Obowiązki pracownika
Kodeks pracy zawiera zarówno wzajemne prawa, jak i obowiązki pracodawcy oraz pracownika. Obliguje zatrudnione osoby przede wszystkim do dbania o dobro zakładu pracy. Leży ono w interesie obu stron, dlatego szef i podwładni powinni dokładać wszelkich starań, aby firma mogła się rozwijać, poszerzać swoją działalność i przynosić zyski.
Wedle art. 100. kodeksu: „Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.”
Co można zrobić, jeśli podejrzewa się któregoś z podwładnych o działanie na niekorzyść pracodawcy i jeśli ktoś zdecydowanie nie jest sumienny? Prawo dopuszcza szereg możliwości ukarania niesubordynowanego pracownika.
Kodeks pracy - działanie na niekorzyść pracodawcy
Niedbałe wykonywanie obowiązków i w efekcie utrata kluczowego klienta, przychodzenie do pracy w stanie nietrzeźwości, notoryczne spóźnienia i nieusprawiedliwione nieobecności… to tylko niektóre z szerokiej palety nieakceptowalnych zachowań. Konsekwencje, jakie mogą spotkać niesubordynowanych pracowników ściśle określa Kodeks pracy. Zatrudnieni muszą się liczyć z upomnieniem, naganą, a nawet wypowiedzeniem umowy o pracę.
Dział V Kodeksu pracy poświęcony został odpowiedzialności materialnej pracowników. Dotyczy zarówno odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę, jak i za powierzone mienie. Zawiera zasady, na jakich pracodawca może domagać się zadośćuczynienia finansowego za wyrządzone szkody.
Działanie na niekorzyść pracodawcy - konsekwencje
Wyobraźmy sobie, że jeden z pracowników przez nieuwagę pomylił się w raporcie finansowym i naraził firmę na straty, a drugi przyszedł do pracy pod wpływem alkoholu, rozbił służbowy telefon, a potem poszedł jeszcze na parking i przypadkiem zarysował firmowe auto. Na pierwszy rzut oka widać różnicę między tymi dwoma przykładami.
Pracodawca w obu przypadkach może wyciągnąć konsekwencje z działań podwładnych. Wymiar kary powinien być adekwatny do winy pracownika. Zgodnie z art. 122. Kodeksu pracy: „Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest obowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości”. Co za tym idzie, pracodawca może domagać się pokrycia całkowitych kosztów naprawy służbowego telefonu i samochodu.
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku nieumyślnego działania na niekorzyść pracodawcy. W takich przypadkach, zgodnie z art. 119. Kodeksu pracy: „Odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody.”