanie odpowiedzi na pytania techniczne w sieci lub spożywanie posiłków podczas interview. Natomiast – jak wspomniałam wcześniej – to bardzo rzadkie zachowania i ze znakomitej większości spotkań wychodzimy ze świetną energią i dobrymi wrażeniami.
Praca.pl: Dziękujemy za rozmowę.