Rozmowa z Dominiką Nawrocką, Brand Communications & CSR Manager w Capgemini.
Praca.pl: Na początku naszej rozmowy proszę jednym zdaniem podsumować, jaki był rok 2020 i jaki może być 2021.
2020: Bezprecedensowy i pełen wyzwań.
2021: We wspólnocie siła!
Praca.pl: Proszę wymienić 3 elementy, które najbardziej wpłynęły na rynek pracy w 2020 roku.
- Pandemia – w 2020 r. trudno o inny czynnik tak wpływający na rynek pracy. Globalny kryzys, spowodował drastyczne i nagłe, często niespodziewane zmiany, w wyniku czego zmienił się model pracy wielu branżach, transformowały narzędzia, metody i systemy komunikacji, co przełożyło się na wyzwania rekrutacyjne.
- Niepewność – zdecydowanie jedno z kluczowych odczuć każdego pracodawcy, pracownika i poszukującego pracy w 2020 r. Intensywność zmian, zmienne zapotrzebowania na konkretne usługi czy produkty, liczne obostrzenia i wytyczne, mające zwiększyć poziom bezpieczeństwa, budziły niepokój i stawiały przed wszystkim liczne wyzwania, przez co wiele decyzji, mających wpływ na sytuację na rynku pracy, było wstrzymywanych.
- Zmiany – kryzys wywołany pandemią popchnął wiele firm do podjęcia szybkich i nowych decyzji. Mobilność stanowisk pracy, praca zdalna w niespotykanej dotąd skali, proces rekrutacji i onboardingu w formie online – to tylko kilka przykładów zmian, które nastąpiły w minionym roku, a odbiły swoje piętno na rynku pracy.
Praca.pl: Proszę wymienić 3 elementy, które mają szansę najbardziej wpłynąć na rynek pracy w 2021 roku.
- Hybrydyzacja – badanie Capgemini wskazuje, że w perspektywie najbliższych 2-3 lat aż 70% pracowników w 3 z 10 firm będzie wykonywać swoją pracę zdalnie. Nadchodzący rok z pewnością będzie rokiem pracy w modelu hybrydowym, mocno ukierunkowany na połączenie pracy z domu i pracy z siedziby firmy, więc w tym zakresie pojawi się wiele rozwiązań, które pomogą pracownikom uporządkować i odnaleźć się w takim nowym modelu pracy. Coraz większą rolę odgrywać będzie umiejętność dobrego zarządzania zespołami rozproszonymi, a co za tym idzie, zmieni się też model przywództwa, który będzie wymagał nowych kompetencji.
- Elastyczność – to z pewnością element, który firmy doskonale przećwiczyły w 2020 r. Rok 2021 z pewnością będzie czasem doszlifowania tej elastyczności, w ramach której pracownicy łączą życie zawodowe z prywatnym, dzieląc także wspólną przestrzeń (home office). Większa otwartość firm na elastyczne ułożenie czasu pracy, duża mobilność stanowisk pracy i współpraca online będą wciąż kluczowymi obszarami wpływającymi na rynek pracy.
- Narzędzia – nadchodzący rok będzie czasem wprowadzania na stałe bądź ulepszania narzędzi zdalnych, których zadaniem będzie ułatwienie współpracy, wsparcie komunikacji, działań rekrutacyjnych czy onboardingu online. Wiele możliwości przetestowania i weryfikacji systemów wspierających pracę pojawiło się w 2020 r. W nowym roku wiele z tych rozwiązań na stałe zagości w kulturach organizacji.
Praca.pl: Jakie trendy długoterminowe widzi Pani w obszarze rekrutacji i komunikacji z kandydatem? Jak one mogą wpłynąć na np. zmiany procesów, działań po stronie pracodawców?
Jednym z najważniejszych trendów, który wyklarował się w ostatnich miesiącach i z pewnością będzie towarzyszył nam jeszcze przez długi czas, jest hybrydyzacja – połączenie rekrutacji w świecie rzeczywistym i cyfrowym. Rekrutacja w pełni przeprowadzona w sposób zdalny, to szereg wyzwań i następstw, które osadzone są w świecie online. Z pewnością pracodawcy będą wdrażać kolejne narzędzia cyfrowe, których zadaniem jest usprawnienie komunikacji. Rekrutacja będzie opierała się przede wszystkim na weryfikacji i poziomie odnalezienia się w digitalowym środowisku, nacisk położony zostanie na nowe kompetencje – m.in. samodyscyplinę, organizację czasu, samodzielność, które mogą być pomocne w pracy zdalnej.
