Delegowanie pracownika za granicę może mieć miejsce w związku z tymczasowym przeniesieniem go do oddziału firmy mieszczącego się na terenie obcego państwa bądź też do innej firmy (w związku z realizacją umowy zawartej przez pracodawcę z podmiotem prowadzącym działalność na terytorium innego państwa).
Delegowanie pracowników za granicę: zasady delegowania
Podstawową zasadą dotyczącą delegowania pracowników za granicę jest konieczność zapewnienia pracownikowi delegowanemu takich samych (lub lepszych) warunków jak w miejscu dotychczas wykonywanej pracy.
Warunki te obejmują zwłaszcza:
• normy czasu pracy,
• wymiar urlopu wypoczynkowego,
• wynagrodzenie (przynajmniej w kwocie minimalnego wynagrodzenia w kraju delegowania, ale jednocześnie nie niższe, niż to na dotychczas zajmowanym stanowisku),
• bezpieczeństwo i higienę pracy,
• ochronę osób młodocianych oraz pracownic w okresie ciąży i przebywających na urlopie macierzyńskim,
• zasady równego traktowania oraz zakazu dyskryminacji,
• przepisy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.
Praca w miejscu delegowania powinna również odpowiadać wykształceniu i kompetencjom pracownika.
Jak delegować pracownika do pracy za granicą
Pracodawca ma obowiązek złożenia w kraju oddelegowania formularza, w którym poświadczy, że pracownik delegowany jest zarejestrowany w systemie zabezpieczenia społecznego w Polsce i nie musi opłacać składek w kraju, do którego wyjeżdża. Dotyczy to jednak tylko oddelegowania na okres do 24 miesięcy – jeśli wyjazd zagraniczny ma trwać dłużej, pracodawca musi wystąpić z wnioskiem o przedłużenie terminu lub wezwać pracownika do przystąpienia do systemu ubezpieczeń społecznych w kraju oddelegowania.
Przez okres zgodny z przepisami prawa pracy w kraju świadczenia usług pracodawca musi przechowywać dokumenty dotyczące zatrudnienia delegowanego pracownika, harmonogramu pracy i wypłaty wynagrodzenia. W wielu krajach obowiązuje także konieczność wyznaczenia przedstawiciela pracodawcy zamieszkałego na terenie kraju delegowania, który będzie pośredniczył w kontaktach z urzędem sprawującym kontrolę nad warunkami pracy w miejscu delegacji. Przed wysłaniem podwładnego w delegację zagraniczną pracodawca powinien jednak zawsze dokładnie poznać przepisy obowiązujące w tym zakresie w konkretnym kraju, zwłaszcza jeśli planuje delegować pracownika poza Unię Europejską. W tym przypadku oprócz zapoznania się z przepisami dotyczącymi prawa pracy i zasad delegowania pracowników należy jeszcze sprawdzić, czy obywateli RP nie dotyczy w danym kraju obowiązek wizowy.
Delegowanie pracownika: Kodeks pracy
Oprócz zapisów w Kodeksie pracy, przy delegowaniu pracowników za granicę znaczenie mają też inne (polskie oraz międzynarodowe) regulacje, a mianowicie:
• Ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług,
• W przypadku delegowania do innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej:
Dyrektywa 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 16 grudnia 1996 r. dotycząca delegowania pracowników w ramach świadczenia usług oraz Dyrektywa z dnia 5 maja 2014 r. w sprawie egzekwowania dyrektywy 96/71/WE.
Delegując pracowników za granicę, trzeba też koniecznie zapoznać się z regulacjami prawa pracy obowiązującymi w kraju, do którego podwładny ma wyjechać.