Praca.pl: Proszę jednym słowem podsumować, jaki był rok 2020 i jednym – jaki może być 2021.
Agnieszka Ciećwierz:
2020: Kryzys – wszystkich (zarówno pracodawców jak i kandydatów) zaskoczyła pandemia i – co za tym idzie – zmiany na rynku pracy, między innymi: praca zdalna, rekrutacja w całości przeprowadzana on-line czy też spadek liczby ofert pracy. Koniec również „pewnej epoki” – tzw. „rynku pracownika”.
2021: Nadzieja – każdy z nas oczekuje, że nowy 2021 rok będzie lepszy niż 2020.
Praca.pl: TOP 3 elementy, które najbardziej wpłynęły na rynek pracy w 2020 roku to...
Agnieszka Ciećwierz:
- pandemia,
- umiejętność szybkiej adaptacji do zmian,
- praca zdalna.
Praca.pl: TOP 3 elementy, które mają szansę najbardziej wpłynąć na rynek pracy w 2021 roku to...
Agnieszka Ciećwierz:
- remote work,
- reskilling i upskilling,
- wellbeing.
Praca.pl: Jakie trendy długoterminowe widzi Pani w obszarze rekrutacji i komunikacji z kandydatem? Jak one mogą wpłynąć na np. zmiany procesów, działań po stronie pracodawców?
Agnieszka Ciećwierz: Myślę, że największy wpływ na komunikację z kandydatem miało przeniesienie całości komunikacji oraz rekrutacji do świata on-line. Wbrew pozorom niewielu pracodawców korzystało z możliwości rekrutowania wyłącznie w sposób zdalny, dlatego też wielu z nich dopiero wypracowuje rozwiązania, które są dla nich nie tylko satysfakcjonujące, ale i optymalne. Zmienia się zatem cały proces rekrutacji, rzadziej korzystamy z rozmów f2f, nie skupiamy się już tylko na lokalnym rynku rekrutacyjnym, ale także bardziej przyglądamy się zasobom, jakie posiadamy już w organizacji. Sądzę, że dzięki pandemii, wielu pracodawców przekonało się do zdalnej rekrutacji i ten trend pozostanie z nami na dłużej.
Praca.pl: Jak zmienił się obraz działań EB? Gdzie i jak warto, żeby pracodawca aktywnie działał w budowaniu marki?
Agnieszka Ciećwierz: Kluczowym motywatorem do przyjęcia nowej oferty pracy przez kandydata jest teraz przede wszystkim stabilne i bezpieczne zatrudnienie oraz propozycja większego wynagrodzenia. Widzimy zatem, że jeśli chodzi o wymagania, które wcześniej były bardziej wygórowane (możliwość konkretnego rozwoju, dodatkowe liczne benefity), nastąpiła spora zmiana. Jak wiemy, większość działań przeniosła się całkowicie do świata on-line, stąd warto, aby pracodawcy zadbali w końcu o swoją obecność w sieci, a przede wszystkim na kanałach social media (Facebook, Instagram, LinkedIn), gdzie w tym momencie mogą spotkać większość kandydatów.
Praca.pl: Wybiegnijmy trochę dalej w przyszłość – jak będzie odbywać się komunikacja na linii rekruter – kandydat za 10 lat?
Agnieszka Ciećwierz: Szczerze przyznam, że ciężko stwierdzić, tym bardziej, że jak pokazał 2020 rok, świat lubi zaskakiwać i ciężko jest przewidzieć, co wydarzy się w tak długim czasie jak 10 lat. To, co jest pewne, to to, że na naszych oczach następuje transformacja cyfrowa i według raportu Future of Jobs 2020 World Economic Forum do 2025 roku zlikwidowanych zostanie 85 mln miejsc pracy, które zostaną zastąpione 97 mln nowych etatów, znacznie lepiej dostosowanych do hybrydowego modelu pracy. Mimo to sądzę, że jedno pozostanie niezmienne – wartość szczerej komunikacji na linii kandydat – pracodawca oraz pracodawca – kandydat w całym procesie rekrutacyjnym.
Praca.pl: Proszę podzielić się z nami własnym komentarzem dotyczącym podsumowania 2020 lub prognoz 2021 w obszarze HR.
Agnieszka Ciećwierz: Rok 2020 pokazał, jak ważna jest szybka adaptacja do zmian – zarówno po stronie kandydatów, jak i pracodawców. Tylko organizacje, które potrafiły szybko reagować, podejmować decyzje i działać, poradziły sobie w tym trudnym dla wszystkich czasie. Dlatego warto skupić się na tym, jakie zasoby kompetencyjne posiadamy już w naszej organizacji i pracować nad nimi tak, aby kolejna taka sytuacja nie była dla nas zaskoczeniem, a jedynie bodźcem do zmian na lepsze. W związku z tym trend, na który stawiam i wróżę mu największy rozwój to re- i upskilling, czyli wypełnienie luki kadrowej, przekwalifikowanie pracowników ze schyłkowych branż do sektorów wykazujących tendencję wzrostową, zapewnienie pracownikom możliwości dostosowania ich kompetencji do cyfrowej rzeczywistości. Myślę, że w dobie zmniejszonej liczby rekrutacji jest to trend, który najsilniej się rozwinie i pozostanie z nami nie tylko na 2021 rok.