Praca.pl: Jak zmienił się obraz działań EB? Jak to wpłynie na przyszłe inicjatywny? Gdzie i jak warto, żeby pracodawca aktywnie działał w budowaniu marki?
Za postępującą cyfryzacją środowiska pracy nadążać muszą działania employer brandingowe, które są dziś niezbędne, ale także zmieniają swoją formę. Wiele rozwiązań dotychczas budowanych wewnątrz organizacji – spotkania integracyjne, szeroki pakiet benefitów pozapłacowych, wszelkie udogodnienia w miejscu pracy – zostają przeniesione do świata online. Obecnie wiele inicjatyw z obszaru EB jest prowadzonych w formie zdalnej, tworzy się webinary, podcasty, seriale, filmy, konferencje i spotkania online, które powinny być atrakcyjne dla pracowników, jak i odbiorców z zewnątrz.
Na pracodawcy spoczywa też odpowiedzialność za integrację pracowników, ich wzajemne relacje, które w dobie pracy zdalnej zostają z pewnością poddane próbie. Szczególnie warto skoncentrować się na komunikacji wewnętrznej, która przy tak dużym rozproszeniu pracowników, powinna pozostać klarowna i dwustronna. Wszelkie elastyczne rozwiązania, uwzględniające indywidualne czynniki i uwarunkowania pracowników, są bardzo cenne, a przy tym szczególnie liczy się zrozumienie i pomoc w rozwiązywaniu problemów. W naszej organizacji nie bez znaczenia jest tematyka zdrowia, zarówno fizycznego, ale też psychicznego pracowników, poprzez udostępnienie telefonicznej linii wsparcia i prowadzenie kampanii wspierających zdrowie. Kontynuujemy również szereg działań CSR, prowadzonych całkowicie zdalnie, oraz kampanii promującej różnorodność w firmie, co służy integracji pracowników wokół inicjatyw podejmowanych w ramach EB.
Praca.pl: Wybiegnijmy trochę dalej w przyszłość – jak będzie odbywać się komunikacja na linii rekruter – kandydat za kilka lat?
Rekrutacja bez rozmowy rekrutacyjnej w siedzibie firmy? Kiedyś wydawało się być to absolutnie niemożliwe. Dziś wielu pracowników nigdy nie miało okazji pojawić się w siedzibie swojego pracodawcy. Rekrutacja, czy też proces wdrożenia w formie online, to coś nowego, wartego dalszego zainteresowania, więc z pewnością ten trend zostanie utrzymany. Wykorzystanie sztucznej inteligencji i systemu uczenia maszynowego wciąż udoskonala rozwiązania onboardingu online w taki sposób, by wykonywać ten proces maksymalnie sprawnie i skutecznie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu zadowolenia osoby wdrażanej.
Szereg narzędzi opartych o algorytmy sztucznej inteligencji będzie w przyszłości w stanie lepiej zweryfikować kandydaturę pod kątem kompetencyjnym i charakterologicznym, co mamy nadzieję znacznie usprawni proces rekrutacji. Warto tutaj także podkreślić, że rekrutacja i onboarding zawierają wiele elementów, które można zautomatyzować, ale aspekt ludzki pozostaje niezastąpiony.
Praca.pl: Proszę podzielić się własnym komentarzem do obecnej sytuacji i prognoz na zbliżający się wielkimi krokami kolejny rok.
Za nami niezwykle trudny rok, który wymusił wiele zmian. Dotychczas miały one miejsce w ograniczonym stopniu, były wprowadzane powoli lub niechętnie. 2020 r. pokazał pracodawcom, że praca zdalna sprawdza się doskonale – nawet o 63% wzrosła wydajność pracowników w III kwartale – ze względu na ograniczenie dojazdów do pracy, elastyczne ułożenie godzin pracy czy też wprowadzenie efektywnych narzędzi do pracy online. To dobre zmiany, choć w niepewnych czasach. Zdalna rekrutacja, onboarding online, szkolenia w formie webinarów, czy też innowacyjne kanały komunikacji internetowej mamy doskonale przećwiczone. Czy nowy rok będzie mniej intensywny? Nie sądzę. 2021 r. przyniesie wiele wyzwań m.in. konieczność zmierzenia się z ciągłą bytnością online, potrzebą integracji pracowniczej, czy też utrzymania motywacji wśród pracowników pracujących w znacznym stopniu z domu. Dlatego uważam, że w 2021 powinniśmy postawić przede wszystkim na zespoły. Stronger together, czyli we wspólnocie siła!